tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στην “ΑΞΙΑ”: Ορατός ο κίνδυνος για νέα άνοδο του πληθωρισμού εξαιτίας της τεταμένης κατάστασης στην Ερυθρά Θάλασσα

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Πρόεδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “ΑΞΙΑ” (20/01/2024).


Μέχρι πριν από λίγο καιρό η ανησυχία της ελληνικής κοινωνίας, άρα και των επιχειρήσεων, εστιαζόταν στην αντιμετώπιση του πληθωρισμού και των συνεχώς αυξήσεων των τιμών, ειδικά στα τρόφιμα. Αυτό φαινόταν και σε όλες τις έρευνες οι οποίες «έδειχναν» την ακρίβεια ως το μεγαλύτερο πρόβλημα των πολιτών.

Πλέον, μετά και το ξέσπασμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή και κυρίως την επέκταση της με τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία, ο φόβος για νέες πληθωριστικές πιέσεις αυξάνεται κι άλλο. Και αυτή τη φορά σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η σχεδόν αναγκαστική επιλογή μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να πραγματοποιούν τα εμπορικά δρομολόγια τους μέσω του περίπλου της Αφρικής, καθώς δεν υπάρχει η αναγκαία ασφάλεια για να περνάνε τα πλοία από τα στενά του Σουέζ, προκαλεί ήδη σοβαρά προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Όταν το ταξίδι που θα φέρει τα αγαθά από την Ασία στην Ευρώπη επιμηκύνεται κατά χιλιάδες ναυτικά μίλια, δηλαδή απαιτείται πολύς περισσότερος χρόνος -από 6 έως και 15 επιπλέον ημέρες ταξιδιού, ανάλογα με το λιμάνι αναχώρησης- και καύσιμα, τότε η πρώτη συνέπεια είναι η αύξηση του μεταφορικού κόστους.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ενώ πριν από τη νέα γεωπολιτική κρίση το κόστος των ναύλων για ένα κοντέινερ που έφτανε στον Πειραιά μέσω της Αφρικής υπολογιζόταν κοντά στα 2.000 ευρώ, πλέον το κόστος μεταφοράς του ίδιου κοντέινερ έχει εκτιναχθεί κοντά στις 6.000 ευρώ. Υπάρχουν και εκτιμητές που κάνουν λόγο για μικρότερες αυξήσεις, η ουσία όμως είναι ότι τα ναύλα έχουν ανέβει.

Και κανείς δεν μπορεί να ξέρει πότε θα επανέλθει η κανονικότητα.

Εκτός όμως από το αυξημένο μεταφορικό κόστος, υπαρκτός είναι και ο κίνδυνος για ελλείψεις προϊόντων και αγαθών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η διώρυγα του Σουέζ είναι ο σημαντικότερος δίαυλος μεταφοράς πετρελαίου. Ποιος μπορεί να είναι σίγουρος ότι το επόμενο διάστημα δεν θα δούμε άνοδο των τιμών του πετρελαίου, αλλά και του υγροποιημένου φυσικού αερίου που επίσης μεταφέρεται με πλοία;

Πάντως ήδη, εξαιτίας του μεγαλύτερου χρόνου που απαιτείται για τη μεταφορά διαφόρων ειδών, εταιρείες κολοσσοί αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην παραγωγή τους. Η σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea εξηγεί ότι η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις, ενώ ανάλογα προβλήματα καταγράφονται και στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η γνωστή εταιρεία Tesla ανακοίνωσε πως η παραγωγή στο ευρωπαϊκό εργοστάσιο της θα ανασταλεί έως τις 11 Φεβρουαρίου ενώ και το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη θα μείνει κλειστό για κάποιες ημέρες εξαιτίας έλλειψης των κατάλληλων εξαρτημάτων τα οποία τα ανέμεναν μέσω της θαλάσσιας οδού αλλά δεν έχουν φτάσει έγκαιρα στις εγκαταστάσεις της. Ανάλογες ελλείψεις ή καθυστερήσεις μπορεί να υπάρξουν και για μία σειρά άλλων προϊόντων ή πρώτων υλών.

Όπως εύκολα καταλαβαίνει κάποιος, όταν παρατηρείται πρόβλημα στην επάρκεια κάποιων ειδών, τότε το πιθανότερο είναι να δούμε τις τιμές να ανεβαίνουν. Και αυτός που θα επωμιστεί το επιπλέον κόστος είναι βέβαια ο τελικός καταναλωτής.

Μοναδική ελπίδα για να μη δούμε νέα εκτίναξη του πληθωρισμού είναι να σταματήσει η ένταση στην περιοχή το ταχύτερο δυνατό, ώστε να αποκατασταθούν οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και να επανέλθει η ομαλότητα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.