tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ο νόμος για την εισφορά αλληλεγγύης, το τέλος επιτηδεύματος, τα πρόστιμα μη διασύνδεσης ΦΗΜ, το χαρτόσημο στα επιχειρηματικά δάνεια

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Α’181 /23-09-2022 ο νέος νόμος 4972/2022 «Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας, διαχείριση συμμετοχών του Δημοσίου σε ανώνυμες εταιρείες και ρυθμίσεις για την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας, αξιολόγηση της έναντι του Δημοσίου φερεγγυότητας και πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων και σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Πιστοληπτικής Αξιολόγησης, ίδρυση και λειτουργία Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, Συμπληρωματικός Κρατικός Προϋπολογισμός οικονομικού έτους 2022 και λοιπές διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα.».

Δείτε το νόμο 4972/2022 στο φορολογικό αρχείο του κόμβου

Στο νόμο αυτό περιλαμβάνονται σημαντικές διατάξεις τις οποίες παραθέτουμε:

✔ «Εισφορά αλληλεγγύης: Η τροπολογία για την πλήρη κατάργησή της από το 2023 – Τι θα ισχύσει για το 2022»

Καταργείται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν.4172/2013, για όλα τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η.1.2023 και εφεξής, ενώ για το έτος 2022 θα ισχύουν οι ίδιες απαλλαγές που ίσχυσαν και για το έτος 2021.

Αιτιολογική έκθεση

Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης φυσικών προσώπων επιβλήθηκε με τον ν. 3986/2011 στο πλαίσιο των μέτρων δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας λόγω της κρίσης χρέους. Με την έξοδο της χώρας και από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, οι συνθήκες έχουν μεταβληθεί. Ταυτόχρονα, το εισόδημα των πολιτών, κατά τα τελευταία έτη, δέχεται πιέσεις λόγω διαδοχικών και επάλληλων εξωγενών κρίσεων (πανδημία νόσου COVID-19, παράπλευρες επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία).

Η κατάργηση, επομένως, της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, από την 1η.1.2023 και εφεξής είναι ένα ουσιαστικό μέτρο θωράκισης του εισοδήματος των πολιτών, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι σκοποί για τους οποίους αυτή επιβλήθηκε, έχουν πλέον εκλείψει.

Επιπλέον, λόγω της δυσχερούς συγκυρίας κατά το τρέχον έτος, απαιτείται να ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για τους πολίτες που το εισόδημά τους υπόκειται σε μεγαλύτερες διακυμάνσεις, όπως είναι όλοι οι απασχολούμενοι στον ιδιωτικό τομέα (μισθωτοί και επιτηδευματίες), οι ιδιοκτήτες ακινήτων κ.λπ. και ως εκ τούτου χορηγείται απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, για αυτά τα εισοδήματα, ήδη από το 2022.

Με την προτεινόμενη διάταξη διευρύνεται για το φορολογικό έτος 2022 η απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης σε όλα τα εισοδήματα του άρθρου 43 Α του Κ.Φ.Ε., με εξαίρεση τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία στον δημόσιο τομέα και τις συντάξεις, ώστε να ισχύσουν οι ίδιες απαλλαγές που ίσχυσαν και για το φορολογικό έτος 2021 και επιπλέον καταργείται η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για όλα τα εισοδήματα για τα οποία αυτή εφαρμόζεται με βάση το άρθρο 43Α του Κ.Φ.Ε., για εισοδήματα που αποκτώνται από την 1.1.2023 και εφεξής.

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

Άρθρο 177

Διεύρυνση απαλλαγών από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για το φορολογικό έτος 2022 και κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλα τα εισοδήματα για το φορολογικό έτος 2023 και εφεξής – Τροποποίηση παρ. 74 άρθρου 72 ν. 4172/2013

Η παρ. 74 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167) τροποποιείται α) στο πρώτο εδάφιο ως προς τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής των απαλλαγών από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης για το φορολογικό έτος 2022, β) με την προσθήκη τρίτου εδαφίου για την κατάργηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλα τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 1η.1.2023 και μετά, και η παρ. 74 διαμορφώνεται ως εξής:

«74. Για το φορολογικό έτος 2022 απαλλάσσονται από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α τα εισοδήματα που προβλέπονται στο άρθρο αυτό, με εξαίρεση τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία στον δημόσιο τομέα και τις συντάξεις. Αν το εισόδημα προσδιορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 34, η απαλλαγή της παρούσας παρέχεται εφόσον για τα δύο (2) προηγούμενα φορολογικά έτη δεν έτυχε εφαρμογής ο εναλλακτικός τρόπος υπολογισμού της ελάχιστης φορολογίας σύμφωνα με τα άρθρα 30, 31, 32, 33 και 34.

Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α καταργείται για όλα τα εισοδήματα του άρθρου αυτού που αποκτώνται από την 1η.1.2023 και εφεξής.».

✔ «Τέλος επιτηδεύματος: Εξαίρεση καταβολής για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αυξάνουν θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης και απαλλαγή για αγρότες και αλιείς»

Εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος:

– και για το φορολογικό έτος 2022 (ίσχυε για τα φορολογικά έτη 2019-2021), οι αγρότες κανονικού καθεστώτος, για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξης τους στο κανονικό καθεστώς Φ.Π.Α. καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρων, μεταξύ καθέτων.

– για το φορολογικό έτος 2022 και εφεξής, φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν σε σχέση με το προηγούμενο φορολογικό έτος τον συνολικό χρόνο απασχόλησης των εργαζομένων τους, με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα (1) έτος, για διάστημα κατ’ ελάχιστον τριών (3) μηνών εντός του έτους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις.

Αιτιολογική έκθεση

Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι η φορολογική ελάφρυνση των αγροτών κανονικού καθεστώτος (για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ), καθώς και των αλιέων της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.

Με τις ισχύουσες διατάξεις υπήρχε πρόβλεψη, για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος των ετών 2019, 2020 και 2021, για τους αγρότες του κανονικού καθεστώτος και για τους αλιείς της παράκτιας αλιείας, λόγω των συνεπειών της πανδημίας COVID-19. Παρά την ύφεση της πανδημίας, το τελευταίο διάστημα, οι επιπτώσεις της δεν έχουν εκλείψει, το αντίθετο μάλιστα, καθώς σε αυτές προστίθενται και οι παράπλευρες επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, ο οποίος έφερε στο προσκήνιο την αγροτο-διατροφική επάρκεια και κατ’ επέκταση την επιτακτική ανάγκη στήριξης του πρωτογενούς τομέα.

Επιδιώκεται η φορολογική ελάφρυνση των αγροτών του κανονικού καθεστώτος ΦΠΑ, καθώς και των αλιέων της παράκτιας αλιείας που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου, αλιευτικά σκάφη μέχρι (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων, σε μια δύσκολη συγκυρία, στην οποία απαιτείται η στήριξη του πρωτογενούς τομέα.

Το ζήτημα που αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση είναι η παροχή φορολογικών κινήτρων, για τη στήριξη της αγοράς εργασίας και της απασχόλησης και συγκεκριμένα για την αύξηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Η στήριξη της αγοράς εργασίας και των θέσεων απασχόλησης, ιδίως των θέσεων πλήρους απασχόλησης, συγκαταλέγεται στους πυλώνες της κυβερνητικής πολιτικής. Η ανάγκη αυτή γίνεται επιτακτική στην παρούσα κρίσιμη συγκυρία λόγω των διαδοχικών εξωγενών κρίσεων. Οι προτεινόμενες διατάξεις εντάσσονται στο πλέγμα παροχής κινήτρων για την αύξηση των θέσεων εργασίας πλήρους απασχόλησης.

Επιδιώκεται η αύξηση των θέσεων πλήρους απασχόλησης και η στήριξη της αγοράς εργασίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που αποτελούν και τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσω της παροχής κινήτρων στις επιχειρήσεις αυτές.

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

Άρθρο 179

Επέκταση στο φορολογικό έτος 2022 της εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος για αγρότες κανονικού καθεστώτος και αλιείς παράκτιας αλιείας – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 31 ν. 3986/2011

Το έκτο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) τροποποιείται με την προσθήκη στα φορολογικά έτη και του έτους 2022 και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

«3. Εξαιρούνται από τις υποχρεώσεις καταβολής του τέλους, εκτός εάν πρόκειται για τουριστικούς τόπους, οι εμπορικές επιχειρήσεις και ελεύθεροι επαγγελματίες που ασκούν τη δραστηριότητά τους σε χωριά με πληθυσμό έως πεντακόσιους (500) κατοίκους και σε νησιά κάτω από τρεις χιλιάδες εκατό (3.100) κατοίκους. Επίσης εξαιρούνται ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις και η ατομική άσκηση ελευθέριου επαγγέλματος, εφόσον δεν έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, καθώς και οι περιπτώσεις ατομικών επιχειρήσεων εφόσον για τον επιτηδευματία υπολείπονται τρία (3) έτη από το έτος της συνταξιοδότησής του. Ως έτος συνταξιοδότησης νοείται το 65ο έτος της ηλικίας. Από το φορολογικό έτος 2018 και εφεξής εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής τέλους οι αγρότες – μέλη αγροτικών συνεταιρισμών που πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ν. 4384/2016 (Α’ 78), οι αγροτικοί συνεταιρισμοί, οι σχολικοί συνεταιρισμοί του άρθρου 46 του ν. 1566/1985 (Α’ 167), οι Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας με τη μορφή Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης ή Συνεταιρισμού Εργαζομένων, καθώς και οι επιχειρήσεις ανεξαρτήτως νομικής μορφής που βρίσκονται σε εκκαθάριση, πτώχευση ή αδράνεια. Σε περίπτωση που η αδράνεια δεν καταλαμβάνει ολόκληρο το φορολογικό έτος εφαρμόζεται αναλογικά η παρ. 2.

Ειδικά για τα φορολογικά έτη 2019, 2020, 2021 και 2022 εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος οι αγρότες κανονικού καθεστώτος για τους οποίους έχουν παρέλθει τα πρώτα πέντε (5) έτη από την ημερομηνία τήρησης βιβλίων και ένταξής τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ, καθώς και οι αλιείς της παράκτιας αλιείας, που εκμεταλλεύονται, είτε ατομικά είτε με τη μορφή συμπλοιοκτησίας ή κοινωνίας αστικού δικαίου αλιευτικά σκάφη μέχρι δώδεκα (12) μέτρα, μεταξύ καθέτων.».

Άρθρο 180

Εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής τέλους επιτηδεύματος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αυξάνουν τις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης – Προσθήκη παρ. 3α στο άρθρο 31 ν. 3986/2011

  1. Στο άρθρο 31 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) προστίθεται παρ. 3α ως εξής:

«3α. Φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, που αυξάνουν κατά τουλάχιστον τρία δωδέκατα (3/12) με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης σε ένα έτος, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, εξαιρούνται από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος του ίδιου φορολογικού έτους, υπό την προϋπόθεση ότι τα ακαθάριστα έσοδά τους κατά το φορολογικό έτος για το οποίο χορηγείται η εξαίρεση δεν υπερβαίνουν τα δύο (2) εκατομμύρια ευρώ. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθορίζονται:

α) ο τρόπος υπολογισμού της αύξησης του μέσου αριθμού εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης,

β) ο τρόπος και η διαδικασία διακρίβωσης και ελέγχου των προϋποθέσεων για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος, και

γ) κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.»

  1. Η παρ. 1 ισχύει από την 1 η.9.2022 και εφαρμόζεται προς τον σκοπό θεμελίωσης εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος φορολογικού έτους 2022 και εφεξής.

✔ «Από 1η.10.2022 τα πρόστιμα μη διασύνδεσης ΦΗΜ στο σύστημα της ΑΑΔΕ – Και αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης στις κυρώσεις»

Με το άρθρο 173 προτείνονται διατάξεις με τις κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.) και προβλέπεται ότι, από την 31η.10.2022, σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, ήτοι συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Α.Α.Δ.Ε (esend), επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα το οριζόμενο πρόστιμο κατά περίπτωση.

Με το άρθρο 174 και βάσει όσων αναφέρονται στο άρθρο 173, προτείνεται διάταξη για την αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης:

– για σαράντα οκτώ (48) ώρες, εφόσον διαπιστώνεται η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ, πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ,

– για ενενήντα έξι (96) ώρες, εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών.

Αιτιολογική έκθεση άρθρου 173

Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η θεσμοθέτηση κυρώσεων που αναφέρονται στη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης στο Πληροφοριακό Σύστημα Φ.Η.Μ. της Α.Α.Δ.Ε. που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.), για την ηλεκτρονική διαβίβαση αυτών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του 4308/2014 και του άρθρου 15Α του ν. 4174/2013.

Αιτιολογική έκθεση άρθρου 174

Με την προτεινόμενη ρύθμιση με την οποία τροποποιείται η παρ. 1 του άρθρου 13Α του ν. 2523/1997 θεσμοθετείται η επιβολή του μέτρου της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης επιχείρησης και στην περίπτωση που διαπιστώνεται η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα της Α.Α.Δ.Ε. πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης εκδοθέντων μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, εφόσον η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ.

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

Άρθρο 173

Κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.). – Προσθήκη άρθρου 54Η στον ν. 4174/2013

  1. Στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α’170) προστίθεται άρθρο 54Η ως εξής:

«Άρθρο 54Η

Κυρώσεις για τη μη διαβίβαση δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης, που εκδίδονται μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (Φ.Η.Μ.)

  1. Σε περίπτωση διαπίστωσης μη διαβίβασης των δεδομένων, κατά το άρθρο 15Α, δηλαδή, των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), επιβάλλεται στην υπόχρεη οντότητα:

α) Σε περίπτωση πράξεων που επιβαρύνονται με Φ.Π.Α., πρόστιμο ύψους ίσου με το πενήντα τοις εκατό (50%) επί του Φ.Π.Α. που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου. Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των διακοσίων πενήντα (250) ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των πεντακοσίων (500) ευρώ, αν η οντότητα είναι υπόχρεη τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

β) Σε περίπτωση πράξεων που δεν επιβαρύνονται με Φ.Π.Α., πρόστιμο ύψους πεντακοσίων (500) ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο, εφόσον ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και χιλίων (1.000) ευρώ, ανά φορολογικό έλεγχο, αν ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.

  1. Σε περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης που διαπιστώνεται, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ύψους του προβλεπόμενου προστίμου της παρ. 1.
  2. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ δύναται να καθορίζεται κάθε ειδικότερο θέμα και λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.»
  3. Το άρθρο 54Η του ν. 4174/2013 ισχύει από την 31η.10.2022 και καταλαμβάνει παραβάσεις που διαπράττονται από την ημερομηνία αυτή και εφεξής.

Άρθρο 174

Υπαγωγή της μη διαβίβασης στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ) στις κυρώσεις της παρ. 1 του άρθρου 13Α ν. 2523/1997 – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 13 Α του ν. 2523/1997

  1. Η παρ. 1 του άρθρου 13 Α του ν. 2523/1997 α) τροποποιείται αα) στο πρώτο εδάφιο με την προσθήκη της παράβασης που συνιστά η μη διαβίβαση στοιχείων λιανικής πώλησης στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων , αβ) στο δεύτερο εδάφιο με την προσθήκη της υποτροπής, β) επέρχονται νομοτεχνικές βελτιώσεις και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Εφόσον, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο φορολογικό έλεγχο διαπιστώνεται είτε (α) η μη έκδοση ή η κατά την έννοια του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ανακριβής έκδοση πλέον των δέκα (10) προβλεπόμενων παραστατικών πώλησης, ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών για τα οποία δεν εκδόθηκε παραστατικό πώλησης ή αυτό εκδόθηκε ανακριβώς υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ είτε (β) η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), πλέον των δέκα (10) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω Φορολογικού Ηλεκτρονικού Μηχανισμού (ΦΗΜ), ή, ανεξαρτήτως του πλήθους αυτών, ότι η μη διαβιβασθείσα αξία των αγαθών ή των υπηρεσιών υπερβαίνει τα πεντακόσια (500) ευρώ, αναστέλλεται άμεσα για σαράντα οκτώ (48) ώρες, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος. Εάν, εντός του ίδιου ή του επόμενου φορολογικού έτους από τη διαπίστωση των ως άνω παραβάσεων, διαπιστωθεί εκ νέου, από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο, η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση τουλάχιστον τριών (3) παραστατικών πώλησης ή η μη διαβίβαση στο Πληροφοριακό Σύστημα (ΦΗΜ) της ΑΑΔΕ τουλάχιστον τριών (3) στοιχείων λιανικής πώλησης που έχουν εκδοθεί μέσω ΦΗΜ, ανεξαρτήτως αξίας αυτών, στην ίδια ή σε άλλη επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για ενενήντα έξι (96) ώρες. Σε κάθε επόμενη διαπίστωση από τον ίδιο μερικό επιτόπιο έλεγχο των παραβάσεων του προηγούμενου εδαφίου εντός δύο (2) φορολογικών ετών από τη διαπίστωσή τους σε οποιαδήποτε επαγγελματική εγκατάσταση του υπόχρεου, η λειτουργία της επαγγελματικής εγκατάστασης στην οποία διενεργήθηκε ο έλεγχος αναστέλλεται αμελλητί για δέκα (10) ημέρες.»

  1. Η παρ. 1 εφαρμόζεται σε παραβάσεις που διαπράττονται από την έναρξη ισχύος του άρθρου 54Η του ν. 4174/2013 (Α’ 170) και εφεξής.

✔ «Χαρτόσημο στα επιχειρηματικά δάνεια – Ανατροπή με νέα διάταξη – Έως 31η.10.2022 τα τέλη χαρτοσήμου των δανείων από 1.1.2021 που εντάσσονται στη διάταξη»

 

Αποσαφηνίζεται ότι, αναδρομικά από την 1η.1.2021, δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους, ενόσω απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις εξακολουθούν να ισχύουν και  αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η.12.2022 τα τέλη χαρτοσήμου για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι τη δημοσίευση του νόμου.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Με την προτεινόμενη διάταξη με την οποία προστίθενται εδάφια στην περ. β της παρ.1 του άρθρου 63 του ν.2859/2000 αναφορικά με τις πράξεις οι οποίες υπόκεινται σε τέλη χαρτοσήμου επιδιώκεται να αποσαφηνιστεί πλήρως το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου ως προς τα δάνεια, τις λοιπές χρηματοδοτήσεις και τους τόκους αυτών.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση αποσαφηνίζεται το πεδίο εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου με την προσθήκη δύο νέων εδαφίων στην περ. β της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας που κυρώθηκε με τον ν. 2859/2000 (Α’248), με τα οποία ορίζεται ότι δεν θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις συμβάσεις δανείων, τις λοιπές χρηματοδοτήσεις (όπως οι εγγραφές του τέταρτου εδαφίου της παρ. 5γ του άρθρου 15 του Κ.Ν.Τ.Χ., οι ενέγγυες πιστώσεις, οι πιστώσεις σε ανοικτό λογαριασμό και οι πιστωτικές κάρτες, από εταιρείες μη τράπεζες), και στους συμβατικούς τόκους.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 172

Αποσαφήνιση του πεδίου εφαρμογής της φορολογίας χαρτοσήμου ως προς τα δάνεια, τις λοιπές χρηματοδοτήσεις και τους τόκους αυτών – Τροποποίηση περ. β’ παρ. 1 άρθρου 63 του ν. 2859/2000, Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας

 

  1. Στο τέλος της περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ν. 2859/2000), μετά τις λέξεις «ασφαλιστηρίων ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες», το σημείο στίξης κόμμα «,» αντικαθίσταται από τελεία «.», προστίθενται τρίτο και τέταρτο εδάφια και η περ. β’ της παρ. 1 του άρθρου 63 διαμορφώνεται ως εξής:

«β) για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στις πράξεις τις οποίες προβλέπουν οι διατάξεις του άρθρου 2 του παρόντος νόμου και στα παρεπόμενά τους σύμφωνα.

Δε θίγονται οι διατάξεις που προβλέπουν την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα μισθώματα ακινήτων, στις αποδείξεις πληρωμής ασφαλίστρων για κάθε είδους ασφαλίσεις και επιστροφής ασφαλίστρων, στις αποδείξεις πληρωμής αποζημίωσης, για ασφαλίσεις κάθε είδους, που δίνονται σε ασφαλιστικές εταιρείες, στα χορηγούμενα από ασφαλιστικές εταιρείες δάνεια επί ασφαλιστηρίων ζωής και στις εξαγορές (RACHATS) ασφαλιστηρίων Ζωής από ασφαλιστικές εταιρείες.

Ομοίως δεν θίγονται οι διατάξεις για την επιβολή τελών χαρτοσήμου στα έντοκα δάνεια και λοιπές χρηματοδοτήσεις και στους απορρέοντες συμβατικούς τόκους.

Απαλλαγές από τέλη χαρτοσήμου που προβλέπονται από άλλες διατάξεις για τις πράξεις του προηγούμενου εδαφίου εξακολουθούν να ισχύουν.»

 

  1. Η ισχύς της παρ. 1 αρχίζει από την 1η.1.2021.

 

  1. Για τα συναπτόμενα δάνεια και τις λοιπές χρηματοδοτήσεις, καθώς και τους απορρέοντες τόκους μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος, τα τέλη χαρτοσήμου αποδίδονται εμπρόθεσμα μέχρι την 31η.12.2022.

 

 

 

✔ «Γονικές παροχές: Το αφορολόγητο έως 800.000 ευρώ ισχύει ακόμη και με κατάθεση μετρητών μέσα σε 3 ημέρες από την ανάληψη για δωρεές μέχρι 9.9.2022»

 

Αποσαφηνίζεται ότι, κατά τη διενέργεια γονικών παροχών και δωρεών χρηματικών ποσών μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, η οποία πραγματοποιήθηκε από την 1η.10.2021 μέχρι και την 9η.09.2022, λογίζεται ως μεταφορά χρημάτων η ανάληψη χρηματικού ποσού από ατομικό ή κοινό τραπεζικό λογαριασμό του δωρητή και κατάθεση του ίδιου ποσού εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών σε ατομικό λογαριασμό του δωρεοδόχου ή σε κοινό λογαριασμό του δωρεοδόχου με τον ίδιο δωρητή ή τρίτο πρόσωπο.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Με την προτεινόμενη διάταξη επιδιώκεται η αποσαφήνιση των τρόπων διενέργειας γονικών παροχών και δωρεών χρηματικών ποσών για την εφαρμογή του αφορολόγητου ποσού των 800.000€ στις δωρεές και γονικές παροχές καθώς στο πρώτο διάστημα εφαρμογής της ρύθμισης αυτής παρατηρήθηκε το φαινόμενο να δωρίζονται χρηματικά ποσά μέσω ανάληψης και κατάθεσης και όχι με απευθείας μεταφορά μέσω χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 175

Αποσαφήνιση των τρόπων διενέργειας γονικών παροχών και δωρεών χρηματικών ποσών μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για την εφαρμογή του αφορολόγητου ποσού δωρεών και γονικών παροχών χρηματικών ποσών – Προσθήκη παρ. 3 στο πεντηκοστό έκτο άρθρο του ν. 4839/2021

 

  1. Στο τέλος του πεντηκοστού έκτου άρθρου του ν. 4839/2021, προστίθεται παρ. 3 ως εξής:

«3. Για την εφαρμογή του τρίτου και του τέταρτου εδαφίου της παρ. 1 του άρθρου 44 του ν. 2961/2001 (Α’ 266), ως μεταφορά χρημάτων ορίζεται η ανάληψη χρηματικού ποσού από ατομικό ή κοινό τραπεζικό λογαριασμό του δωρητή/γονέα και κατάθεση του ίδιου ποσού εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών σε ατομικό λογαριασμό του δωρεοδόχου/τέκνου ή σε κοινό λογαριασμό του δωρεοδόχου/τέκνου με τον ίδιο δωρητή/γονέα ή τρίτο πρόσωπο.»

 

  1. Η παρ. 1 εφαρμόζεται για τη δωρεά ή γονική παροχή χρηματικών ποσών, η οποία πραγματοποιείται από την 1η.10.2021 μέχρι και την 9η.9.2022.

✔ «Επιδότηση πετρελαίου: Στα 20 λεπτά ανά λίτρο από 15.10 έως 31.12.2022 – Όλη η τροπολογία»

 

Επιδοτείται, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, το κόστος του πετρελαίου εσωτερικής καύσης-θέρμανσης που διατίθεται στην εσωτερική αγορά από την 14η Οκτωβρίου 2022 έως την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Το ύψος της επιδότησης ορίζεται σε 0,20 ευρώ ανά λίτρο και τίθενται εξουσιοδοτικές διατάξεις αναφορικά με τη διαδικασία χορήγησης της επιδότησης, τον μηχανισμό εκκαθάρισης, καθώς και τη δυνατότητα παράτασης και αναπροσαρμογής του ποσού της επιδότησης.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται η υψηλή τιμή του πετρελαίου θέρμανσης που επιβάρυνε ιδιαιτέρως νοικοκυριά και επαγγελματίες, και ακόμη περισσότερο εκείνους με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, οι οποίοι δεν δύνανται να καταβάλλουν μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος τους για την αγορά του.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 και τη συνεπακόλουθη και συνεχιζόμενη ραγδαία αύξηση του ενεργειακού κόστους, η υψηλή τιμή των καυσίμων επιβάρυνε ιδιαιτέρως νοικοκυριά και επαγγελματίες, και ακόμη περισσότερο εκείνους με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα, οι οποίοι δεν δύνανται να καταβάλλουν μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος τους για αγορά πετρελαίου θέρμανσης. Προκειμένου να αποφευχθούν σημαντικές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες, με την προτεινόμενη ρύθμιση επιδιώκεται η ενίσχυση των δικαιούχων της επιδότησης με την κάλυψη ποσοστού της αύξησης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, προς την κατεύθυνση της ομαλοποίησης της καθημερινότητας των πολιτών και της συμβολής στη διατήρηση του διαθέσιμου εισοδήματος τους.

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση επιδιώκεται η οικονομική στήριξη νοικοκυριών και επαγγελματιών και ακόμη περισσότερο εκείνων οι οποίοι, λόγω χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, δεν δύνανται να καταβάλλουν μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου εισοδήματος τους για αγορά πετρελαίου εσωτερικής καύσης-θέρμανσης.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 178

Επιδότηση πετρελαίου εσωτερικής καύσης – θέρμανσης

 

  1. Επιδοτείται το κόστος του πετρελαίου εσωτερικής καύσης – θέρμανσης, που διατίθεται στην εσωτερική αγορά από την 14η.10.2022 έως την 31η.12.2022 από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Το ύψος της επιδότησης ανέρχεται σε είκοσι λεπτά (0,20) του ευρώ ανά λίτρο, υπολογιζόμενο επί της αξίας των τιμολογίων πώλησης προ Φ.Π.Α., που εκδίδονται από τα διυλιστήρια και τους εισαγωγείς καυσίμων, ως δικαιούχους της επιδότησης. Το τελικό συνολικό ύφος της επιδότησης υπολογίζεται επί των συνολικών λίτρων καυσίμου που διατίθενται στην εσωτερική αγορά από τα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων προς τα πρατήρια καυσίμων ή τους εισαγωγείς καυσίμων και τους βιομηχανικούς πελάτες.

 

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθορίζονται η διαδικασία χορήγησης της επιδότησης, ο μηχανισμός εκκαθάρισης, βάσει των ποσοτήτων πετρελαίου εσωτερικής καύσης – θέρμανσης που διατίθενται στην εσωτερική αγορά από τα διυλιστήρια, τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων ή τους εισαγωγείς καυσίμων και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη χορήγηση της επιδότησης.

 

  1. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να παρατείνεται το χρονικό διάστημα εφαρμογής του παρόντος και να αναπροσαρμόζεται το ποσό της επιδότησης.

 

✔ «Φοιτητικό επίδομα: Αύξηση στα 1.500 ευρώ – Όλη η τροπολογία»

 

Αυξάνεται το ύψος του χορηγούμενου στεγαστικού επιδόματος της παρ. παρ. 1 του άρθρου 10 του ν.3220/2004 από χίλια (1.000) ευρώ σε χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ, και ορίζεται ότι σε περίπτωση δικαιούχου που συγκατοικεί με άλλο φοιτητή στην ίδια μισθωμένη κατοικία, το ετήσιο στεγαστικό επίδομα ορίζεται ίσο με δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ. Ορίζεται ρητά ότι η εν λόγω διάταξη εφαρμόζεται και για τους δικαιούχους του επιδόματος που υπέβαλαν αίτηση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση αυξάνεται το ύφος του ετήσιου στεγαστικού επιδόματος φοιτητών, από χίλια (1.000) σε χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ, ενώ προβλέπεται η χορήγηση επιδόματος ύφους δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ σε περίπτωση συγκατοίκησης του δικαιούχου με άλλο φοιτητή στην ίδια μισθωμένη κατοικία. Επίσης προβλέπεται αναδρομική ισχύς της διάταξης, ώστε να καταλαμβάνει και τους δικαιούχους του στεγαστικού επιδόματος που υπέβαλαν αίτηση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.

Δεδομένου ότι τόσο η αναζήτηση κατοικίας για στέγαση φοιτητών, όοο και το κόστος μίσθωσης είναι ιδιαίτερα αυξημένα, κρίνεται αναγκαία η αναπροσαρμογή του ύφους του ετήσιου στεγαστικού επιδόματος, για τη μεγαλύτερη ενίσχυση των δικαιούχων φοιτητών.

Η ενίσχυση από το Κράτος των φοιτητών που χρήζουν ειδικής προστασίας, για την αντιμετώπιση των στεγαστικών αναγκών τους κατά την πραγματοποίηση των σπουδών τους.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 181

Αύξηση του ετήσιου στεγαστικού επιδόματος φοιτητών – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 3220/2004

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 3220/2004 (Α’ 15), περί του στεγαστικού επιδόματος φοιτητών, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

α) στο πρώτο εδάφιο το ύφος του χορηγούμενου ετήσιου στεγαστικού επιδόματος αυξάνεται από χίλια (1.000) ευρώ σε χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ,

β) μετά από το πρώτο εδάφιο προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο και γ) στο παλαιό δεύτερο και στο παλαιό τρίτο εδάφιο επέρχεται νομοτεχνική βελτίωση προς τον σκοπό εναρμόνισης προς τις ανωτέρω τροποποιήσεις, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Στους προπτυχιακούς φοιτητές των Ανώτατων και Ανώτερων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των Ανώτερων Σχολών Τουριστικών Επαγγελμάτων και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού της Ελλάδας, καθώς και των Σχολών της Κύπρου που περιλαμβάνονται στο σύστημα των Πανελλαδικών Εξετάσεων/Έλληνες πολίτες ή πολίτες άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χορηγείται ετήσιο στεγαστικό επίδομα ίσο με χίλια πεντακόσια (1.500) ευρώ. Σε περίπτωση δικαιούχου που συγκατοικεί με άλλο φοιτητή στην ίδια μισθωμένη κατοικία, χορηγείται ετήσιο στεγαστικό επίδομα ίσο με δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ. Δεν δικαιούνται το επίδομα της παρούσας όσοι φοιτούν για την απόκτηση δεύτερου πτυχίου. Το ετήσιο στεγαστικό επίδομα της παρούσας χορηγείται με τους ίδιους όρους και στους καταρτιζόμενους των δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (I.E.Κ.).»

 

  1. Η παρ. 1 ισχύει και για τους δικαιούχους του στεγαστικού επιδόματος που υπέβαλαν αίτηση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022.

 

✔ «Προσαρμογή των κερδών συνδεδεμένων επιχειρήσεων για τις ενδοομιλικές συναλλαγές, μετά από διόρθωση κερδών κατόπιν ελέγχου»

 

Εάν στα κέρδη νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα, περιληφθούν κέρδη τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα στο όνομα συνδεδεμένου προσώπου και έχουν προκύψει κατόπιν φορολογικού ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, δύναται το δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο, συνδεδεμένο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα να ζητήσει ανάλογη προσαρμογή στα φορολογητέα κέρδη του, κατόπιν υποβολής τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης που συνοδεύεται από γνωστοποίηση της οικείας έκθεσης ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο.

Επίσης η ως άνω ρύθμιση έχει και αναδρομική ισχύ, εφόσον, κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του υπόψη σχεδίου νόμου, οι υποθέσεις εκκρεμούν ενώπιον της Φορολογικής Διοίκησης ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας.

 

Αιτιολογική έκθεση

Με την προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 50 του ν. 4172/2013 επιδιώκεται η επίλυση του θέματος της προσαρμογής των φορολογητέων κερδών ημεδαπών συνδεδεμένων επιχειρήσεων για τις μεταξύ τους ενδοομιλικές συναλλαγές, όταν κατόπιν ελέγχου η Φορολογική Διοίκηση έχει προβεί σε διόρθωση κερδών. Επιπλέον, με την εισαγωγή της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 72 του ν.4172/2013 επιδιώκεται να εφαρμοστεί η τροποποιούμενη διάταξη του άρθρου 50 του ν. 4172/2013 και στις υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της Φορολογικής Διοίκησης ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας, όπως αυτές ορίζονται στην παρ. 50 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013) υπό τον όρο ότι οι πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος της ως άνω προσθήκης στο άρθρο 50 ΚΦΕ, ήτοι στις υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών ή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων ή του Συμβουλίου της Επικρατείας κατόπιν άσκησης ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής ή τακτικού ενδίκου μέσου ή αίτησης αναίρεσης ή εκείνες για τις οποίες εκκρεμεί η προθεσμία άσκησης ενδικοφανούς ή δικαστικής προσφυγής ή τακτικού ενδίκου μέσου ή αίτησης αναίρεσης και στις υποθέσεις οι οποίες έχουν συζητηθεί και δεν έχει εκδοθεί αμετάκλητη απόφαση του δικαστηρίου.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 171

Ειδική πρόβλεψη σχετικά με τη διόρθωση των φορολογητέων κερδών – Προσθήκη παρ. 1Α στο άρθρο 50, παρ. 84 στο άρθρο 72 ν. 4172/2013 και παρ. 4 στο άρθρο 19 ν. 4174/2013

 

  1. Στο άρθρο 50 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167), προστίθεται παρ. 1Α ως εξής:

«1Α. Κατ’ εξαίρεση, εάν κατά την παρ. 1, στα κέρδη νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα, περιληφθούν κέρδη τα οποία υπάγονται σε φόρο στην Ελλάδα στο όνομα συνδεδεμένου προσώπου κατά την έννοια του άρθρου 2 και έχουν προκύψει κατόπιν φορολογικού ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο νομικού προσώπου ή νομικής οντότητας, δύναται το δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο, συνδεδεμένο νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα να ζητήσει ανάλογη προσαρμογή στα φορολογητέα κέρδη του, κατόπιν υποβολής τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης που συνοδεύεται από γνωστοποίηση της οικείας έκθεσης ελέγχου του πρώτου υπαγόμενου στον φόρο.».

 

  1. Στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013 προστίθεται παρ. 84 ως εξής:

«84. Η παρ. 1Α του άρθρου 50 εφαρμόζεται για διορθώσεις κερδών που διενεργούνται με πράξεις διορθωτικού προσδιορισμού που εκδίδονται μετά την έναρξη ισχύος της παρούσας και πριν την έναρξη ισχύος της παρούσας, εφόσον κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος της παρούσας οι σχετικές υποθέσεις είναι εκκρεμείς. Ως εκκρεμείς νοούνται οι υποθέσεις σύμφωνα με την παρ. 50 του άρθρου 72 του ν. 4174/2013 (Α’ 170). Για την εφαρμογή της παρούσας η τρίμηνη προθεσμία για την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 19 του ν. 4174/2013 αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παρούσας.».

 

  1. Στο άρθρο 19 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α’ 170), προστίθεται παρ. 4 ως εξής:

«4. Για την εφαρμογή της παρ. 1Α του άρθρου 50 του Κ.Φ.Ε. η τροποποιητική φορολογική δήλωση και η συνοδευτική έκθεση ελέγχου υποβάλλονται εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου στον πρώτο υπαγόμενο στον φόρο, κατά παρέκκλιση του άρθρου 19.

Αν η πράξη διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου εκδίδεται εντός του πέμπτου έτους της προθεσμίας παραγραφής του σχετικού δικαιώματος της Φορολογικής Διοίκησης βάσει του άρθρου 36, η προθεσμία έκδοσης προσδιορισμού φόρου ως προς τον δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο κατόπιν υποβολής της τροποποιητικής δήλωσης του πρώτου εδαφίου, παρατείνεται έως και έναν (1) μήνα από τη λήξη της προθεσμίας για την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης και της συνοδευτικής έκθεσης ελέγχου κατά παρέκκλιση του άρθρου 36. Η αξίωση για επιστροφή φόρου, που προκύπτει, προς τον δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο δεν παραγράφεται, κατά παρέκκλιση του άρθρου 42, πριν από την παρέλευση πέντε (5) ετών από την ημερομηνία υποβολής της τροποποιητικής δήλωσης της παρούσας. Προϋπόθεση για την επιστροφή ή τον συμψηφισμό φόρου στον δεύτερο υπαγόμενο στον φόρο είναι η εξόφληση από τον πρώτο υπαγόμενο στον φόρο του φόρου που προέκυψε από τη διόρθωση των κερδών των μεταξύ τους ενδοομιλικών συναλλαγών. Αν μετά από αμφισβήτηση της πράξης διορθωτικού προσδιορισμού από τον πρώτο υπαγόμενο στον φόρο εκδοθεί απόφαση του άρθρου 63 ή του άρθρου 63Β ή πρακτικό της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 ή δικαστική απόφαση, διενεργείται, με πρωτοβουλία της Φορολογικής Διοίκησης, η ανάλογη κάθε φορά διόρθωση και στα κέρδη του δεύτερου υπαγόμενου στον φόρο συνδεδεμένου προσώπου, η προθεσμία για την έκδοση της σχετικής πράξης προσδιορισμού φόρου παρατείνεται για τρεις (3) μήνες από την κοινοποίηση της σχετικής σύμφωνα με τα παραπάνω απόφασης και για τα δύο υπαγόμενα στον φόρο πρόσωπα και αναζητούνται αμελλητί τυχόν επιστροφές φόρου κατά τα οριζόμενα στα προηγούμενα εδάφια. Με απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων δύναται να ορίζεται κάθε λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.»

 

✔ «Υποχρεωτική η ηλεκτρονική τιμολόγηση στις δημόσιες συμβάσεις ανεξαρτήτως αξίας»

 

Τροποποιούνται/συμπληρώνονται οι διατάξεις αναφορικά με την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο των δημόσιων συμβάσεων.

Συγκεκριμένα:

– επεκτείνεται ο σκοπός των άρθρων 148 έως 154 του ν. 4601/2019, ώστε να καταλαμβάνει τη θέσπιση κανόνων για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται για κάθε κατηγορία δαπάνης των αναθετουσών αρχών ή αναθετόντων φορέων,

– καταργούνται οι υφιστάμενοι περιορισμοί αναφορικά με την αξία των δημοσίων συμβάσεων για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε εκτέλεση αυτών, – εισάγεται η υποχρέωση διαχείρισης και υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων, σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων από τις αναθέτουσες αρχές και τους οικονομικούς φορείς,

– παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση με κ.υ.α. της υποχρέωσης υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς.

Υπενθυμίζεται ότι μέχρι σήμερα η υποχρέωση έκδοσης ηλεκτρονικού τιμολογίου υφίσταται μόνο άνω συγκεκριμένων ορίων ποσών.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Άρθρου 158

 

Η ρύθμιση στοχεύει στην προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 133) για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο δημοσίων δαπανών.

 

Άρθρου 159

 

Η ρύθμιση στοχεύει στην προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 133) για την έκδοση και λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων στο πλαίσιο δημοσίων δαπανών.

 

Άρθρου 160

 

Η ρύθμιση στοχεύει στην προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 133) για την έκδοση και τη λήψη ηλεκτρονικών τιμολογίων, καθώς και τη συναφή πληρωμή δαπανών, εκ μέρους των αναθετουσών αρχών / αναθετόντων φορέων, στο πλαίσιο δημοσίων δαπανών.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 158

Πεδίο εφαρμογής ηλεκτρονικού τιμολογίου – Τροποποίηση παρ. 1 και παρ. 2 άρθρου 148 του ν. 4601/2019 (άρθρο 1 της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ)

 

Στο άρθρο 148 του ν. 4601/2019 (Α’ 44) τροποποιούνται α) η παρ. 1, με τη διαγραφή των λέξεων «στο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων», β) η παρ. 2 βα) με την προσθήκη της λέξης «δημοσίων» πριν από τη λέξη «συμβάσεων» και με την προσθήκη της φράσης «ανεξαρτήτως αξίας αυτών», ββ) με τη διαγραφή στις περ. α’, β’ και γ’ της αναφοράς στην εκτιμώμενη συμβατική αξία και τα όρια αυτής, βγ) με την προσθήκη στο αντικείμενο της ρύθμισης τη θέσπιση κανόνων για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων για κάθε δαπάνη, κατά το άρθρο 149 και το άρθρο 148 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 148

(άρθρο 1 της Οδηγίας 2014/55/ΕΕ) Αντικείμενο – πεδίο εφαρμογής – εξαιρέσεις

  1. Σκοπός των άρθρων 148 έως 154 είναι η προσαρμογή της νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/55/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 133) για την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων.
  2. Ο παρών θεσπίζει κανόνες για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται κατά την εκτέλεση των δημοσίων συμβάσεων, ανεξαρτήτως αξίας αυτών, οι οποίες υπάγονται στους νόμους 3978/2011 (Α’ 137), 4412/2016 (Α’ 147) και 4413/2016 (Α’ 148) και, ειδικότερα, καταλαμβάνει:

α) συμβάσεις οι οποίες συνάπτονται στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας,

β) δημόσιες συμβάσεις και συμβάσεις έργων, εκπόνησης μελετών και παροχής τεχνικών και λοιπών συναφών επιστημονικών υπηρεσιών, προμηθειών και γενικών υπηρεσιών,

γ) συμβάσεις παραχώρησης έργων και υπηρεσιών,

καθώς, επίσης, και κανόνες για τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται για κάθε κατηγορία δαπάνης των αναθετουσών αρχών ή αναθετόντων φορέων, όπως ορίζονται στο άρθρο 149 του παρόντος.

  1. Ο παρών δεν καταλαμβάνει τα ηλεκτρονικά τιμολόγια που εκδίδονται κατά την εκτέλεση συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 3978/2011, στις οποίες η σύναψη και η εκτέλεση της σύμβασης έχουν χαρακτηριστεί απόρρητες ή πρέπει να συνοδεύονται από ειδικά μέτρα ασφαλείας κατ’ εφαρμογή των κείμενων νομοθετικών, κανονιστικών ή διοικητικών διατάξεων και με τον όρο ότι τα ουσιώδη εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να προστατευτούν με λιγότερο οχληρά μέτρα.»

 

Άρθρο 159

Υποβολή, παραλαβή και επεξεργασία ηλεκτρονικών τιμολογίων – Τροποποίηση άρθρου 151 ν. 4601/2019

 

Το άρθρο 151 του ν. 4601/2019 (Α’ 44), τροποποιείται α) στον τίτλο, με την προσθήκη της λέξης «υποβολή», β) με τη θέσπιση υποχρέωσης προς τους οικονομικούς φορείς για την υποβολή των ηλεκτρονικών τιμολογίων και το άρθρο 151 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 151

Υποβολή, παραλαβή και επεξεργασία ηλεκτρονικών τιμολογίων

Οι αναθέτουσες αρχές και οι αναθέτοντες φορείς υποχρεούνται να παραλαμβάνουν και να επεξεργάζονται ηλεκτρονικά τιμολόγια και οι οικονομικοί φορείς υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τιμολόγια, που είναι σύμφωνα με το ευρωπαϊκό πρότυπο έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων, όπως αυτό ορίζεται στην περίπτωση 12 του άρθρου 149.»

 

Άρθρο 160

Εξουσιοδοτική διάταξη ως προς ζητήματα ηλεκτρονικού τιμολογίου – Τροποποίηση άρθρου 154 ν. 4601/2019

 

Στο άρθρο 154 του ν. 4601/2019 (Α’44) προστίθεται παρ. 3 ως εξής:

«3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών καθορίζονται ο χρόνος έναρξης ισχύος της υποχρέωσης υποβολής του ηλεκτρονικού τιμολογίου από τους οικονομικούς φορείς, σύμφωνα και με το άρθρο 151, τα κριτήρια υπαγωγής στην υποχρέωση αυτή, οι εξαιρούμενες κατηγορίες συμβάσεων και δαπανών, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας.»

 

✔ «Παρατείνονται έως 31η.5.2023 η καταβολή οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων για τις τουριστικές επιχειρήσεις που επλήγησαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία»

 

Παρατείνονται μέχρι και την 31η.5.2023 οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ./ Ελεγκτικά Κέντρα/ Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων και διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής των επιχειρήσεων της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Αναστέλλεται μέχρι και την 31η.5.2023 η πληρωμή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων της παρ.1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Επιδιώκεται η αντιμετώπιση της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας που έχει διαμορφωθεί αναφορικά με τις επιχειρήσεις της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022 (Α’ 150) εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 168

Παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών για τις επιχειρήσεις της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022 λόγω του πολέμου στην Ουκρανία

 

  1. Παρατείνονται μέχρι και την 31η.5.2023 οι προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και δόσεων ρυθμίσεων και διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής των επιχειρήσεων της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022 (Α’ 150). Το πρώτο εδάφιο εφαρμόζεται τόσο για οφειλές που έχουν βεβαιωθεί έως την έναρξη ισχύος του παρόντος όσο και για οφειλές που βεβαιώνονται μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος και έως την 31η.5.2023 και η προθεσμία καταβολής τους λήγει έως και την 30η.5.2023. Η πρώτη δόση της ρύθμισης από τις δόσεις για τις οποίες χορηγείται παράταση καταβολής, καταβάλλεται την τελευταία εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα της τελευταίας δόσης του προγράμματος ρύθμισης τμηματικής καταβολής. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών από την καταληκτική ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης. Η συνολική διάρκεια παρατείνεται κατά τους μήνες της χορηγηθείσας παράτασης. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι όροι και προϋποθέσεις εκάστης ρύθμισης τμηματικής καταβολής.

 

  1. Αναστέλλεται μέχρι και την 31η.5.2023 η πληρωμή των βεβαιωμένων στις Δ.Ο.Υ./Ελεγκτικά Κέντρα/Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης Οφειλών και ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων της παρ. 1 του άρθρου 118 του ν. 4964/2022.

 

✔ «Τροπολογία για την μέγιστη ωφέλεια συνεργασιών επιχειρήσεων στο πλαίσιο των φορολογικών κινήτρων του ν. 4935/2022»

 

Επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της μεγίστης φορολογικής ωφέλειας των εκατόν είκοσι πέντε χιλιάδων (125.000) ευρώ για κάθε ένα από τα συνεργαζόμενα πρόσωπα, σε περίπτωση συνεργασιών επιχειρήσεων.

 

Αιτιολογική έκθεση

 

Με την παρούσα διάταξη επέρχεται αναγκαία νομοτεχνική βελτίωση στην παρ. 3 του άρθρου 6 του ν. 4935/2022, με το οποίο καθορίζονται οι όροι εφαρμογής των φορολογικών κινήτρων των προηγούμενων άρθρων, προκειμένου να είναι σαφές ότι η μέγιστη φορολογική ωφέλεια των 125.000 ευρώ στην περίπτωση συνεργασιών επιχειρήσεων αφορά το μέγιστο διάστημα εφαρμογής των κινήτρων της παρ. 1 του ίδιου άρθρου, ήτοι αυτό των εννέα (9) ετών, όπως ισχύει και για τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων. Κατά τον τρόπο αυτό εναρμονίζεται η παρ. 3 με το περιεχόμενο των υπολοίπων ρυθμίσεων του άρθρου 6 του ν. 4935/2022 και αποσαφηνίζεται ο τρόπος εφαρμογής των κινήτρων του άρθρου 4 του ως άνω νόμου.

 

Διάταξη όπως δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ

 

Άρθρο 169

Εξαίρεση του εξωϊδρυματικού επιδόματος από τον υπολογισμό του εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις – Τροποποίηση παρ. 1 και κατάργηση παρ. 2 άρθρου 14, προσθήκη παρ. 83 στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013

 

  1. Στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α’ 167), προστίθεται περ. ιθ’ ως εξής:

«ιθ) ανεξαρτήτως του φορέα που το χορηγεί, το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.».

 

  1. Η περ. δ’ της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 4172/2013 καταργείται από την 1η.1.2022.

 

  1. Στο άρθρο 72 του ν. 4172/2013 προστίθεται παρ. 83 ως εξής:

«83. Η περ. ιθ’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του παρόντος ισχύει από 1.1.2022 και εφεξής.»

Πηγή: Taxheaven

Β