tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Γιατί δεν πέφτουν οι τιμές;

Παρότι πέφτουν οι μισθοί, παρότι πέφτει ο τζίρος και η ύφεση απειλεί την αγορά, η Ελλάδα συνεχίζει να παραμένει ακριβή χώρα

Παρότι πέφτουν οι μισθοί, παρότι πέφτει ο τζίρος και η ύφεση απειλεί την αγορά, η Ελλάδα συνεχίζει να παραμένει ακριβή χώρα σε βασικά αγαθά.
Με βάση διάφορες έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας οι τιμές πολλών προϊόντων και υπηρεσιών στην εγχώρια αγορά παρουσιάζουν μεγάλες αποκλίσεις σε σχέση με άλλες χώρες, ακόμα και όταν η σύγκριση γίνεται με κράτη που βρίσκονται υπό καθεστώς δημοσιονομικής προσαρμογής και λιτότητας.

Έρευνα της ΕΣΕΕ αποκαλύπτει ότι ενώ πολλά καταστήματα αναγκάζονται να κλείσουν λόγω ισχνών κύκλων εργασιών, οι τιμές εξακολουθούν να κυμαίνονται στα περσινά επίπεδα! Αξιοσημείωτο δε παραμένει το γεγονός ότι ακόμα και στις περιπτώσεις όπου οι τιμές είναι χαμηλότερες (-8%) το «άνοιγμα της ψαλίδας» δεν δικαιολογείται, αν ληφθούν υπόψη οι μισθολογικές περικοπές κατά τουλάχιστον 22% και οι φορολογικές επιβαρύνσεις κατά 35%. Ακόμη, δηλαδή, και εκεί που παρατηρείται πτώση των τιμών, αυτές δεν είναι του μεγέθους που αναμενόταν σύμφωνα με τη διάρκεια και την ένταση της ύφεσης. Το γεγονός αυτό, βέβαια, επιδεινώνει ακόμη περισσότερο τη δυσμενή θέση των ελληνικών νοικοκυριών, αλλά και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Στην έρευνα επισημαίνονται τα εξής:

Οι σταθερά υψηλές τιμές, σε συνδυασμό με τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, ανάγκασαν τους καταναλωτές να μειώσουν τον αριθμό και την αξία των προϊόντων που αγοράζουν και να στραφούν είτε σε προϊόντα προσφοράς είτε σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Αυτή η καταναλωτική συμπεριφορά οδήγησε, κατά τη διάρκεια του 2012, σε πτώση 5% των πωλήσεων των αλυσίδων super market, συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, ενώ η αξία του μέσου καλαθιού υποχώρησε το 2012 σε 50 ευρώ, έναντι 65 ευρώ το 2010.

Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος και βάσει του ΓΔΤΚ του 2012, υποχώρησε και κινείται σήμερα σε σχεδόν αρνητικά επίπεδα (0,3), παρά την ξαφνική αύξηση που παρουσίασε τον περυσινό Αύγουστο στο 1,7 από το 1,3 του Ιουλίου.

Ο πληθωρισμός, όμως, καταγράφει το ρυθμό μεταβολής και όχι αν οι τιμές είναι υψηλές ή χαμηλές. Ο αποπληθωρισμός που περίμενε η τρόικα έκανε την εμφάνισή του, γεγονός που την έχει προβληματίσει και την οδηγεί στην άσκηση περαιτέρω πιέσεων προς την ελληνική πλευρά για την απελευθέρωση των αγορών και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, αλλά με λανθασμένο τρόπο όπως, διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων 365 ημέρες τον χρόνο, με επταήμερη απασχόληση, την απελευθέρωση κλειστών αλλά κορεσμένων επαγγελμάτων με την άρση δήθεν εμποδίων εισόδου σε σειρά αγορών και πολλές άλλες καταστροφικές παρεμβάσεις για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ υπάρχουν πολλοί  λόγοι που δεν «πέφτουν» οι τιμές στην ελληνική αγορά, παρά την κρίση. Συνοπτικά οι κυριότερου λόγοι είναι οι εξής:
1.    Οι υψηλοί συντελεστές ΦΠΑ.
2.Ενδοομιλικές συναλλαγές πολυεθνικών (transfer pricing).
3. Ρήτρες απαγόρευσης παράλληλων εισαγωγών.
4. Στρεβλώσεις σε σχετικές με το εμπόριο αγορές.
5. Πολεοδομικοί περιορισμοί στις προδιαγραφές κτηρίων.
6. Ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς χονδρικού εμπορίου.
7. Διατήρηση υψηλών περιθωρίων κέρδους σε τμήμα της εγχώριας αγοράς παρά την ύφεση.
8. Μεγάλη εξάρτηση των εγχώριων τιμών υπάρχει από τις αυξητικές διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου αλλά και των τιμολογίων των ΔΕΚΟ. (17 αυξήσεις των τιμολογίων της ΔΕΗ την τελευταία επταετία και 12 αυξήσεις στα επαγγελματικά τιμολόγια από το 2009).
9. Η πεπατημένη πως οι βραχυπρόθεσμες εκπτώσεις και προσφορές λειτουργούν περισσότερο ελκυστικά για τους καταναλωτές παρά οι μόνιμα χαμηλές τιμές.
10. Η πτώση του μισθολογικού κόστους αλλά και του κόστους μίσθωσης επαγγελματικής στέγης (ενοίκια) αντισταθμίστηκε πλήρως, από την άνοδο των επιτοκίων δανεισμού και τον εξαναγκασμό σε αγορές μετρητοίς από το εξωτερικό.