tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ν. Κογιουμτσής στο ΠΑΡΟΝ: Καύσωνας και ακρίβεια έκαψαν τις εκπτώσεις

Άρθρο του Αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκου Κογιουμτσή, στην εφημερίδα “Το Παρόν” (13/8/2023).


Οι πρώτες 15 ημέρες της εκπτωτικής περιόδου είθισται να είναι και οι αποδοτικότερες. Φέτος συνέπεσαν με τον παρατεταμένο καύσωνα του Ιουλίου και η κατανάλωση δυστυχώς επιβραδύνθηκε. Ειδικά στις περιφερειακές αγορές και στα συνοικιακά καταστήματα η επιβράδυνση αυτή μπορεί να φτάνει ή και να ξεπερνάει το 30% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας επιβράδυνσης της κατανάλωσης είναι η συνεχιζόμενη για μακρό διάστημα ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης, που συρρικνώνει το διαθέσιμο προς κατανάλωση εισοδήμα χωρίς να υπάρχει δυστυχώς έως τώρα καμία χαραμάδα φωτός για αποκλιμάκωση τns.

Η ακρίβεια στα τρόφιμα “έτρεξε” με 12,3 τον Ιούλιο ενώ ανοδικά κινήθηκε και ο πληθωρισμός, καθώς διαμορφώθηκε στο 2,3% από 1,8% τον Ιούνιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ.

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έλαβαν μέτρα τιθάσευσης τns ακρίβειας στα τρόφιμα, όπως μείωση του ΦΠΑ ή και μηδενισμό του σε κάποια είδη καθημερινής ανάγκης.

Στη χώρα μας, η Πολιτεία με πρόσχημα το ότι αυτή η μείωση θα χαθεί στην πορεία τns εφοδιαστικής αλυσίδας και δεν θα φτάσει στον τελικό καταναλωτή, δεν έχει προχωρήσει στην υλοποίηση ενός τέτοιου μέτρου.

Εμείς ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο τns Αθήνας εδώ και πολλούς μήνες υποστηρίζουμε ότι ένα τέτοιο μέτρο με ταυτόχρονο ουσιαστικό έλεγχο τns αγοράς θα μπορούσε να αποδώσει και να αποκλιμακώσει τις τιμές ειδικά στα είδη.

Τελικά αν δεν τονωθεί το εισόδημα των ελλήνων πολιτών και συνεχίσει να ψαλιδίζεται από την παρατεταμένη ακρίβεια, τα πράγματα θα γίνουν ακόμα δυσκολότερα για τis μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Από την άλλη ο πήχης των προσδοκιών από τον τουρισμό έχει τοποθετηθεί αρκετά ψηλά φέτος. Έως τώρα όμως οι προσλαμβάνουσες που έχουμε από το εμπορικό σκέλος του τουριστικού μας προϊόντος δεν θα έλεγα ότι είναι ικανοποιητικές. Οι τουρίστες που κατέφθασαν στη χώρα μας φαίνεται από τα πρώτα στοιχεία ότι δεν καταναλώνουν. Η κρίση έχει αγγίξει και τους επισκέπτες μας και έχουν περιορίσει αρκετά την κατά κεφαλήν δαπάνη ειδικά για αναμνηστικά είδη δώρων είδη, είδη ένδυσης και υπόδησης.

Ταυτόχρονα, οι πυρκαγιές και κυρίως της Ρόδου δημιούργησαν ένα επιπλέον πρόβλημα στο τουριστικό μας προϊόν, ενώ η ανασφάλεια που νιώθουν οι τουρίστες και οι επισκέπτες μας από τις μικροκλοπές και τη μικροεγκληματικότητα ειδικά στις τουριστικές περιοχές επιδεινώνει έτι περαιτέρω την κατάσταση.

Ενδεικτικό είναι το ότι οι έμποροι και οι επιχειρηματίες των τουριστικών περιοχών αναφέρουν ως βασικό πρόβλημα την απουσία αστυνόμευσης, καθώς έχουν αυξηθεί τα κρούσματα στην καρδιά τns τουριστικής περιόδου.

Η Πολιτεία θα πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα για την τόνωση των εισοδημάτων, τον περιορισμό τns ακρίβειας, την
εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών και των επισκεπτών μας, αλλά και την αυστηροποίηση του νόμου για το κατ’ επανάληψη μικρό έγκλημα.

Τα κάθε είδους “pass” και τα καλάθια του νοικοκυριού δεν αρκούν για την αντιμετώπιση όλων αυτών των γενικευμένων προβλημάτων που χρήζουν άμεσης και ουσιαστικής παρέμβασης.