tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Εκπρόθεσμες διακοπές

Του Παναγιώτη Παντελή, Φοροτεχνικού

Του Παναγιώτη Παντελή, Φοροτεχνικού

Δίσεκτο το 2016. Δίσεκτες και οι αποφάσεις του Υπουργείου.
Με απόφασή του το Υπουργείο Οικονομικών (Υ.Ο.) που δημοσιεύεται στις 21/01/2014 παρέχει πληροφορίες σχετικά με την εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης εργασιών πέραν του έτους, βάσει του πραγματικού χρόνου διακοπής.
Με την ανωτέρω απόφαση το Υ.Ο. και με βάση τις οδηγίες που είχαν δοθεί με τηνΠΟΛ. 1068/19.3.2001, την ΠΟΛ. 1028/21.3.2003 και την ΠΟΛ 1071/28.5.2009 και αφορούν την εκπρόθεσμη δήλωση διακοπής εργασιών φυσικών, νομικών προσώπων πέραν του έτους, βάσει του πραγματικού χρόνου διακοπής ορίζει ότι θα μπορεί να πραγματοποιηθεί μέχρι 31.3.2014.
Ως εκ τούτου, όσα από τα ανωτέρω πρόσωπα δεν ασκούν δραστηριότητα πέραν του έτους και πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στις εν λόγω εγκυκλίους, μπορούν να πραγματοποιήσουν τη διακοπή των εργασιών τους με βάση τον πραγματικό χρόνο διακοπής και να υποβάλλουν στη Φορολογική Διοίκηση τη δήλωση διακοπής μέχρι 31.3.2014. Ως προς την ισχύουσα μετά την 1.4.2014 διαδικασία εργασιών των ανωτέρω προσώπων, θα ενημερωθείτε σχετικά.
Από εκεί και πέρα το Υ.Ο. προχώρησε σε συνεχείς παρατάσεις με τελευταία αυτή που έληξε 29.2.2016 και η οποία δεν ανανεώθηκε.
Αλλά σε τι αναφέρονταν οι εγκύκλιοι του Υ.Ο.;
Στην ΠΟΛ. 1068/2001 αναφέρει ότι οι εκπρόθεσμες δηλώσεις διακοπής πέραν του έτους υπόκεινται σε έλεγχο, ώστε να διαπιστώνεται η εκπλήρωση ή μη των φορολογικών υποχρεώσεων του φορολογούμενου και παράλληλα ο πραγματικός χρόνος διακοπής εργασιών.
Στη συνέχεια με την ΠΟΛ. 1028/2003 έγινε δεκτό από την διοίκηση ότι και στις περιπτώσεις που κατά το κρινόμενο διάστημα έχουν υποβληθεί μηδενικές δηλώσεις Φ.Ε. και Φ.Π.Α. το έννομο αποτέλεσμα παράγεται από το πραγματικό γεγονός της παύσης εργασιών  της επιχείρησης και όχι από το τυπικό γεγονός της υποβολής μηδενικών δηλώσεων.
Αλλά και η ΠΟΛ. 1071/2009 κάνει δεκτό ότι έστω και επαγγελματικό αυτοκίνητο ιδιωτικής χρήσης να υπάρχει, το έννομο αποτέλεσμα παράγεται από το πραγματικό γεγονός της παύσης εργασιών.
Μέχρι σήμερα λοιπόν, η εκπρόθεσμη διακοπή πέραν του έτους αναφέρεται στο πραγματικό γεγονός, που θα προκύψει μετά τον φορολογικό έλεγχο. Και είναι λογικό, ότι θα πρέπει η διοίκηση να βασίζεται στο πραγματικό γεγονός. Άλλωστε, πώς μπορείς να πεις σε κάποιον ο οποίος δεν έχει επαγγελματική έδρα, δεν έχει εκδώσει κανένα παραστατικό, ότι σου χρεώνω τέλος επιτηδεύματος, πρόστιμα εκπρόθεσμων  δηλώσεων και το κυριότερο ασφαλιστικές εισφορές επί σειρά ετών.
Αλλά και στις 10.1.2014 δημοσιεύεται στο ΦΕΚ η 1006 απόφαση, όπου ορίζεται η διαδικασία και τα δικαιολογητικά απόδοσης ΑΦΜ / Μεταβολής Στοιχείων και Έναρξης / Μεταβολής και Διακοπής Επιχειρηματικής Δραστηριότητας η οποία στο Άρθρο 10, Παρ. 5 αναφέρει:
 «Σε κάθε περίπτωση που κατά την υποβολή των δηλώσεων 3,4,7 και 8 (διακοπή) διαπιστώνεται ότι, θίγονται θέματα, η επίλυση των οποίων εξαρτάται από τηνεκτίμηση πραγματικών περιστατικών, αντιμετωπίζονται από το φορολογική διοίκηση στα πλαίσια της άσκησης των ελεγκτικών της αρμοδιοτήτων.»
Αλλά και η ΠΟΛ. 1178/11.8.2015, δηλαδή 1.5 χρόνο μετά την υποβολή «ημερομηνίας λήξης» στις εκπρόθεσμες διακοπές, που τροποποιεί και συμπληρώνει στο Άρθρο 10, αναφέρει τα πραγματικά περιστατικά, τα οποία αντιμετωπίζονται, μετά από έγκριση του προϊσταμένου της ΔΟΥ, στα πλαίσια της άσκησης των ελεγκτικών του αρμοδιοτήτων.
Από πού λοιπόν προκύπτει ότι από σήμερα δεν μπορεί να γίνει εκπρόθεσμη διακοπή;
Ποιος φορολογούμενος θα πεισθεί ότι η όλη διαδικασία δεν γίνεται μόνο για εισπρακτικούς λόγους, για να βεβαιωθούν ποσά που όλοι ξέρουμε ότι δεν πρόκειται, ούτε μπορούν να εισπραχθούν;
Όμως η ολοκλήρωση της διαδικασίας για τις εκπρόθεσμες διακοπές πέραν του έτους αφορά όχι μόνο τους φορολογούμενους.
Αφορά κατά κύριο λόγο το Υ.Ο. Μέχρι σήμερα ανάμεσα στο Υ.Ο. και τις υπηρεσίες του ΓΕΜΗ υπάρχει μια διαφορά κάποιων εκατοντάδων χιλιάδων επιχειρήσεων που εμφανίζονται ως ενεργές.
Πόσες όμως είναι ενεργές πραγματικά;
Γνωρίζει το Υπουργείο πόσοι έχουν προσκομίσει τα στοιχεία για την εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών εντός των προθεσμιών και η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί λόγω φόρτου εργασίας ή έλλειψης προσωπικού; Τι σκοπεύει να κάνει για τις χιλιάδες αυτές περιπτώσεις;
Γνωρίζει το Υπουργείο ότι η διαδικασία σε πολλές περιπτώσεις για τους προαναφερθέντες λόγους θα έπρεπε να ολοκληρωθεί εντός 3 ημερών;
Με ποιους ελεγκτές θα την ολοκληρώσει; Τι πρέπει να κάνει ο φορολογούμενος ο οποίος προσκόμισε τα στοιχεία εμπρόθεσμα και δεν είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα; Θα τον χρεώσουμε με πρόστιμα και εισφορές;
Κατά την γνώμη μου, όπου υπάρχει αρνητική προφορική απάντηση από την ΔΟΥ για εκπρόθεσμη διακοπή εργασιών πέραν του έτους, θα πρέπει να υποβληθεί εγγράφως αίτημα, ώστε να αιτιολογήσει η ΔΟΥ τους λόγους για τους οποίους αρνείται την εκπρόθεσμη διακοπή.
Στην έγγραφη απάντηση (για την οποία είναι υποχρεωμένος να απαντήσει ο Προϊστάμενος της ΔΟΥ) ο φορολογούμενος έχει το δικαίωμα να προσφύγει στις προθεσμίες που προβλέπει ο νόμος.
Θα μου πει κάποιος, αν για μια διακοπή θα πρέπει κάποιος να προχωρήσει σε τέτοιες διαδικασίες; Είναι εύλογο το ερώτημα, είναι όμως γεγονός ότι ο φορολογούμενος θα κληθεί να πληρώσει κάποιες χιλιάδες ευρώ σε εισφορές και πρόστιμα, τα οποία στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τα έχει.
Θέλω να πιστεύω ότι το Υπουργείο δεν πρόκειται να αφήσει να εμπλακούν εκατοντάδες χιλιάδες φορολογούμενοι σε μια τέτοια διαδικασία.
Άμεσα, λοιπόν, θα πρέπει να δώσει λύση ρεαλιστική, όχι γραφειοκρατική, η οποία θα είναι πάγια και θα βασίζεται στο πραγματικό γεγονός. Εκτός και αν ο σκοπός δεν είναι η εκκαθάριση του μητρώου και η αντιστοίχηση με το ΓΕΜΗ, αλλά η –για πολλοστή φορά- επιβολή προστίμων και ασφαλιστικών εισφορών.
 
Πηγή: e-forologia.gr