tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΓΣΕΒΕΕ. Όχι στο πολυνομοσχέδιο και συγκέντρωση διαμαρτυρίας

Δυστυχώς, έχουμε μπει σε μια περίοδο ιδιότυπης Δημοκρατίας με έντονα αυταρχικά στοιχεία

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας κατά του πολυνομοσχεδίου και τα εξοντωτικά μέτρα κατά των μικρομεσαίων διοργανώνουν σήμερα, Κυριακή 30/3/2014 και ώρα 14.00 στην πλατεία Κλαυθμώνος η ΓΣΕΒΕΕ, η ΕΣΕΕ, οι φοροτεχνικοί- λογιστές και πολλά σωματεία μικρομεσαίων.

Τα βασικά αιτήματα της ΓΣΕΒΕΕ είναι:

  • να σταματήσει η υπερφορολόγηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που τις οδηγεί στον αφανισμό
  • να αποσυρθούν οι ρυθμίσεις που αφορούν στα υπέρογκα φορολογικά πρόστιμα.
  • να μην μειωθούν κι άλλο οι συντάξεις.
  • να εκλογικευτούν οι ρυθμίσεις των οφειλών των ΜμΕ προς τον ΟΑΕΕ και το ΙΚΑ έτσι ώστε και να μπορούν να εξυπηρετηθούν αλλά και για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των ταμείων.  
  • να αποποινικοποιηθούν οι οφειλές προς τον ΟΑΕΕ.
  • να αποκατασταθεί η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για το σύνολο των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ και να διαχωριστεί η ασφαλιστική ενημερότητα από τη θεώρηση των βιβλιαρίων.

Ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ για το πολυνομοσχέδιο

 

Σκληρή κριτικη ασκεί η ΓΣΕΒΕΕ στο πολυνομοσχέδιο αναφέροντας ότι «Για μια ακόμη φορά τα μέτρα που θα ληφθούν ευνοούν τους λίγους και εκλεκτούς. Για μία ακόμη φορά και με την απειλή της πλήρους καταστροφής καλούνται οι Βουλευτές να ψηφίσουν έναν Νόμο, χωρίς ουσιαστικά να έχουν το περιθώριο να τον επεξεργαστούν, δεσμεύοντας όμως την χώρα»

 

Η ανακοίνωση της ΓΣΕΒΕΕ έχει ως εξής:

 

 

«Αργά χθες βράδυ κατατέθηκε στην Βουλή το περιβόητο Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, που είναι προϊόν πολύμηνης διαπραγμάτευσης με τους δανειστές μας προκειμένου να εκταμιευτεί η σχετική δόση.

Δυστυχώς, για μια ακόμη φόρα η όποια διαπραγμάτευση έχει γίνει είναι εκτός του πλαισίου των αναγκών και της πραγματικότητας που βιώνουν οι επιχειρήσεις αλλά και η κοινωνία μας.

Για μια ακόμη φορά οι αποφάσεις πάρθηκαν μέσα σε ένα κλειστό κύκλο γνωριμιών.

Για μια ακόμη φορά τα μέτρα που θα ληφθούν ευνοούν τους λίγους και εκλεκτούς.

Για μία ακόμη φορά και με την απειλή της πλήρους καταστροφής καλούνται οι Βουλευτές να ψηφίσουν έναν Νόμο, χωρίς ουσιαστικά να έχουν το περιθώριο να τον επεξεργαστούν, δεσμεύοντας όμως την χώρα (άραγε προς ποια κατεύθυνση ;).

Και για μία ακόμη φορά η κοινωνία και οι συλλογικοί φορείς καλούνται να μην αντιδράσουν ή εγκαλούνται επειδή αντιδρούν.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι πιέσεις από τους δανειστές μας όλα αυτά τα χρόνια είναι αφόρητες και σε κάποιες περιπτώσεις και εκβιαστικές. Είναι επίσης αδιαμφισβήτητο ότι τα Μνημόνια, ασχέτως με το πόσο ωφέλιμα ή μη μπορεί να τα θεωρήσει ο καθένας μας, αποτελούν συμβατικές υποχρεώσεις της χώρας μας έναντι τρίτων. Η διαδικασία, όμως, που ακολουθείται προκειμένου να εκπληρώσουμε αυτές τις υποχρεώσεις,  ώστε να μην χρειαστεί να αναλάβουμε και νέες επαχθέστερες, είναι εκτός του πεδίου συνεννόησης με τους συλλογικούς φορείς της κοινωνίας μας.

Δεν λείπουν μάλιστα οι περιπτώσεις όπου παίρνονται και μέτρα που είναι εκτός του πλαισίου των μνημονιακών μας υποχρεώσεων.

Μία τέτοια περίπτωση είναι και αυτό το Πολυνομοσχέδιο όπου ένα σημαντικό μέρος των επιμέρους διατάξεων είναι εκτός των μνημονιακών μας υποχρεώσεων. Παρ’ όλα αυτά έρχονται για να ψηφιστούν με την διαδικασία του κατ’ επείγοντος.

Ενδεικτικά αναφέρουμε την  διάταξη: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟΔΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ – ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Μια διάταξη που επί της ουσίας επιτρέπει στον αρμόδιο Υπουργό με μια υπουργική απόφαση να επεκτείνει το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές για όλο το έτος σε περιοχές που θα επιλεγεί εκείνος, ουσιαστικά κατά το δοκούν. Η ΓΣΕΒΕΕ έχει ήδη εκφράσει τις αντιρρήσεις και επιφυλάξεις της για το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο το οποίο είναι προϊόν παραγωγής του ίδιου Υπουργού Ανάπτυξης και έχει τεθεί σε ισχύ εδώ και μόλις 5 μήνες, με κύριο επιχείρημα την βελτίωση του ανταγωνισμού και με την επίκληση μιας μελέτης του ΟΟΣΑ που ακόμα αναζητούμε. Μέσα στο διάστημα αυτό δεν έχει φανεί καμία βελτίωση στους οικονομικούς δείκτες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από την εφαρμογή του μέτρου αυτού. Το μόνο το οποίο έχει αυξηθεί είναι τα λειτουργικά κόστη των επιχειρήσεων και τα λουκέτα.

Δυστυχώς, έχουμε μπει σε μια περίοδο ιδιότυπης Δημοκρατίας με έντονα αυταρχικά στοιχεία. Οι συνέπειες από την συνέχιση αυτής της υπό καθιέρωση «θεσμικής λειτουργίας» θα είναι τραγικές.

Η ΓΣΕΒΕΕ καλεί την Κυβέρνηση, τα Πολιτικά Κόμματα και τους Βουλευτές να προφυλάξουν την εύθραυστη δημοκρατία μας πριν να είναι πολύ αργά.

Στο πλαίσιο αυτό η ΓΣΕΒΕΕ θα πραγματοποιήσει αύριο, 30/3/2014 και ώρα 14:00, πανελλαδική συγκέντρωση διαμαρτυρίας μικρομεσαίων επιχειρηματιών στην Πλατεία Κλαύθμωνος».

 

 

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΓΣΕΒΕΕ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

«ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ  ΤΟΥ Ν.4046/2012 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»

 

Το πολυνομοσχέδιο  «ΜΕΤΡΑ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ  ΤΟΥ Ν.4046/2012 ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» που κατέθεσε η κυβέρνηση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο με τη μορφή του κατ’ επείγοντος,  μετά από μήνες προετοιμασίας, διαβούλευσης και διαπραγμάτευσης με τους δανειστές, δεν ανταποκρίνεται στην κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί, αλλά αποτελεί ακόμη ένα με κάθε κόστος προαπαιτούμενο για την εκταμίευση μιας δόσης.   Και  δυστυχώς συνθέτει ακόμη ένα συνονθύλευμα πρόχειρων παρεμβάσεων, διορθώσεων παλαιότερων λαθών και αναποτελεσματικών μεταρρυθμίσεων της αγοράς, που θεωρούμε ότι δεν θα επιφέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα που επικαλείται ο νομοθέτης. Ταυτόχρονα αποτελεί το ένα ακόμη λιθαράκι στη διαδικασία απορρύθμισης της αγοράς και υποβάθμισης της επιχειρηματικής δραστηριότητας στους κλάδους όπου κατ’ εξοχήν δραστηριοποιούνται οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.

Επί της διαδικασίας, η ΓΣΕΒΕΕ έχει τονίσει επανειλημμένα την ανάγκη εφαρμογής ενός συντεταγμένου πλαισίου καλών πρακτικών νομοθέτησης. Δυστυχώς, αυτή η αρχή παραβιάζεται διαρκώς τα τελευταία χρόνια, καθώς ούτε στο στάδιο της διαβούλευσης, αλλά ούτε και στη διάρκεια συζήτησης στη Βουλή, υπήρξε ποτέ μια οργανωμένη διαδικασία διαβούλευσης επί ενός συγκεκριμένου σχεδίου νόμου. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, τα επείγοντα νομοσχέδια, η κατάθεση διαφορετικών διατάξεων σε ένα άρθρο αλλά και η πρακτική των τροπολογιών υποβαθμίζουν την κοινοβουλευτική διαδικασία και υπονομεύουν τους εθνικούς οικονομικούς στόχους απεμπλοκής από την τρόικα. Μάλιστα, είναι απορίας άξιον, πώς συγκεκριμένες ρυθμίσεις που δεν υπήρξαν ποτέ μνημονιακή υποχρέωση της χώρας, αναγορεύτηκαν  ως προαπαιτούμενα για την εκταμίευση των δόσεων.

Επί του περιεχομένου του νομοσχεδίου, η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι  το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν πρόκειται να επιφέρει καμία ουσιαστική θετική μεταβολή στην επιχειρηματική δραστηριότητα και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, διότι δε θεραπεύει βασικές παθογένειες και δυσλειτουργικότητες, που είναι η έλλειψη ρευστότητας, η αποεπένδυση, το αδιαφανές πλαίσιο λήψης αποφάσεων, η μεγάλη φορολογική επιβάρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων, η κατάρρευση της ζήτησης, η συγκέντρωση των μεριδίων αγοράς σε λίγους. Ασφαλώς μέσα στο πλαίσιο της σημερινής κατάστασης της οικονομίας, ορισμένες ρυθμίσεις που αφορούν την άρση γραφειοκρατικών εμποδίων μπορεί να έχουν θετικές επιδράσεις. Χαρακτηριστικό της αντιφατικής όμως πολιτικής είναι ότι σε μια περίοδο βαθιάς ύφεσης και κοινωνικής ανισότητας, η κυβέρνηση επέλεξε να αυστηροποιήσει το φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο και να χρησιμοποιήσει παλαιάς κοπής εργαλεία για να εφαρμόσει μέτρα κοινωνικής πολιτικής.

Συγκεκριμένα, οι παρατηρήσεις της ΓΣΕΒΕΕ αναφορικά με τα άρθρα του νομοσχεδίου είναι οι εξής:

Με την παράγραφο Α «ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΜΕΡΙΣΜΑΤΟΣ», του άρθρου 1 επιχειρείται η αποκατάσταση προηγούμενων αδικιών με την καταβολή εφάπαξ κοινωνικού μερίσματος και την κάλυψη των βασικών αναγκών των αστέγων μέσα από τη χρήση «κοινωνικών κουπονιών». Επιπλέον, αποκαθίστανται αδικίες που αφορούν εισοδηματικές περικοπές από τους ένστολους (υποπαράγραφος Α3) και παρέχεται υγειονομική κάλυψη σε ανασφάλιστους συμπολίτες. Θεωρούμε ότι οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις, αν και καλοδεχούμενες, είναι πρόχειρα σχεδιασμένες και δεν έχουν διαχρονικότητα. Τη στιγμή που θα έπρεπε να θεσμοθετηθεί κάποιος μηχανισμός κάλυψης ενός βασικού εισοδήματος και εξασφάλισης ελάχιστων κοινωνικών παροχών για όλους τους συμπολίτες, το οποίο θα ισχύει διαχρονικά μέσα από τα διάφορα σχήματα που υφίστανται διεθνώς, η κυβέρνηση  επέλεξε να διαθέσει το κοινωνικό μέρισμα με εφάπαξ καταβολή και με αμφιλεγόμενα κριτήρια. Για την περίπτωση της υγειονομικής κάλυψης (υποπαράγραφος Α3), θεωρούμε ότι ο νομοθέτης θα έπρεπε να προβλέπει ότι όλοι οι πολίτες και κάτοικοι της χώρας έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε υγειονομική περίθαλψη και φροντίδα ανεξαρτήτως οφειλών και ύψους εκκαθαριστικών, καθώς έχουν καταβάλλει τους φόρους στο κράτος για τις δημόσιες δαπάνες υγείας και το ΕΣΥ.

Σε κάθε περίπτωση οι προβλέψεις περί κοινωνικού μερίσματος δεν αποτελούν κανενός είδους απόπειρα εφαρμογής κάποιου (οποιουδήποτε) συστήματος αντιμετώπισης της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού, αλλά αποσπασματικές παρεμβάσεις σαφώς επηρεασμένες από την αποψίλωση του κοινωνικού κράτους και την προσπάθεια «εξορθολογισμού» των κοινωνικών δαπανών.

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι η αποκατάσταση των κοινωνικών παροχών και ελάχιστων εισοδημάτων πρέπει να λάβει μόνιμο χαρακτήρα. Πόροι από την αξιοποίηση της περιουσίας και των αποκρατικοποιήσεων μέσω ΤΑΙΠΕΔ (στο οποίο αναφέρεται η υποπαράγραφος Β3) θα πρέπει να κατευθυνθούν για την άσκηση πολιτικών κοινωνικής προστασίας.

Με την παράγραφο Δ «Ρυθμίσεις θεμάτων γενικής γραμματείας δημοσίων εσόδων» και τις υποπαραγράφους Δ1 και Δ2 αντιμετωπίζονται προβλήματα που προέκυψαν από την ψήφιση των προηγούμενων πρόσφατων φορολογικών νομοσχεδίων.

Ως προς τις μεταβολές που προκύπτουν στον κώδικα φορολογίας εισοδήματος (υποπαράγραφος Δ1, εδάφιο 7) και τη μεταβολή στον υπολογισμό της υπεραξίας από τη μεταβίβαση ακινήτων, θεωρούμε ότι με τη νέα ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα να επανέλθει η παγωμένη αγορά ακινήτων σε κανονικούς ρυθμούς, αφού σε όλο το προηγούμενο τρίμηνο οι υπολογιστικές και νομικές δυσκολίες καθιστούσαν κάθε συναλλαγή απαγορευτική. Οι διορθωτικές τροποποιήσεις που έγιναν (ισχύ από αγορές μετά το 1995, υπολογισμός πληθωρισμού. ΔΤΑκ, συμψηφισμός ζημιών και αναπροσαρμογή των συντελεστή απομείωσης) δεν θα επιλύσουν όμως το πραγματικό πρόβλημα που έχει ο κλάδος των κατασκευών και η αγορά ακινήτων, αν δεν προκύψουν δράσεις που ενισχύουν την επενδυτική κίνηση.

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί επίσης θετικό, αλλά μετέωρο βήμα, την τροποποίηση του άρθρου 54 του ν. 4174/2013 (εδάφιο 9 α.-9.θ της παραγράφου Δ στο πολυνομοσχέδιο) που αφορά τη μείωση στο ύψος των προστίμων για κάθε φορολογική παράβαση και την κατάργησή του από τις τροποποιητικές δηλώσεις ΦΠΑ. Συνολικά, θα πρέπει να αναθεωρηθεί το υπερβολικό αυτό ρυθμιστικό πλαίσιο με τα υπέρογκα πρόστιμα και προσαυξήσεις, ιδιαίτερα για φορολογικές και ασφαλιστικές παραβάσεις που αφορούν ακούσια λάθη που μπορούν να διορθωθούν εγκαίρως από την επιχείρηση.

Σχετικά με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και τις προτάσεις του ΟΟΣΑ, έτσι όπως αποτυπώνονται στην παράγραφο ΣΤ «Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας», η ΓΣΕΒΕΕ εκτιμά ότι

  • Η απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας των φαρμακείων (Υποπαράγραφος ΣΤ.1)   σε συνδυασμό με την άρση της απαγόρευσης της συστέγασης φαρμακείων, θα οδηγήσει de facto σε  μείωση του αριθμού φαρμακείων και εμφάνιση αλυσίδων φαρμακείων, που μεσοπρόθεσμα θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών, ειδικά των  ΜΗΣΥΦΑ
  • Οι ρυθμίσεις στον κλάδο εμπορίας υγρών καυσίμων (Υποπαράγραφος ΣΤ.2), θεωρούμε ότι κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση όπως η υποχρέωση ανάρτησης εμπορικού σήματος, καθώς και η κατάργηση για υποχρεωτική διακίνηση των καυσίμων δια μέσω των μεσαζόντων, Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών.
  • Οι ρυθμίσεις στον κλάδο διάθεσης των βιβλίων (Υποπαράγραφος ΣΤ.4) και η απελευθέρωση των τιμών, εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει διεύρυνση της μονοπώλησης στην αγορά του βιβλίου και κλείσιμο πολλών μικρών εκδοτικών οίκων που δεν θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των μεγάλων αλυσίδων. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, άλλωστε υπάρχει ένα ελάχιστο πλαίσιο προστασίας της πνευματικής παραγωγής και ιδιοκτησίας. Η ρύθμιση για την προστασία των λογοτεχνικών βιβλίων είναι προσωρινή και θα οδηγήσει σε αγοραίες μεθοδεύσεις εκδοτικούς οίκους και μεγάλες αλυσίδες (αλλαγή έκδοσης κα).
  • Η ρύθμιση που αναφέρεται στην Υποπαράγραφο ΣΤ5, αναδεικνύει για ακόμη μια φορά την περίεργη εμμονή που διακατέχει το Υπουργείο σχετικά με τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. Η πιλοτική εφαρμογή μιας αποσπασματικής ρύθμισης που θα παρακάμπτει τοπικές αρχές, παραγωγικούς φορείς αλλά και τους οικονομικούς βιορυθμούς της επιλεγμένης περιοχής θα δημιουργήσει προβλήματα στην τοπική και περιφερειακή οικονομία, και θα πλήξει όμορες αγορές. Προτείνουμε την άμεση απόσυρση της διάταξης αυτής.
  • Οι ρυθμίσεις που αφορούν τη διάθεση αρτοποιητικών προϊόντων (Υποπαράγραφο ΣΤ6)  θα πρέπει να αναθεωρηθούν ως προς τη δυνατότητα πώλησης ψωμιού από όλα τα καταστήματα τροφίμων και ποτών (εδάφιο 2, προσθήκη στο ν. 3526/2007). Η συγκεκριμένη διάταξη του νομοσχεδίου αποτελεί δώρο στα ολιγοπώλια και τις μεγάλες αλυσίδες.
  • Η ρύθμιση για τη διάθεση γάλακτος (Υποπαράγραφος ΣΤ8), θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι καταναλωτές θα λαμβάνουν ίδια ποιότητας αγαθό, σε τιμές χαμηλότερες από πριν.  Η ενδιάμεση εκδοχή παστερίωσης γάλακτος δεν αναφέρει τον αριθμό των ημερών («Η διάρκεια συντήρησης του παστεριωμένου γάλακτος καθορίζεται με απόφαση του συντηρητή…», εδάφιο 2α). Η νέα ρύθμιση θα πρέπει να καθορίζει προδιαγραφές ποιότητας τεχνολογίας τροφίμων και ασφάλειας διακίνησης.
  • Ως προς τις ρυθμίσεις που αφορούν τον κλάδο του Τουρισμού (Υποπαράγραφοι ΣΤ13- ΣΤ16)

εκφράζουμε θετική γνώμη σχετικά με την απάλειψη των γραφειοκρατικών ρυθμίσεων της γνωστοποίησης των τιμών ενοικιαζόμενων δωματίων και τη δυνατότητα ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών τουρισμού (παράγραφος ΣΤ13). Ωστόσο, διατηρούμε επιφυλάξεις ως προς το εδάφιο 1, υποπαράγραφο 14 για τη ρύθμιση των τουριστικών μεταφορών, όπου δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς πελατών τουριστικών καταλυμάτων με ΙΧ οχήματα, χωρίς την υποχρεωτική σύναψη συμφωνιών με επιχειρήσεις μίσθωσης αυτοκινήτων .

Με την παράγραφο ΙΑ: «ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ», ρυθμίζονται θέματα  ασφάλισης στον ΟΑΕΕ, εργοδοτικών εισφορών προς ταμεία  και διαδικασιών πληρωμής. Συγκεκριμένα,

Με την υποπαράγραφο ΙΑ.1 «Ρυθμίσεις για τον ΟΑΕΕ»

  • καθιερώνεται μηνιαία καταβολή εισφορών, η οποία πληρώνεται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα εκείνου στον οποίο ανάγονται, διαφορετικά από την πρώτη ημέρα του μεθεπόμενου μήνα καθίστανται καθυστερούμενες και υπόκεινται σε επιβαρύνσεις, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά διατάξεις (εδάφιο 1).
  • ασφαλίζονται υποχρεωτικά στον ΟΑΕΕ όσοι μισθωτοί ασκούν παράλληλα και ελεύθερο επάγγελμα και ο χρόνος ασφάλισης στο Ι.Κ.Α. υπολείπεται των εικοσιπέντε (25) ημερών ασφάλισης ανά μήνα.

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι οι διατάξεις αυτές είναι ανευ ουσίας γιατί δεν λύνουν το ταμειακό πρόβλημα του Ταμείου.

 

Με την υποπαράγραφο ΙΑ 3 «Μείωση εργοδοτικού κόστους και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της οικονομίας» καταργούνται  συγκεκριμένες ασφαλιστικές εισφορές εργοδοτών, γεγονός που μειώνει το μη μισθολογικό κόστος.  Απώλειες υφίστανται και ο ΟΑΕΕ και ο ΛΑΕΚ από την κατάργηση  απόδοσης και μείωση ορισμένων ποσοστών που διατίθενται για κατάρτιση και επαγγελματικές δεξιότητες. Τη στιγμή που οι μειωμένες εισροές προς τον ΟΑΕΕ αποτελούν τη βασική αιτία επισφάλειας του, ο Οργανισμός στερείται δύο συμπληρωματικών πηγών χρηματοδότησης (κοινωνικοί πόροι) προς όφελος του συνολικού Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης. Επιπλέον, η δυνατότητα χρηματοδότησης των υποστηρικτικών δομών των κοινωνικών εταίρων απειλείται. Οι επιπτώσεις θα φανούν στο άμεσο μέλλον τόσο στις επιχειρήσεις από την αδυναμία να βρουν καταρτισμένο προσωπικό, όσο  στους ανέργους που δεν θα είναι σε θέση να βελτιώσουν τις δεξιότητες τους ώστε να μπορέσουν να επανακάμψουν στην αγορά εργασίας. Σε μια περίοδο μεγάλης ανεργίας, θα πρέπει να επαναπροσδιοριστεί το ποσοστό που διατίθεται για προγράμματα και δράσεις κατάρτισης και καταπολέμησης ανεργίας. Η μείωση εισφοράς υπέρ ΕΛΕΚΠ από 0,81% στο 0,46% θα πρέπει να αναθεωρηθεί (εδάφιο 1Ββ).

 

Τέλος, ως προς το άρθρο 1, παράγραφο ΙΑ ενστάσεις εκφράζουμε ως προς τον τρόπο που επιχειρείται για άλλη μια φορά η αναδιοργάνωση των ασφαλιστικών ταμείων, με τη διακοπή λειτουργίας του ΟΠΑΔ, την απορρόφηση από το ΙΚΑ και την κατάσταση διαθεσιμότητας στην οποία θα περιέλθουν αρκετοί υπάλληλοι (Υποπαράγραφος  ΙΑ8: «Αναδιοργάνωση ασφαλιστικών φορέων»). Γνωρίζουμε από τις καθημερινές μας συναλλαγές ότι τα ασφαλιστικά ταμεία για να αντεπεξέλθουν στις καθημερινές συναλλαγές. Η μείωση του προσωπικού θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες καθυστερήσεις και δυσχέρειες τις επιχειρήσεις. 

Με το άρθρο 2, ρυθμίζονται θέματα λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Με τις τροποποιήσεις αυτές (κυρίως των εδαφίων 6, 6Α και 7) φαίνεται να εισάγονται στην ελληνική νομοθεσία τα εξής:

  1. οι διαδικασίες που προβλέπονται από την προτεινόμενη Οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την Αναδιάρθρωση και Λύση των πιστωτικών ιδρυμάτων (Banking Recovery and Resolution Directive)
  2. οι διαδικασίες που προβλέπονται σχετικά με τη διάσωση των πιστωτικών ιδρυμάτων με ίδια μέσα (του γνωστού bail in).

 

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί σημαντική τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος, η οποία φαίνεται να επιδιώκεται μέσα από αυτή τη ρύθμιση, ωστόσο, επισημαίνει ότι θα πρέπει να αναπτυχθούν νομικές παρεμβάσεις οι οποίες θα διασφαλίζουν τις αποταμιεύσεις των ελληνικών νοικοκυριών και επιχειρήσεων και θα διευκολύνουν την παροχή πίστης. Το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των τραπεζικών ιδρυμάτων χρήζει άμεσης αναδιάρθρωσης προς όφελος της πραγματικής οικονομίας.

Με το  άρθρο 3, (Κεφάλαιο Β «βελτιώσεις στη φορολογική νομοθεσία και άλλες διατάξεις»), τροποποιούνται παλαιότερες διατάξεις που αφορούν κατασχέσεις για ληξιπρόθεσμες οφειλές, συμψηφισμό οφειλών ΦΠΑ με συναλλαγές με το δημόσιο, ενώ τροποποιείται και ο κώδικας ΦΠΑ.

Η ΓΣΕΒΕΕ θεωρεί ότι η ρύθμιση της παραγράφου Α, εδάφιο 1-3, για την αύξηση του ορίου ελάχιστης κατάθεσης για μη υπαγωγή σε κατάσχεση δε θεραπεύει το υπαρκτό πρόβλημα υπερχρέωσης των νοικοκυριών και της αδυναμίας τους να ανταποκριθούν στην υπερφορολόγηση που υφίστανται σήμερα. Η ουσία είναι ότι δεν έχει υπάρξει ουσιαστική ρύθμιση για χιλιάδες οικογένειες και επιχειρηματίες, οι οποίοι δεν είναι σε θέση να αποπληρώσουν τις οφειλές τους.

Σχετικά με την παράγραφο Β, θεωρούμε ότι κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και θα πρέπει να περιμένουμε την τελική εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού των οφειλών για την οποία έχουμε αλλεπάλληλα καταθέσει ως αίτημα των μικρών επιχειρήσεων.