tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Εξωδικαστικός διακανονισμός υπό το πρίσμα των νέων αλλαγών στη νομοθεσία 4738/2020 από το 2023

Της Ειρήνης Τσεσμελή, λογίστριας – οικονομικής συμβούλου.


Τελικά τι γίνεται με τον εξωδικαστικό μηχανισμό; Οι οφειλέτες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους σε έναν διακανονισμό που να τους επιτρέπει να εξυπηρετήσουν παλαιές οφειλές με την
ευεργετική εφαρμογή του κουρέματος και των πολλών δόσεων όπως υποσχέθηκε ο νόμος 4738/2020. Έτσι οι οφειλέτες θα μπορούν και θα έχουν την ικανότητα σύμφωνα με τα
εισοδήματα τους να εξυπηρετούν ταυτόχρονα και τις νέες οφειλές και τις ανάγκες τις καθημερινής τους διαβίωσης. Από την άλλη είναι το μοναδικό εργαλείο που εξασφαλίζει την
φερεγγυότητα και την πρόληψη από πλειστηριασμούς.

Εάν αναλογιστούμε το πλήθος των οριστικών αποφάσεων για την υπαγωγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό, είναι ελάχιστες οι υποθέσεις που έχουν ευδοκιμήσει εν σχέσης με όλες αυτές που έχουν υποβληθεί. Ως εκ τούτου αποδεικνύεται η ανεπάρκεια του.

Προκειμένου να καταστεί πραγματικό εργαλείο διευκόλυνσης, ωφελιμότητας και αποκατάστασης της φερεγγυότητας των οφειλετών έχουν κατατεθεί υπομνήματα ώστε με νέες
διορθώσεις μέσω διατάξεων να αποκατασταθεί η εξυπηρέτηση του σκοπού του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Σύμφωνα με τον νόμο δεν μπορούν να υπαχθούν οι οφειλές που είχαν διακανονιστεί με προηγούμενους δικαστικούς διακανονισμούς, όπως με τους 4469/2017 ή 3869/2010 ή
4605/2019 κλπ οι οποίοι είτε δεν τηρήθηκαν εξ αρχής είτε εξέπεσαν από τα πρώτα κιόλας βήματα. Το πρόβλημα που έχει ανακύψει εντοπίζεται στο ότι ουδέποτε οι δικαστικές
αποφάσεις έχουν εμφανιστεί η ενταχθεί στις πλατφόρμες οφειλών είτε στα στοιχεία που διαθέτει το δημόσιο όπως Ε.φ.Κ.Α., Κ.Ε.Α.Ο., Δ.Ο.Υ. Αποτέλεσμα είναι ότι μόνο με εσωτερική
πληροφόρηση γίνεται γνωστή τέτοια πληροφορία στην ΕΓΔΙΧ και σε κανέναν άλλο. Καθίσταται λοιπόν τροχοπέδη αφού το μεγαλύτερο ποσοστό των οφειλών που είχε ενταχθεί σε
προηγούμενους διακανονισμούς ακόμη και εάν εξέπεσαν από την πρώτη στιγμή θα έπρεπε να παραιτηθούν οι οφειλέτες πριν μπουν στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Όμως δεν υπάρχει σχετική πρόβλεψη.. Η μοναδική περίπτωση να υπαχθούν οι σχετικές οφειλές εντός του εξωδικαστικού είναι να έχει προηγηθεί παραίτηση. Όντας όμως δικαστικές
αποφάσεις, ούτε οι οφειλέτες γνωρίζουν πως να κάνουν την παραίτηση, ούτε οι δικηγόροι ενημερώνουν σχετικά, ούτε σχετική πρόβλεψη σε πεδίο του εξωδικαστικού υπάρχει πριν γίνει η
σχετική αίτηση για υπαγωγή στον Εξωδικαστικό. Επιπρόσθετα εάν κάποιος έχει υπαχθεί σε προηγούμενο διακανονισμό ρύθμισης και έχει εκπέσει που σημαίνει ότι έχει ακυρωθεί είναι
φύση αδύνατον να παραιτηθείς από ακυρωμένη σύμβαση διακανονισμού οφειλής, αφού στην ουσία δεν υπάρχει.

Ένα δεύτερο τεράστιο θέμα είναι ότι ο αλγόριθμο λαμβάνει υπόψιν του το αποτέλεσμα της φορολογικής δήλωσης μετά των αναμορφώσεων και τις μεταφράζει ως κέρδος ή αύξηση
εισοδήματος. Οι αναμορφώσεις μπορεί να αφορούν δαπάνες που δεν εκπίπτουν φόρους και ασφαλιστικές εισφορές που δεν εξυπηρετήθηκαν όπως προβλέψεις κλπ. Όλα αυτά όμως δεν
είναι εισόδημα που προστίθεται στα κέρδη ή τα έσοδα αφού δεν μεταφράζονται σε ποσό που μπορεί να αποδοθεί προς εξυπηρέτηση των οφειλών, αλλά λογιστικές τακτοποιήσεις για την
ορθή αποτύπωση των εγγραφών ή δαπανών που δεν εκπίπτουν φορολογικά. Έτσι ακόμη και εάν η εκάστοτε εταιρεία δεν δύναται να εξυπηρετήσει τις οφειλές της αδυνατεί να υπαχθεί στην
εξωδικαστική τακτοποίηση οφειλών λόγο αύξησης κερδών, παρόλο που το EBITA αποδεικνύει την οικονομική δυσφορία της επιχείρησης.

Τέλος οι οφειλές που αφορούν εταιρείες οι οποίες έχουν προβεί σε διακοπή της δραστηριότητάς τους δεν έχει προβλεφθεί να μεταφέρονται στα φυσικά πρόσωπα που αποτελούσαν την εταιρεία που έχει παύσει, οι οποίοι ήταν υπόχρεοι ως διαχειριστές ή πρόσωπα που ευθύνονται για τις οφειλές όπως ομόρρυθμοι εταίροι κ.λ.π. Αποτέλεσμα ο εξωδικαστικός διακανονισμός σε όλες τις περιπτώσεις να μην εξυπηρετεί τον σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε δηλαδή την αποκατάσταση της φερεγγυότητας των οφειλετών που θέλουν να διακανονίσουν αλλά αδυνατούν να υπαχθούν.

Έτσι κατόπιν αιτημάτων και υπομνημάτων προσβλέποντας σε μια δίκαιη αποκατάσταση των διαδικασιών και τελικά για την εξυπηρέτηση του σκοπού του εξωδικαστικού μηχανισμού, το
νομικό τμήμα εξετάζει τα δεδομένα προς επίλυση τους.

Στόχος η αποκατάσταση της φερεγγυότητας των οφειλετών, η ομαλή λειτουργία της υπαγωγής σε διακανονισμό και τελικά η χρήση του ως εργαλείο για την προστασία από τους πλειστηριασμούς και την πρόληψη για την εξομάλυνση της λειτουργίας εταιρειών που αδυνατούν οικονομικά να ανταποκριθούν στο σύνολο των παρελθοντικών οφειλών τους, των νέων που δημιουργούνται με την παράλληλη επίτευξη της ικανοποίησης των βιοτικών αναγκών της οικογένειας.

Τέλος συζητιέται σοβαρά και το ενδεχόμενο της επιστροφής των 120 δόσεων για μια τελευταία φορά, λόγω της δυσκολία υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό.

Αναμένουμε λοιπόν σύντομα τις διορθωτικές ενέργειες από την ΕΓΔΙΧ και το Υπουργείο Οικονομικών ώστε να λειτουργήσουν αυτά που υπόσχονται, είτε να μας παρέχουν το δικαίωμα
της ρύθμισης 120 δόσεις, μέχρι την εξομάλυνση του εξωδικαστικού διακανονισμού οφειλών.


ΤΣΕΣΜΕΛΗ ΕΙΡΗΝΗ
ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ – ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ
Email: [email protected]