tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΔΕΕ: Δικαίωμα αποζημίωσης επιβατών παρότι δεν παρουσιάστηκαν στον πρόωρο έλεγχο

Πρόωρη άρνηση επιβίβασης: οι επιβάτες δικαιούνται αποζημίωση ακόμη και αν δεν παρουσιάσθηκαν στον έλεγχο εισιτηρίων και μολονότι έχουν ενημερωθεί για την άρνηση επιβίβασης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΤΥΠΟΥ αριθ. 162/23

Λουξεμβούργο, 26 Οκτωβρίου 2023

Απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-238/22 | LATAM Airlines Group

Μια επιβάτιδα επικοινώνησε με την εταιρία LATAM Airlines λόγω του ότι δεν κατόρθωσε να πραγματοποιήσει τον ηλεκτρονικό έλεγχο του εισιτηρίου της για την πτήση από τη Φρανκφούρτη επί του Μάιν προς τη Μαδρίτη, για την οποία είχε κάνει κράτηση και η οποία θα πραγματοποιούνταν την επομένη. Η εν λόγω εταιρία την πληροφόρησε τότε ότι, χωρίς να την προειδοποιήσει, είχε τροποποιήσει την κράτησή της, μεταφέροντάς την σε πτήση η οποία πραγματοποιήθηκε την προηγουμένη. Η εταιρία γνωστοποίησε επίσης στην επιβάτιδα ότι η κράτησή της για την πτήση επιστροφής, η οποία θα πραγματοποιούνταν μετά από δύο εβδομάδες, δεν ήταν δυνατόν να χρησιμοποιηθεί, επειδή η επιβάτιδα δεν είχε επιβιβασθεί στην πτήση μεταβάσεως. Η εν λόγω επιβάτιδα ζητεί από τη LATAM Airlines κατ’ αποκοπήν αποζημίωση ύψους 250 ευρώ λόγω άρνησης επιβίβασης στην πτήση επιστροφής.

Το γερμανικό δικαστήριο στο οποίο προσέφυγε η επιβάτιδα ερωτά το Δικαστήριο αν μια τέτοια αποζημίωση προϋποθέτει, κατά τον κανονισμό περί δικαιωμάτων των επιβατών αεροπορικών μεταφορών 1, ότι ο επιβάτης παρουσιάσθηκε στον έλεγχο εισιτηρίων μολονότι η αεροπορική εταιρία τον είχε ενημερώσει εκ των προτέρων ότι δεν θα του επέτρεπε την επιβίβαση. Το εν λόγω δικαστήριο ζητεί επίσης να διευκρινιστεί αν η αεροπορική εταιρία μπορεί, όπως προβλέπεται στην περίπτωση ματαίωσης πτήσης, να απαλλαγεί από την υποχρέωσή της καταβολής αποζημίωσης αν προειδοποιήσει τον επιβάτη για την άρνηση επιβίβασης ικανό χρόνο πριν, δηλαδή τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης.

Με τη σημερινή (26 Οκτωβρίου 2023) απόφασή του το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι, σε περίπτωση πρόωρης άρνησης επιβίβασης, οφείλεται αποζημίωση ακόμη και αν ο επιβάτης δεν παρουσιάσθηκε στον έλεγχο εισιτηρίων. Πράγματι, όταν ο αερομεταφορέας έχει ενημερώσει εκ των προτέρων τον επιβάτη ότι δεν θα του επιτρέψει την επιβίβαση, παρά τη θέληση του επιβάτη, σε πτήση για την οποία εκείνος διαθέτει επιβεβαιωμένη κράτηση, η απαίτηση εμφανίσεως στον έλεγχο εισιτηρίων θα αποτελούσε περιττή διατύπωση.

Το Δικαστήριο κρίνει επίσης ότι το δικαίωμα αποζημίωσης ισχύει ακόμη και όταν ο επιβάτης έχει ενημερωθεί για την άρνηση επιβίβασης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης της πτήσης. Πράγματι, στις περιπτώσεις άρνησης επιβίβασης δεν υφίσταται λόγος εφαρμογής του προβλεπόμενου αποκλειστικώς για τη ματαίωση πτήσης κανόνα κατά τον οποίο οι αερομεταφορείς απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να καταβάλουν αποζημίωση στους επιβάτες εφόσον τους ενημερώσουν για τη ματαίωση της πτήσης τουλάχιστον δύο εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.

Διεύθυνση Επικοινωνίας

Υπηρεσία Τύπου και Πληροφόρησης curia.europa.eu

ΥΠΟΜΝΗΣΗ: Η προδικαστική παραπομπή παρέχει στα δικαστήρια των κρατών μελών τη δυνατότητα, στο πλαίσιο της ένδικης διαφοράς της οποίας έχουν επιληφθεί, να υποβάλουν στο Δικαστήριο ερώτημα σχετικό με την ερμηνεία του δικαίου της Ένωσης ή με το κύρος πράξεως οργάνου της Ένωσης. Το Δικαστήριο δεν αποφαίνεται επί της διαφοράς που εκκρεμεί ενώπιον του εθνικού δικαστηρίου. Στο εθνικό δικαστήριο εναπόκειται να επιλύσει τη διαφορά αυτή, λαμβάνοντας υπόψη την απόφαση του Δικαστηρίου. Η απόφαση αυτή δεσμεύει, ομοίως, άλλα εθνικά δικαστήρια ενώπιον των οποίων ανακύπτει παρόμοιο ζήτημα.

Ανεπίσημο έγγραφο προοριζόμενο για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το οποίο δεν δεσμεύει το Δικαστήριο.

To πλήρες κείμενο της αποφάσεως και, εφόσον υπάρχει, η σύνοψή της είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα CURIA από την ημερομηνία δημοσιεύσεώς της.

Επικοινωνία: Ευαγγελία Λύκου ✆ (+352) 4303 2077

Στιγμιότυπα από τη δημοσίευση της αποφάσεως διατίθενται από το «Europe by Satellite» ✆ (+32) 2 2964106

1 Κανονισμός (ΕΚ) 261/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Φεβρουαρίου 2004, για τη θέσπιση κοινών κανόνων αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχής βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης και ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 295/91 (ΕΕ 2004, L 46, σ. 1, και διορθωτικό ΕΕ 2018, L 81, σ. 85). Ο εν λόγω κανονισμός έχει εφαρμογή, κατ’ αρχήν, σε όλες τις πτήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και σε όλες τις πτήσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση εφόσον αυτές πραγματοποιούνται από αεροπορική εταιρία της Ένωσης. Η κατ’ αποκοπήν αποζημίωση που προβλέπει, μεταξύ άλλων, σε περίπτωση ματαίωσης ή άρνησης επιβίβασης ανέρχεται, αναλόγως της απόστασης που διανύεται με την πτήση, σε ποσό 250, 400 ή 600 ευρώ.

 

 

Β