tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη “Δημοκρατία”: Εντείνονται οι κίνδυνοι για την οικονομία λόγω Χούθι

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ” (26/03/2024).


Τους τελευταίους μήνες ένα νέο πρόβλημα έχει προστεθεί σε όσα επηρεάζουν το διεθνές εμπόριο και ειδικά την εφοδιαστική αλυσίδα. Αναφέρομαι στις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στις συνέπειες που αυτές έχουν στη λειτουργία της οικονομίας.

Για να αντιληφθούμε τη σοβαρότητα της κατάστασης, αρκεί να πούμε ότι από τη Διώρυγα του Σουέζ περνά περίπου το 12% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου. Προκειμένου λοιπόν τα πλοία τους να μη δεχθούν τις επιθέσεις των Χούθι, πολλές  ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν τον περίπλου της Αφρικής.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο χρόνος του νέου δρομολογίου μεταξύ Ασίας και Ευρώπης έχει αυξηθεί κατά δύο εβδομάδες -σε ορισμένες περιπτώσεις και ανάλογα με  το λιμάνι αναχώρησης των πλοίων από την Ασία απαιτείται ακόμα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα- ενώ τα μεταφορικά κόστη έχουν ανέλθει κατά πολύ. Όπως σημειώνουν γνώστες των μεταφορών, τα ναύλα από 1.500 δολάρια το κοντέινερ, έχουν ξεπεράσει τα 4.000 δολάρια. Παράλληλα έχουν εμφανιστεί δυσκολίες στη λειτουργία των επιχειρήσεων, κυρίως  σε ευρωπαϊκές χώρες, καθώς οι πρώτες ύλες καθυστερούν σημαντικά να φτάσουν στην αγορά.

Ειδικά στην Ελλάδα καταγράφονται προβλήματα τόσο στις εισαγωγές όσο και στις εξαγωγές προϊόντων. Αυτό που σημειώνουν όλοι οι αναλυτές είναι ότι αν η κρίση που έχει ξεσπάσει εξαιτίας των επιθέσεων συνεχιστεί, τότε αναμένονται νέες πληθωριστικές πιέσεις. Και αυτή η δυσάρεστη εξέλιξη θεωρείται βέβαιο ότι θα επιφέρει νέο πλήγμα στις ελληνικές εξαγωγές, γενικότερα  στο επιχειρείν και ειδικά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ήδη βρίσκονται στο «μάτι του κυκλώνα» εξαιτίας της παρατεταμένης ακρίβειας, της αύξησης του κόστους λειτουργίας τους και των βαρών που έχουν. Και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί όμως αναμένεται να επηρεαστούν καθώς θα υπάρξει μετακύλιση των αυξήσεων στην πραγματική οικονομία, δηλαδή νέες αυξήσεις στις τιμές αγαθών και προϊόντων.

Όλα λοιπόν θα εξαρτηθούν από το χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Μπροστά στα νέα δεδομένα και κυρίως στο ενδεχόμενο ενός νέου πληθωριστικού κύματος που θα εντείνει τις πιέσεις προς τα νοικοκυριά και τους κινδύνους για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η Ε.Ε. οφείλει να κινηθεί γρήγορα. Και σίγουρα πρέπει να δοθεί στις χώρες – μέλη η δυνατότητα να στηρίξουν την πραγματική οικονομία, ενάντια στη νέα κρίση. Αναφέρομαι στην ανάγκη λήψης στοχευμένων μέτρων στήριξης προς τις πληττόμενες επιχειρήσεις ενώ θα πρέπει να αναζητηθούν ασφαλείς διαδρομές για την εκτέλεση δρομολογίων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις στις μεταφορές αγαθών και προϊόντων.