tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στη “Ναυτεμπορική”: Απαιτούνται λύσεις για το κυκλοφοριακό στην Αθήνα

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ” (30/01/2024).


Το κυκλοφοριακό αναδεικνύεται σε μόνιμη πληγή για την ποιότητα ζωής των κατοίκων, για το περιβάλλον και για την οικονομική δραστηριότητα της Αθήνας, προκαλώντας καθημερινά καθυστερήσεις, εκνευρισμό, υψηλό στρες, αλλά και απώλειες παραγωγικότητας, με χιλιάδες χαμένες εργατοώρες στους δρόμους.

Ενώ το φαινόμενο δεν είναι καινούριο, τα τελευταία χρόνια η κατάσταση φαίνεται να έχει φτάσει σε οριακό σημείο. Οι κεντρικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου έχουν κορεστεί προ πολλού, ενώ οι μετακινήσεις με αυτοκίνητο αυξάνονται διαρκώς. Ο αριθμός των οχημάτων που περνούν από τον Κηφισό σε ημερήσια βάση, υπολογίζεται ότι έχει αυξηθεί κατά 20.000 – 30.000 μεταξύ του 2022 και του 2023. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση επιδεινώνεται εξαιτίας των συχνών συμβάντων σε κεντρικές οδικές αρτηρίες, αλλά και παραβατικών συμπεριφορών, όπως η παράνομη στάση και στάθμευση.

Η υλοποίηση μιας σειράς νέων οδικών έργων, όπως η επέκταση της λεωφόρου Κύμης, η περιφερειακή του Αιγάλεω, η επέκταση της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο, θα μπορούσε να συμβάλει αποσυμφόρηση βασικών αξόνων. Μια πρόταση, που θα πρέπει επίσης να εξεταστεί σοβαρά, είναι η δημιουργία ενός νέου άξονα, που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα, παρέχοντας εναλλακτική όδευση για τα βαρέα οχήματα που διασχίζουν τον Κηφισό, μεταφέροντας εμπορεύματα. Ωστόσο, η δημιουργία νέων αυτοκινητόδρομων δεν μπορεί να είναι η μοναδική απάντηση, καθώς η εμπειρία δείχνει ότι και αυτοί σύντομα γεμίζουν και το πρόβλημα διαιωνίζεται.

Η πραγματική λύση για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αθήνας είναι η μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων στην πόλη, με την ανάδειξη αξιόπιστων εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να ενισχυθούν ουσιαστικά οι υποδομές, ο εξοπλισμός και οι παρεχόμενες υπηρεσίες, ώστε η μετακίνηση με τα ΜΜΜ να είναι μια προσιτή, ανταγωνιστική – σε όρους κόστους, χρόνου και άνεσης – επιλογή, για τη μεγάλη πλειονότητα των κατοίκων της Αθήνας.

Η ολοκλήρωση της νέας γραμμής 4 του Μετρό, η οποία θα εξυπηρετήσει μια σειρά από πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση των οχημάτων στους δρόμους.

Ωστόσο, είναι απαραίτητη η ευρύτερη αλλαγή σχεδιασμού και νοοτροπίας όσον αφορά τη χρήση του αυτοκινήτου και ευρύτερα την κινητικότητα στην πόλη. Σε πολλές πρωτεύουσες έχουν συσταθεί ενιαίοι, ανεξάρτητοι μητροπολιτικοί φορείς, οι οποίοι έχουν τη συνολική ευθύνη της χάραξης πολιτικών και της υλοποίησης παρεμβάσεων για τις μετακινήσεις στην πόλη, αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων, μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων. Υλοποιούν, επίσης, τακτικές έρευνες για τη «χαρτογράφηση» των μετακινήσεων στην πόλη, ώστε ο σχεδιασμός να στηρίζεται κάθε φορά σε επικαιροποιημένα στοιχεία.

Σε αυτές τις δοκιμασμένες λύσεις θα πρέπει να εστιάσουν τα επόμενα χρόνια οι αρμόδιοι φορείς της Αττικής, με συνεργασία της Περιφερειακής και Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της κεντρικής κυβέρνησης, αλλά και των επιστημονικών και παραγωγικών φορέων.

Χρειάζονται γενναίες παρεμβάσεις στον αστικό σχεδιασμό με επίκεντρο τη βιώσιμη κινητικότητα, επένδυση στη ριζική αναβάθμιση των δημοσίων συγκοινωνιών, ενίσχυση της αστυνόμευσης και της ψηφιακής επιτήρησης της κυκλοφορίας, σύγχρονοι μηχανισμοί παρακολούθησης και αξιολόγησης των πολιτικών, αλλά και έμφαση στην εκπαίδευση, στην ευαισθητοποίηση των πολιτών και των επιχειρήσεων.

Είναι ξεκάθαρο ότι για το κυκλοφοριακό δεν υπάρχουν εύκολες λύσεις. Ωστόσο η εικόνα μπορεί να βελτιωθεί μέσα από έναν συνολικό σχεδιασμό και πολιτικές που αλλάζουν ριζικά τις επιλογές, αλλά και την κουλτούρα μετακίνησης στην πόλη.