Ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου στο eea.gr

Με αφορμή την πρόσφατη επίσκεψη πολυπληθούς αντιπροσωπείας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών στην Ένωση Επιμελητηρίων Γερμανίας, στο Βερολίνο, κάναμε μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον Δρ. Αθανάσιο Κελέμη, Γενικό Διευθυντή και Μέλος Δ.Σ. του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, για τα οφέλη που μπορεί να έχει η συνεργασία των δύο πλευρών, με έμφαση στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, τις εμπορικές σχέσεις των δύο χωρών, αλλά και την επόμενη μέρα στην ελληνική οικονομία.

«Στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο δεν κουραζόμαστε να τονίζουμε ότι οι επιχειρήσεις, οι επενδύσεις και η πραγματική οικονομία είναι που θα οδηγήσουν τη χώρα στην επόμενη μέρα», αναφέρει, μεταξύ άλλων, ο Δρ. Αθανάσιος Κελέμης.

* Στη φωτογραφία ο Πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Γ. Χατζηθεοδοσίου δίνει αναμνηστικό του ΕΕΑ στον Δρ. Αθ. Κελέμη, στη διάρκεια συνάντησης εργασίας στην Ένωση Επιμελητηρίων Γερμανίας στο Βερολίνο (9/10/2018). 

 

Συνέντευξη στη δημοσιογράφο Κατερίνα Παντελή

 

  • Κύριε Κελέμη, πρόσφατα μία πολυπληθής αντιπροσωπεία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών επισκέφθηκε την Ένωση Επιμελητηρίων Γερμανίας στο Βερολίνο και είχε επαφές με στελέχη της. Ποια είναι η άποψή σας για την πρωτοβουλία αυτή του ΕΕΑ; Μπορείτε να μας μεταφέρετε το κλίμα της συνάντησης μεταξύ των δύο πλευρών στην οποία είχατε κι εσείς ενεργή συμμετοχή;

 

Πράγματι, έγινε αυτή η επίσκεψη – συνάντηση, την οποία ενθαρρύναμε και βοηθήσαμε, ώστε να δημιουργήσουμε τους όρους μιας πιο στενής σχέσης με τη γερμανική επιμελητηριακή κοινότητα. Αναμφισβήτητα η επαφή με την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Γερμανίας μόνο οφέλη έχει να δώσει καθώς συμβάλλει στην απόκτηση πολύτιμης τεχνογνωσίας για θέματα επιχειρηματικότητας και οικονομίας. Άλλωστε πρόκειται για φορέα, ο οποίος διαθέτει μεγάλο πεδίο γνώσης, εμπειρίας και δικτύωσης που μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα χρήσιμο για τις Ελληνικές επιχειρήσεις. Να τονίσω ότι η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Γερμανίας  εκπροσωπεί 79 γερμανικά Επιμελητήρια και 140 διμερή σε 92 χώρες, ενώ διατηρεί γραφείο στις Βρυξέλλες με 20 υπαλλήλους, γεγονός που καταδεικνύει τη σημασία που δίνουν στη μεταφορά των απόψεων των μελών τους στην ΕΕ και της πρόσβασης που έχουν στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα.

  • Θα μπορούσατε να μας δώσετε μία εικόνα για τη δομή και τον τρόπο λειτουργίας των Επιμελητηρίων στην Γερμανία; Ποια είναι η βασική πηγή εσόδων τους; Ποιες υπηρεσίες προσφέρουν;

 

Ο  Επιμελητηριακός θεσμός είναι πολύ ισχυρός και καίριος στη Γερμανία. Άλλωστε η μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης έχει μια βαθιά κουλτούρα συνεργατικότητας στο επιχειρείν. Ο κορμός των εσόδων των Επιμελητηρίων είναι προφανώς η υποχρεωτική συνδρομή καθώς και τα διάφορα τέλη που εισπράττουν για παροχή υπηρεσιών. Τα Επιμελητήρια παρέχουν πλήθος υπηρεσιών, όπως εκπόνηση μελετών, διερεύνηση του οικονομικού κλίματος, η αποτύπωση των απόψεων που υπάρχουν για διάφορα θέματα της οικονομίας τους, ενώ ουσιαστικός άξονας της δράσης τους είναι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση εργατικού δυναμικού που έχουν ανάγκη οι γερμανικές επιχειρήσεις.

  • Δεδομένης της σημασίας του, μπορείτε να μας αναλύσετε περισσότερο το κομμάτι της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης εργατικού δυναμικού; Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να βρει εφαρμογή στην Ελλάδα και με ποιόν τρόπο;

 

Για μας στο Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο η διαμόρφωση ευκαιριών απασχόλησης είναι πρώτης τάξης θέμα, στα χρόνια της κρίσης που η Ελλάδα βρέθηκε να αντιμετωπίζει δυσθεώρητα ποσοστά ανεργίας, ειδικά στους νέους. Γι’ αυτό δώσαμε έμφαση στην κατάρτιση και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων στους νέους, οργανώνοντας προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης με βάση το διττό μοντέλο που λειτουργεί στη Γερμανία. Στο πλαίσιο αυτό, τρέξαμε και συνεχίζουμε να τρέχουμε προγράμματα δίττης εκπαίδευσης, με στόχο να βοηθήσουμε η Ελλάδα να αποκτήσει ειδικευμένο προσωπικό και να συνδεθεί η εκπαίδευση με την άμεση ένταξη στην αγορά εργασίας. Αναφέρομαι αρχικά, στο «MENDI», το πρώτο πιλοτικό έργο Διττής Εκπαίδευσης, του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου που έτρεξε σε συνεργασία με άλλους εταίρους και με τη συγχρηματοδότηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας, της DEKRA Akademie και του ΟΑΕΔ, στοχεύοντας στον τομέα του τουρισμού. Μπορούμε να είμαστε υπερήφανοι για το γεγονός ότι το 92% των αποφοίτων αυτών έχουν απορροφηθεί από την αγορά εργασίας. Ως δεύτερο πρόγραμμα αναφέρω το «VETnet», μέσω του οποίου το Επιμελητήριο ανέλαβε να υλοποιήσει σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, την Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού και τον ΟΣΕ, να αναπτύξει τη διττή επαγγελματική εκπαίδευση δίνοντας έμφαση σε τρεις ειδικότητες τεχνικών επαγγελμάτων. Σημειώνω ότι ήμερα εκπαιδεύονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη 177 νέοι στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού. Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ σε μια πιο πρόσφατη πρωτοβουλία μας, που αφορά στον τομέα των «Πράσινων Επαγγελμάτων». Πρόκειται για το πρόγραμμα «GRAEDUCATION», το οποίο υλοποιείται σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και ιδιωτικές επιχειρήσεις, με σκοπό τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας των «Πράσινων Επαγγελμάτων» στην Ελλάδα. Ένα άλλο πρόγραμμα, τo «Young Energy Europe», που σκοπό έχει την ανάπτυξη των τεχνικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων των εργαζομένων σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας και την εξοικονόμηση ενέργειας. Τέλος, το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο άρχισε από τον Νοέμβριο 2018, με δική του πρωτοβουλία ένα ακόμη πρόγραμμα διττής εκπαίδευσης στον τομέα του Τουρισμού και στην Εστίαση για 3 ειδικότητες: Μάγειρας, Ξενοδοχοϋπάλληλος και Ειδικός Εστιατορίου (F&B), σύμφωνα με το γερμανικό πρότυπο διττής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για το «DUAL HELLAS», όπου πριν από μερικές μέρες πραγματοποιήθηκε η έναρξη των μαθημάτων στο Εκπαιδευτικό Κέντρο του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. Οι άξονες στους οποίους κινείται και στοχεύει το πρόγραμμα, είναι δύο: Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση κατά τη χειμερινή περίοδο (Νοέμβριος – Μάρτιος) και συνοδεύεται από ενδοεπιχειρησιακή εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σαιζόν (Απρίλιος – Οκτώβριος) σε συνεργαζόμενες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα.

  • Σε ποια πεδία εκτιμάτε ότι μπορεί να υπάρξει συνεργασία μεταξύ ΕΕΑ και Ένωσης Γερμανικών Επιμελητηρίων;

 

Τα βασικά πεδία συνεργασίας είναι κυρίως η ανταλλαγή τεχνογνωσίας και η διαμόρφωση κοινών δράσεων σε θέματα εκπαίδευσης. Επίσης, η ανάπτυξη δικτύων για τις ελληνικές επιχειρήσεις μέλη μας μέσα από την ομπρέλα επαφών μας, μπορεί να αποτελέσει εφαλτήριο ανάπτυξης για επιχειρήσεις και επαγγελματίες μέλη του ΕΕΑ. Μέσα από τις συμμετοχές μας σε εκθέσεις, αλλά και την παρουσία μας διεθνώς ανοίγει ένα παράθυρο και για το ΕΕΑ και τα μέλη του, να διερευνήσουν δυνατότητες ανάπτυξης και μεγέθυνσης με κύριο μέλημα την εξωστρέφεια. Επίσης, θα μπορούσε να συνδιοργανωθεί  και συνδιαμορφωθεί πρόγραμμα κατάρτισης και διττής εκπαίδευσης, ενώ μέσα από τις ομάδες εργασίας που υποστηρίζουμε ως Επιμελητήριο για διάφορους τομείς της αγοράς, θα μπορούσε και το ΕΕΑ να συμβάλλει με τη γνώση και την εμπειρία του.

  • Ως Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, θα ήθελα να μας δώσετε μία εικόνα για τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών. Πώς πιστεύετε ότι μπορούν αφενός να ανοίξουν νέοι δρόμοι για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στη Γερμανία και αφετέρου να ενισχυθούν οι γερμανικές επενδύσεις στην Ελλάδα;

 

Η οικονομική σχέση της Ελλάδας με τη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης αποτελεί για εμάς πάντα προτεραιότητα, έστω κι αν το κλίμα καμιά φορά επιβαρύνεται από πολιτικές εξελίξεις. Άλλωστε, η Γερμανία πάγια αποτελούσε και αποτελεί σημαντικό επενδυτικό εταίρο της Ελλάδας. Οι Γερμανικές εταιρίες έχουν υλοποιήσει επενδύσεις στη χώρα, μόνο την δεκαετία 2005-2015 που ξεπερνούν τα 12,5 δισ. ευρώ. Ειδικότερα το 2016 έγιναν στην Ελλάδα από 120 γερμανικές εταιρείες άμεσες επενδύσεις ύψους περίπου 3,5 δισ. ευρώ, με έναν κύκλο εργασιών ύψους 7,7 δισ. ευρώ, οι οποίες απασχολούν περίπου 27.000 άτομα. Να θυμίσω ενδεικτικά τη μεγάλη επένδυση της Fraport αλλά και τη ισχυρή επενδυτική παρουσία γερμανικών εταιριών σε τομείς όπως το λιανεμπόριο, τα logistics, ο τουρισμός κι οι τηλεπικοινωνίες. Αυτά νομίζω δείχνουν ότι η οικονομική σχέση των δυο χωρών είναι ισχυρή και αναπτυσσόμενη. Μάλιστα, οι ελληνικές εξαγωγές προς τη Γερμανία αυξήθηκαν «από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2018 κατά 6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Η Γερμανία είναι, επίσης, η μεγαλύτερη αγορά της Ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας και τα τελευταία χρόνια σπάει διαδοχικά ρεκόρ.

  • Ποιες είναι οι δράσεις του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου προς αυτήν την κατεύθυνση;

 

Το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο έχει ένα διπλό στόχο, αφενός να γίνει γέφυρα για τους επενδυτές προς την εγχώρια αγορά αλλά και να χαράξει νέους δρόμους για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, τη Γερμανία, καθώς και σε άλλες χώρες εκτός ευρωπαϊκής αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό υποστηρίζουμε όσους επενδυτές θέλουν να διαγνώσουν ευκαιρίες, να εξετάσουν συνέργειες αλλά και να προχωρήσουν σε επαφές με θεσμούς και φορείς. Ταυτόχρονα, παρέχουμε τεχνογνωσία, αλλά και ευκαιρίες δικτύωσης για τις ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να ανοίξουν φτερά εξωστρέφειας. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνο τη τελευταία τριετία υλοποιήσαμε περίπου 900 επιχειρηματικές συναντήσεις με γερμανικές εταιρείες στους κλάδους του τουρισμού, της ενέργειας, του περιβάλλοντος, της τεχνολογίας και της αγροτικής οικονομίας. Μόνο πέρυσι το Επιμελητήριο διοργάνωσε περισσότερες από 60 εκδηλώσεις και δράσεις, στις οποίες συμμετείχαν 4.500 ενδιαφερόμενοι, ενώ πραγματοποίησε 7 επιχειρηματικές αποστολές από και προς Γερμανία και για πρώτη φορά οργάνωσε ελληνικές επιχειρηματικές αποστολές σε μεγαλουπόλεις της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής, με στόχο την προώθηση ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών στους μεγάλους καταναλωτικούς πληθυσμούς απομακρυσμένων αγορών, όπως και την προσέλκυση επενδυτικού ενδιαφέροντος για αναπτυξιακά έργα στην Ελλάδα. Ανάλογες είναι και οι πρωτοβουλίες μας σε ότι αφορά την υποστήριξη ελληνικών επιχειρήσεων στις μεγαλύτερες Διεθνείς Γερμανικές Εκθέσεις, αλλά και σε εκθέσεις άλλων εθνικών αγορών, για τις περισσότερες από τις οποίες το Επιμελητήριο είναι ο επίσημος αντιπρόσωπος στην Ελλάδα και Κύπρο. Την περασμένη χρονιά, 1.096 ελληνικές και 177 κυπριακές επιχειρήσεις έδωσαν το παρόν σε γερμανικές εκθέσεις και πολλές από αυτές τις εταιρείες άνοιξαν νέους δρόμους για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που προσφέρουν.

  • Κλείνοντας, θα ήθελα την άποψή σας για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και πώς εκτιμάτε ότι πρέπει να βαδίσει στη μετά – μνημόνιο εποχή.

 

Η Ελλάδα μετά από μια μοναδική, στην παγκόσμια ιστορία, υφεσιακή πορεία σε περίοδο ειρήνης έχει φτάσει σε ένα σταυροδρόμι. Είτε θα πάει μπρος αφήνοντας το χτες και τις παθογένειές του, είτε θα συνεχίσει και πάλι στο ατελέσφορο σπιράλ της μειωμένης ανταγωνιστικότητας, των ελλειμμάτων, της εσωστρέφειας, της κρατικοδίαιτης οικονομίας. Στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο δεν κουραζόμαστε να τονίζουμε ότι οι επιχειρήσεις, οι επενδύσεις και η πραγματική οικονομία είναι που θα οδηγήσουν τη χώρα στην επόμενη μέρα. Παράλληλα, θα πρέπει να δώσουμε έμφαση στην προσέλκυση άμεσων ξένων κεφαλαίων που τόσο έχει ανάγκη η χώρα. Εκεί θα κριθεί το παιχνίδι. Αισιοδοξώ, καθώς όλοι μάθαμε από την περιπέτεια αλλά και γιατί οι εταίροι μας είναι πάντα παρόντες με ισχυρή στήριξη. Επίσης φαίνεται ότι στην Ελλάδα έχει αποσαφηνιστεί ότι ο στρατηγικός μας προσανατολισμός είναι Ευρωπαϊκός. Πλέον, η χώρα λόγω γεωστρατηγικής θέσης, ανθρωπίνου δυναμικού, ιστορικού φορτίου, ποιότητας υποδομών, έχει τα φόντα να πρωταγωνιστήσει. Ας το πιστέψουμε και ας δουλέψουμε πάνω σε αυτό.