tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ελεγκτές πρατηρίων καυσίμων χωρίς έλεγχο;

τα στοιχεία που παρουσιάζονται ως τεκμήρια κατηγορίας κατά των βενζινοπωλών, δεν θα δίνονται και θα παραμένουν απόρρητα

Με μια απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης (Αριθμ. Φ2−650/7.3.2014 – ΦΕΚ Β' 719/21-03-2014) που προκαλεί ερωτηματικά, παρέχεται προστασία πλήρους ανωνυμίας και απορρήτου στους ελεγκτές και στα οχήματα που είναι συμβατικά,  ειδικά μετασκευασμένα ώστε να παγιδεύουν κρυφά τους παραβάτες βενζινοπώλες που εκμεταλλεύονται τους καταναλωτές και κλέβουν το κράτος.

 

Η απόφαση, που προστέθηκε ως συμπλήρωμα στην αρχική απόφαση κρυφού ελέγχου, κατ’ ουσία κάνει ανεξέλεγκτους τους ελεγκτές αφού οι ελεγκτές και τα στοιχεία που παρουσιάζονται ως τεκμήρια κατηγορίας κατά των βενζινοπωλών, δεν θα δίνονται και θα παραμένουν απόρρητα!

 

Όπως αναφέρεται στην απόφαση, «Κατά την τυχόν αναζήτηση στοιχείων από τον ενδιαφερόμενο σχετικά με το διενεργηθέντα έλεγχο, δεν παρέχονται ο αριθμός κυκλοφορίας και τα λοιπά στοιχεία ταυτοποίησης του οχήματος, τα ονόματα των ελεγκτών, η ημερομηνία και η ώρα ελέγχου που αποτυπώνονται στην εκτύπωση των αποτελεσμάτων της μέτρησης, καθώς και ο αριθμός και η ημερομηνία της σχετικής απόδειξης εσόδου, τα οποία καλύπτονται από το απόρρητο.».

 

Η απόφαση αυτή πιθανόν να βρίσκεται στα όρια της νομιμότητας του κράτους  και μπορεί να δημιουργήσει όχι μόνο σύγχυση αλλά πολλές αμφιβολίες για την νομιμότητα των κατηγοριών. Είναι δε βέβαιο ότι θα δημιουργήσει πολλές τριβές και συζητήσεις.

 

Τι λέει η αρχική απόφαση.

 

Αριθμ. Φ2−2893/6.12.2013
 

Έλεγχος σε πρατήρια υγρών καυσίμων με χρήση ειδικά μετασκευασμένων οχημάτων, τα οποία φέρουν συμβατικές πινακίδες κυκλοφορίας.

 

Αριθμ. Φ2−2893 (ΦΕΚ Β' 3178/13-12-2013)

Άρθρο 1

Για τον έλεγχο των αντλιών υγρών καυσίμων, εκτός του συνηθισμένου ελέγχου, μπορεί να χρησιμοποιούνται και ειδικά μετασκευασμένα αυτοκινούμενα οχήματα, στο εξής καλούμενα «οχήματα», χωρίς διακριτικά της υπηρεσίας και με συμβατικές πινακίδες κυκλοφορίας και χωρίς προηγούμενη γνωστοποίηση στον ελεγχόμενο.

Άρθρο 2

1. Τα οχήματα διαθέτουν ειδική μετρητική διάταξη προσδιορισμού του όγκου του παραλαμβανόμενου, από την αντλία, καυσίμου, η οποία περιλαμβάνει δεξαμενή συλλογής καυσίμου, υποσύστημα ζύγισης, διάταξη προσδιορισμού πυκνότητας, υποσυστήματα αναγωγής σφαλμάτων λόγω θερμοκρασίας και λόγω ευθυγράμμισης, σύστημα γεωγραφικού προσδιορισμού της θέσης (GPS) με πιστοποιημένη αναφορά στον εθνικό χρόνο, καθώς και σύστημα μετάγγισης του παραληφθέντος καυσίμου.

2. Η μετρητική διάταξη προσδιορισμού του όγκου διαθέτει Πιστοποιητικό Διακρίβωσης από το Ελληνικό Ινστιτούτο Μετρολογίας και συνοδεύεται από Τεχνικό Φάκελο και εγχειρίδιο χρήσης, εμπιστευτικού χαρακτήρα. Η διακρίβωση της μετρητικής διάταξης θα γίνεται, τουλάχιστον, μία φορά κατ’ έτος.

3. Η μετρητική διάταξη αποτελεί μέρος ενός ολοκληρωμένου συστήματος προσδιορισμού του όγκου του παραλαμβανόμενου καυσίμου, στο εξής καλούμενο «σύστημα».

4. Ο όγκος καυσίμου υπολογίζεται με μέτρηση της μάζας του παραλαμβανόμενου καυσίμου, λαμβάνοντας υπόψη τη θερμοκρασία και την πυκνότητα του.

5. Για τη μέτρηση της μάζας του καυσίμου χρησιμοποιείται κατάλληλο όργανο ζύγισης, το οποίο διαθέτει ηλεκτρονικό αλφάδι υψηλής ανάλυσης, για την αντιστάθμιση του σφάλματος μέτρησης λόγω της όποιας τυχαίας κλίσης έχει το όχημα και έχει ληφθεί μέριμνα για την απόσβεση διακυμάνσεων της μέτρησης του υγρού εν κινήσει, λόγω κυματισμού.

6. Για τη μέτρηση της θερμοκρασίας του καυσίμου χρησιμοποιείται ηλεκτρονικό θερμόμετρο και έχει ληφθεί μέριμνα για την αντιστάθμιση του σφάλματος μέτρησης της θερμοκρασίας του καυσίμου, μετά από την επαφή του με το μέταλλο της δεξαμενή συλλογής καυσίμου.

7. Για τον υπολογισμό της πυκνότητας του καυσίμου χρησιμοποιείται ειδικό σύστημα.

8. Το σύστημα, υπολογίζει τον όγκο του καυσίμου στη θερμοκρασία που είχε κατά την έξοδο του από την αντλία, ώστε ο υπολογιζόμενος όγκος να είναι άμεσα συγκρίσιμος με αυτόν που μετρήθηκε από την ελεγχόμενη αντλία.

9. Τα οχήματα διαθέτουν σύστημα γεωγραφικού προσδιορισμού θέσης (GPS) με πιστοποιημένη αναφορά στον εθνικό χρόνο, μέσω του οποίου αποδεικνύεται και η γεωγραφική θέση του ελεγχόμενου πρατηρίου καθώς και ο χρόνος παραλαβής του καυσίμου, με αυτόματη αποθήκευση, καταγραφή, εκτύπωση και αποστολή των δεδομένων αυτών.

10. Το σύστημα έχει τη δυνατότητα αυτόματης τηλεματικής αποστολής των αποτελεσμάτων της μέτρησης σε κεντρικό φορέα υποδοχής, με αποτύπωση των αποτελεσμάτων του ελέγχου, του γεωγραφικού προσδιορισμού της θέσης ελέγχου και του χρόνο εκτέλεσης αυτού, με αναφορά στον εθνικό χρόνο.

11. Τα παραλαμβανόμενα από τα πρατήρια καύσιμα μετά το πέρας του ελέγχου μεταγγίζονται σε δεξαμενές του ελληνικού δημοσίου.

12. Για την ασφάλεια λειτουργίας του συστήματος έχουν ληφθεί όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας από τυχόν ατύχημα, με χρήση μέσων πυρόσβεσης και εξαερισμού.

Άρθρο 3

1. Η οδήγηση των οχημάτων καθώς και η διενέργεια των ελέγχων γίνεται από υπαλλήλους της Διεύθυνσης Μετρολογίας, της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, του Υπουργείου Ανάπτυξης, που έχουν κατάλληλα εκπαιδευτεί και η επάρκεια τους βεβαιώνεται από τη Δ/νση Μετρολογίας.

2. Ο έλεγχος διενεργείται σύμφωνα με το εγχειρίδιο χρήσης, που συνοδεύει το σύστημα και το οποίο καλύπτεται από το απόρρητο.

3. Οι ελεγκτές, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, μπορεί να συνοδεύονται από προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας.

4. Ο έλεγχος μπορεί να διενεργείται καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο και όλες τις ημέρες του έτους, κατόπιν Εντολής Ελέγχου, που εκδίδεται από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Μετρολογίας.

5. Η τιμή της ένδειξης της ποσότητας επί της αντλίας, η οποία ταυτίζεται με την τιμή της ένδειξης της ποσότητας στην απόδειξη εσόδου (απόδειξη λιανικής πώλησης πρατηρίου), καταχωρείται στο σύστημα από τον ελεγκτή χειροκίνητα, ενώ ο υπολογισμός του όγκου του παραλαμβανόμενου καυσίμου γίνεται από το σύστημα αυτόματα, χωρίς επέμβαση του ελεγκτή.

6. Το αποτέλεσμα της μέτρησης του όγκου του παραληφθέντος καυσίμου εμφανίζεται ως αριθμητική τιμή (λίτρα) αλλά και ως ποσοστό απόκλισης επί της τιμής της ένδειξης της ποσότητας στην αντλία και εκτυπώνεται/αποστέλλεται, αυτόματα τηλεματικά, με την ολοκλήρωση του ελέγχου.

7. Το σύστημα, πριν και μετά από κάθε έλεγχο σε πρατήρια, επαληθεύεται ως προς την ορθότητα των μετρήσεων, από τους ελεγκτές, βάσει προκαθορισμένης, από τη Δ/νση Μετρολογίας, διαδικασίας. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων, καταγράφονται σε δελτίο ελέγχου, το οποίο καταχωρείται, μαζί με τα παραγόμενα από το σύστημα σχετικά έντυπα, στο αρχείο της υπηρεσίας.

8. Τα αποτελέσματα των μετρήσεων ελέγχου προσβάλλονται μόνον επί πλαστότητι.

 

Η νέα προσθήκη:

 

[9. Κατά την τυχόν αναζήτηση στοιχείων από τον ενδιαφερόμενο σχετικά με το διενεργηθέντα έλεγχο, δεν παρέχονται ο αριθμός κυκλοφορίας και τα λοιπά στοιχεία ταυτοποίησης του οχήματος, τα ονόματα των ελεγκτών, η ημερομηνία και η ώρα ελέγχου που αποτυπώνονται στην εκτύπωση των αποτελεσμάτων της μέτρησης, καθώς και ο αριθμός και η ημερομηνία της σχετικής απόδειξης εσόδου, τα οποία καλύπτονται από το απόρρητο.

(Η παράγραφος 9, τέθηκε όπως προστέθηκε με την απόφαση Φ2−650/7.3.2014)]

Άρθρο 4

1. Οι ελεγκτές, μετά τον έλεγχο, συντάσσουν Έκθεση, η οποία, συνοδευόμενη από την εκτύπωση των αποτελεσμάτων της μέτρησης και την απόδειξη εσόδου (απόδειξη λιανικής πώλησης πρατηρίου) υποβάλλεται αμελλητί στη Δ/νση Μετρολογίας.

2. Στην περίπτωση που το ποσοστό σφάλματος, συνυπολογιζόμενης και της διευρυμένης αβεβαιότητας μέτρησης κατά τη χρήση, είναι εκτός των νόμιμων ορίων, επιβάλλονται στον εκμεταλλευτή του πρατηρίου, με απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Μετρολογίας, οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του ν. 4177/2013 (ΦΕΚ 173/Α/2013), όπως ισχύει, καθώς και οι λοιπές διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία.

Άρθρο 5

Η παρούσα απόφαση ισχύει από την επομένη της δημοσιεύσεώς της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 6 Δεκεμβρίου 2013

Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΣΚΟΡΔΑΣ