tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γ. Χατζηθεοδοσίου στο “Ποντίκι”: Ο φόβος στοιχειώνει τους μικρομεσαίους

Άρθρο του Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, Προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και Επίτιμου Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πειραιά, στην εφημερίδα “Το Ποντίκι” (12/01/2023).


Το 2023 ξεκίνησε και κοινή ευχή όλων των φορέων και παραγόντων της ελληνικής επιχειρηματικότητας και αγοράς δεν είναι άλλη από το να μας κάνει να ξεχάσουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα το πραγματικά ζοφερό 2022.

Και πώς να μην είναι έτσι όταν το 2022 ήταν για την Ελλάδα ένα έτος που χαρακτηρίστηκε από έναν πόλεμο που έφερε τα πάνω κάτω στην ευρωπαϊκή και, ακόμα περισσότερο, στην εγχώρια οικονομία.

Όσο όμως και να θέλουμε να είμαστε αισιόδοξοι, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά το οικονομικό πεδίο, σχεδόν όλα τα συμπεράσματα που προκύπτουν από έρευνες που βλέπουν το φως της δημοσιότητας μας αποθαρρύνουν. Μία ανάλογη έρευνα είναι και αυτή της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ), που δημοσιεύθηκε παραμονές Χριστουγέννων και ίσως διέφυγε την προσοχή πολλών, αλλά αποτυπώνει και αυτή με τα μελανότερα των χρωμάτων το κλίμα που υπάρχει σε όλο το επιχειρείν.

Τα στοιχεία που προκύπτουν είναι αποκαλυπτικά των δυσκολιών που αντιμετωπίζει το τελευταίο διάστημα η πλειονότητα των επιχειρήσεων και προμηνύουν – αν δεν υπάρξουν έγκαιρα κάποια στοχευμένα μέτρα από την κυβέρνηση – ένα «μαύρο» 2023. Κι αυτό επειδή η κατακόρυφη αύξηση του αισθήματος ανασφάλειας και του φόβου για το ενδεχόμενο πτώχευσης σε σύντομο χρονικό διάστημα κυριαρχεί στο μυαλό των περισσότερων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρηματιών ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία το 54% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα (δηλαδή πάνω από ένας στους δύο) προβλέπει δυσμενέστερη κατάσταση το επόμενο εξάμηνο, με αύξηση επισφαλειών και πτωχεύσεων. Επιπλέον το 56% βλέπει, κατά το ίδιο διάστημα, επιδείνωση της οικονομίας της χώρας, ενώ το 49% εκτιμά εντονότερη τάση αύξησης τιμών στα προϊόντα.

Νοικοκυριά σε απόγνωση

Όμως, για να μην εξετάζουμε την κατάσταση μονόπλευρα, μόνο από την οπτική γωνία των επιχειρηματιών, τα στοιχεία δείχνουν ανάλογη αν όχι και μεγαλύτερη ανησυχία στην πλευρά των νοικοκυριών.

Το 62% των καταναλωτών δηλώνει ότι η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους επιδεινώθηκε το τελευταίο εξάμηνο. Σε ακόμα μεγαλύτερο, συντριπτικό θα μπορούσαμε να πούμε, ποσοστό (84%) δηλώνει ότι ένα από τα τρία σοβαρότερα προβλήματα της χώρας είναι η ακρίβεια.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι το 70% των νοικοκυριών έχει επιλέξει να περιορίσει τις δαπάνες του σε ό,τι αφορά την ένδυση, την υπόδηση, την ψυχαγωγία και τα ταξίδια καθώς, όπως είναι λογικό, αναγκάζεται να τα τοποθετεί σε δεύτερη μοίρα, όταν δεν μπορεί να ικανοποιήσει επαρκώς τις ανάγκες διατροφής και στέγασης. Αυτό το τελευταίο αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι το 52% των συμμετεχόντων δηλώνει ότι έχει μειώσει τις αγορές βασικών καταναλωτικών αγαθών, όπως είναι για παράδειγμα τα τρόφιμα.
Ακόμη και η προσφυγή σε μέτρα όπως το market pass, το οποίο αφορά το 85% των καταναλωτών, αποδεικνύει ότι τεράστιο ποσοστό των πολιτών δυσκολεύεται ιδιαίτερα να τα βγάλει πέρα.

Ανάγκη για γενναίες παρεμβάσεις

Αν σε όλα τα παραπάνω συνυπολογίσουμε ότι το 2023 θα είναι μία εκλογική χρονιά με περισσότερες από μία, όπως φαίνεται, αναμετρήσεις, που θα αναγκάσουν το κράτος και την ελληνική αγορά να υπολειτουργήσουν (όπως η εμπειρία έχει αποδείξει ότι συμβαίνει πάντα σε προεκλογικές περιόδους) για σοβαρό χρονικό διάστημα, τότε τα μαύρα σύννεφα δείχνουν να πυκνώνουν ακόμα περισσότερο πάνω από το κοντινό μέλλον της ελληνικής οικονομίας.

Η κατάσταση αυτή για να αντιστραφεί χρειάζεται (μεταξύ άλλων) γενναίες παρεμβάσεις στήριξης της εγχώριας επιχειρηματικότητας εκ μέρους της κυβέρνησης. Μέτρα – επιδοματικού κυρίως χαρακτήρα – που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα δεν έχουν να προσφέρουν κάτι παρά μία πρόσκαιρη ανακούφιση, κυρίως στους ευάλωτους συμπολίτες μας, αλλά δεν επιλύουν πραγματικά τα ζητήματα που απασχολούν επαγγελματίες και καταναλωτές.

Αν δεν ληφθούν, έστω και την τελευταία στιγμή, δηλαδή σήμερα, μέτρα που θα στοχεύουν στη ρίζα του προβλήματος, η ανάπτυξη και η ευημερία είναι καταδικασμένες να παραμείνουν και φέτος άλλη μία… ευχή.