tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Η ταλαιπωρία του χαρτοσήμου

Άρθρο του Αντιπροέδρου της Επιτροπής Λογιστών του Ε.Ε.Α., φοροτεχνικού, κ. Ηλία Χατζηγεωργίου, σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Παντελή.

Άρθρο του Αντιπροέδρου της Επιτροπής Λογιστών του Ε.Ε.Α., φοροτεχνικού, κ. Ηλία Χατζηγεωργίου, 

σε συνεργασία με τον Παναγιώτη Παντελή

Στο άρθρο της 23ης Φεβρουαρίου «Θεωρημένα βιβλία και στοιχεία και…τα φαντάσματα του παρελθόντος» αναλύσαμε την ΠΟΛ 1026/2018 η οποία προσπαθεί να καταπολεμήσει τα φαντάσματα της ακύρωσης βιβλίων και στοιχείων στις διακοπές των επιχειρήσεων. Τα φαινόμενα δεν έχουν εκλείψει απόλυτα, αφού μιλάμε για φαντάσματα που μας τυραννούν πολλά χρόνια, αλλά τουλάχιστον έγινε μία αρχή μέσω της Εγκυκλίου προκειμένου να απαλλαγούμε από αυτά.
Στο σημερινό μας άρθρο θα μιλήσουμε για ένα άλλο φάντασμα που μας ταλαιπωρεί έναν αιώνα σχεδόν και δεν είναι άλλο από το θέμα του τέλους χαρτοσήμου…
Πόσες άραγε είναι οι περιπτώσεις όπου καταλήγουμε στην κλασική ερώτηση «Θα πρέπει να βάλουμε χαρτόσημο;» και μετά έρχεται η επόμενη ερώτηση «πόσο είναι, ποιος το πληρώνει, πως πληρώνεται και μέχρι πότε;». Στην ίδια ερώτηση βέβαια μπορεί να σταθούν και οι φορολογούμενοι, οι νομικοί αλλά και άπειρες φορές οι δικαστές, αφού τα δικαστήρια ουκ ολίγες φορές ασχολούνται με το συγκεκριμένο τέλος και το εάν αποδόθηκε σωστά.
Η συνέχεια έρχεται στις εκάστοτε Δ.Ο.Υ., όπου θα πρέπει να βεβαιωθεί το ποσό, αφού εκτός ελαχίστων περιπτώσεων δεν υπάρχει σχετική εφαρμογή ώστε να στέλνεται η βεβαίωση του τέλους ηλεκτρονικά και το ποσό να πληρώνεται στην τράπεζα, με αποτέλεσμα να πρέπει να γίνει η επίσκεψη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. του φορολογούμενου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι τίτλοι κτήσεως για τους οποίους μπορεί να χρειαστεί φορολογούμενος να κάνει ταξίδι 5 ωρών με πλοίο για να βεβαιωθεί το χαρτόσημο που θα πρέπει να αποδοθεί. Εάν ο τίτλος κτήσης είναι 500 ευρώ, το χαρτόσημο αυτού είναι 18 ευρώ. Ταξίδι συνολικά 10 ωρών λοιπόν, μαζί με την επιστροφή, για ένα τέλος 18 ευρώ!!!
Το θέμα το χαρακτηρίζουμε ως φάντασμα για τον απλούστατο λόγο ότι η νομοθεσία αυτού υπάρχει από το 1931! Η επιβολή του άρχισε με ένα Προεδρικό Διάταγμα στις 28.7.1931, το οποίο συμπεριλάμβανε τις διατάξεις που όριζαν ο Ν.4755/13.5.1930 και ο Ν.5164/17.7.1931. Κοντεύουμε τον αιώνα δηλαδή, άρα δικαιολογημένα μιλάμε για έναν νόμο που μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον ως απαρχαιωμένος, που δημιουργήθηκε σε εντελώς διαφορετικές συνθήκες και με άλλα δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση είναι κάτι που μας ταλαιπωρεί συνεχώς για τους προαναφερόμενους λόγους, αλλά και ταλαιπωρεί και τις ίδιες τις φορολογικές αρχές αφού υπάρχει ένα ολόκληρο τμήμα που ασχολείται με το συγκεκριμένο τέλος, ενώ μία σειρά υπαλλήλων στις Δ.Ο.Υ. χαλάει αρκετές εργατοώρες με το ίδιο αντικείμενο…
Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι το κόστος διαχείρισης του συγκεκριμένου τέλους είναι πολύ υψηλότερο από αυτό που πραγματικά εισπράττεται, ενώ παράλληλα δημιουργεί προβλήματα στην αγορά. Με λίγα λόγια πολύ κακό για το τίποτα…
Από την άλλη, πως θα νιώσει άραγε ένας επενδυτής από το εξωτερικό ο οποίος κλήθηκε να πληρώσει το συγκεκριμένο τέλος, αναρωτήθηκε για ποιο λόγο και η απάντηση που έλαβε παραπέμπει στη νομοθεσία του 1931; Δεν γνωρίζουμε εάν θα είναι το μεγαλύτερο του πρόβλημα, αλλά σε συνδυασμό με όλα τα υπόλοιπα που θα αντιμετωπίσει θεωρούμε ότι θα είναι το κερασάκι στην τούρτα…
Στις 23 και 24 Φεβρουαρίου βρεθήκαμε στο συνέδριο της ένωσης Ελλήνων νομικών και παρακολουθήσαμε όλους τους ομιλητές με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Στους αρχικούς ομιλητές ήταν και ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κος Γιώργος Πιτσιλής, ο οποίος, μεταξύ άλλων, ανέφερε επί του θέματος σχετικά « Υπάρχουν πολλά ακόμα, τα οποία χρήζουν βελτίωσης στην ελληνική φορολογική πραγματικότητα. Θα μπορούσαμε να συζητάμε μέχρι το βράδυ για αυτά. Εμείς τα ιεραρχούμε, ώστε να τα επιλύουμε σταδιακά. Θα αναφερθώ σε δύο ακόμα από αυτά τα θέματα, για τα οποία αναλάβαμε πρωτοβουλία μέσα στην εβδομάδα. Πρόκειται για θέματα, που απασχολούν όλους εσάς, όλους εμάς σε αυτή εδώ την αίθουσα, και όχι μόνο. Και γι’ αυτά, ξεκινήσαμε διαδικασία διαβούλευσης με τους ιδιωτικούς φορείς που τους αφορούν, μέσω επιστολών, με τις οποίες τους ζητήσαμε να μας εντοπίσουν τυχόν προβλήματα και να καταθέσουν τις προτάσεις τους. Το πρώτο θέμα αφορά στο χαρτόσημο. Πρόκειται για ένα φόρο σχεδόν 90 ετών, για τον οποίο υπάρχουν διαχρονικά πολλές αμφισβητήσεις, και πολλές προστριβές στον έλεγχο. Μας προβληματίζει, θέλουμε να δούμε τις διεθνείς πρακτικές και να εντοπίσουμε τις εναλλακτικές για τη θέσπιση μιας σύγχρονης, αποτελεσματικής και εύληπτης φορολογίας στις συναλλαγές, η οποία να μην οδηγεί σε ανάσχεση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.»
Σίγουρο είναι ότι δεν είναι τα μόνα φαντάσματα από τα οποία θα πρέπει να απαλλαγούμε, αφού τα περισσότερα μας ταλαιπωρούν καθημερινά, αλλά κι άλλα που συνεχώς εμφανίζονται. Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία του χαρτοσήμου θα πρέπει να αλλάξει ή, ακόμη καλύτερα, να καταργηθεί.
Έχουμε την πεποίθηση ότι ο Διοικητής της Α.Α.Δ.Ε. έχει την πρόθεση, αλλά και την όρεξη, να αλλάξει πράγματα τα οποία ταλαιπωρούν εδώ και δεκαετίες τους φορολογούμενους χωρίς να αποφέρουν έσοδα, αλλά μόνο προστριβές.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ενημερώσω ότι τη Δευτέρα το απόγευμα το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών θα έχει συνάντηση με τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. για θέματα που αφορούν τόσο τις επιχειρήσεις, όσο κι εμάς σαν Λογιστές – Φοροτέχνες. Παρακαλούμε όλους τους συναδέλφους που έχουν να κάνουν προτάσεις να μας τις στείλουν είτε στο mail [email protected], είτε υπό μορφή σχολίων κάτω από το άρθρο, ώστε να μπορέσουν να τεθούν.
Να είστε σίγουροι ότι τις επόμενες ημέρες θα έχετε ενημέρωση τόσο για τα θέματα που τέθηκαν, όσο και για τις απαντήσεις που λάβαμε.
Πηγή: e-forologia.gr