tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ο Τσίπρας για όλα στη συνέντευξη τύπου της ΔΕΘ

Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις για ΕΝΦΙΑ, φορολογία, ακατάσχετο λογαριασμό, ληξιπρόθεσμα, εργασιακά, συντάξεις

Οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις για ΕΝΦΙΑ, φορολογία, ακατάσχετο λογαριασμό, ληξιπρόθεσμα, εργασιακά, συντάξεις

ΝΙΚΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ(Newpost): Καλημέρα κ. Πρόεδρε. Προβήκατε χτες σε μια πολιτική δέσμευση, όπως τη χαρακτηρίσατε, για πάγωμα των ληξιπροθέσμων εισφορών σε δύο ταμεία, τον ΟΑΕΕ και το ΕΤΑΑ. Αυτό που ήθελα να ρωτήσω είναι αν αφορά όλους τους ασφαλισμένους σε αυτά αλλά και αν έχετε υπολογίσει σε ποιο ύψος ανέρχονται οι οφειλές αυτές και ποια η επίπτωση στα δύο αυτά ταμεία από το πάγωμά τους. Και κάτι σχετικό, επειδή μάλλον χτες δεν ακούσαμε και τόσα πολλά για συντάξεις και συνταξιούχους, τι έχετε να τους πείτε, θα βλέπουν και στο μέλλον τις συντάξεις τους να μειώνονται;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κύριε Παπαδημητρίου, αυτή τη στιγμή περνάμε, είμαστε σε μια διαδικασία μετάβασης. Ολοκληρώθηκε μια εξαιρετικά δύσκολη μεταρρύθμιση, πάρα πολύ φιλόδοξη, στο ασφαλιστικό σύστημα, που το ξαναβάζει σε ράγες βιωσιμότητας και βρισκόμαστε σε μια διαδικασία μετάβασης στον ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Τώρα, λοιπόν, είναι η στιγμή να δώσουμε κάποιες ανάσες αλλά και ενέσεις ενίσχυσης του ΕΦΚΑ, του ενιαίου φορέα κοινωνικής ασφάλισης. Διότι αν οι ασφαλισμένοι δεν μπορούν να πληρώνουν εισφορές εξ’ αιτίας συσσωρευμένων χρεών του παρελθόντος, ο ΕΦΚΑ θα έχει μια αδυναμία να σταθεί στα πόδια του. Επίσης, εκτιμούμε, στο οικονομικό επιτελείο, ότι αυτή είναι μια κίνηση επιβεβλημένη που και θα δώσει μια ανάσα σε χιλιάδες ασφαλισμένους που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις τρέχουσες εισφορές λόγω συσσωρευμένων χρεών, αλλά ταυτόχρονα θα δώσει και μια τονωτική ένεση στο ασφαλιστικό μας σύστημα.

Επίσης, θέλω να σας πω ότι το πάγωμα των χρεών των προηγούμενων χρόνων δε σημαίνει και διαγραφή τους. Δε θα διαγραφούν τα χρέη. Απλά, κάποιος ο οποίος έχει ένα βουνό οφειλών, και άρα δεν μπορεί να πληρώσει ούτε αυτές και άρα να έχει ασφαλιστική ενημερότητα, δεν μπορεί να πληρώσει ούτε τις τρέχουσες οφειλές, μένει χωρίς ασφαλιστική ενημερότητα. Εντάξει, φροντίσαμε να έχει τη δυνατότητα πρόσβασης στη δημόσια υγεία, αλλά το να είναι εκτός ασφαλιστικής ενημερότητας και στον ίδιο δημιουργεί τεράστια προβλήματα -χάνει συντάξιμα χρόνια- αλλά βεβαίως χάνει έσοδα και το ελληνικό δημόσιο.

Δεν είμαι πρόχειρος τώρα να σας πω μεγέθη, θα σας απαντήσω όμως ότι αφορά το σύνολο των ασφαλισμένων στα συγκεκριμένα ταμεία και βεβαίως είναι κάτι το οποίο πιστεύουμε ότι θα δώσει μια σημαντική ενίσχυση σε μια πολύ φιλόδοξη μεταρρύθμιση για τη στήριξη του ασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας, για τη στήριξη της κοινωνικής ασφάλισης. Σε σχέση με τους συνταξιούχους, θέλω να πω το έξης: Βεβαίως και δεν θα υπάρξουν, είναι σαφές ότι δε θα υπάρξουν άλλες μειώσεις, αλλά μιας και με ρωτάτε, μου δίνετε την ευκαιρία να πω κάτι. Καταφέραμε να κάνουμε μια μεταρρύθμιση που ξαναβάζει σε τροχιά το ασφαλιστικό σύστημα, διότι σε λίγα χρόνια από τώρα δε θα ‘χαμε να πληρώσουμε συντάξεις.

 

Και καταφέραμε να πετύχουμε αυτή τη μεταρρύθμιση με το λιγότερο δυνατό κόστος. Το 90% των συνταξιούχων δεν είδαν μειώσεις. Το λέγαμε, όχι ‘αν το λέγαμε’ πέρυσι, το λέγαμε πέρυσι- ότι θα διατηρηθούν οι κύριες συντάξεις, ότι δε θα προχωρήσει η ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές και μας λέγανε όλοι, κυρίως η αντιπολίτευση, ότι παριστάνουμε το μάγους, ότι θέλουμε να τετραγωνίσουμε τον κύκλο. Όμως αυτό το καταφέραμε, κ. Παπαδημητρίου. Υπάρχουν μειώσεις στις επικουρικές. Για να δώσω μια πλήρη εικόνα σε όλους σας: Σχεδόν οι μισοί ασφαλισμένοι παίρνουν επικουρικές. Από αυτούς, στο 20% μειώνονται οι επικουρικές τους συντάξεις, άρα ουσιαστικά, το 10% των συνταξιούχων έχουν επίπτωση. Και από αυτό το 20% των συνταξιούχων που λαμβάνουν επικουρικές, μόνο το 10% έχει υψηλές μειώσεις που φτάνουν το 40%. Άρα, το 5% του συνόλου των συνταξιούχων βλέπουν μια μείωση στις επικουρικές τους υψηλή. Οι υπόλοιποι έχουν πολύ μικρές μειώσεις. Το 5%. Βεβαίως, εξαρτάται από ποια οπτική γωνία το βλέπει κανείς. Όλο το προηγούμενο διάστημα είδαμε πρωτοσέλιδους τίτλους που να αναφέρονται σ’ αυτό το 5% κι όχι στο 95% που δεν είδε μειώσεις.

Πρέπει να πω βεβαίως ότι εξ’ αιτίας του γεγονότος ότι ψηφίσαμε αυτή τη μεγάλη μεταρρύθμιση το Μάιο, πριν την πρώτη αξιολόγηση, αλλά υπάρχουν κάποιες γραφειοκρατικές διαδικασίες και άρχισαν αργότερα οι περικοπές σ’ αυτό το 10%, ας το πω έτσι, των συνταξιούχων που έχουν περικοπές στις επικουρικές τους, υπάρχει μια επιπρόσθετη επιβάρυνση, διότι ,αναδρομικά, ο νόμος έχει ισχύ από την ημέρα που ψηφίζεται. Αλλά όλα αυτά θα έρθουν σε μια κανονικότητα τους επόμενους μήνες. Το αρμόδιο υπουργείο ήδη έχει φροντίσει να στείλει ενημερωτικό σημείωμα σε όλους τους συνταξιούχους για να έχουν μια πλήρη εικόνα τι ακριβώς συμβαίνει, διότι η παραπληροφόρηση όλο το προηγούμενο διάστημα δημιούργησε μια ατμόσφαιρα τρομοκρατική.

Επαναλαμβάνω, λοιπόν, πετύχαμε το ακατόρθωτο, βάλαμε σε ράγες το ασφαλιστικό σύστημα με το μικρότερο δυνατό κόστος. Το 90% των συνταξιούχων προστατεύτηκαν πλήρως, υπάρχουν κάποιες μικρές μειώσεις στις επικουρικές, να σας πω όμως ότι βάλαμε και το πλαφόν στα 1300 ευρώ, καθαρά 1180, οπού όσοι παίρνουν μέχρι τόσα δε βλέπουν καμία μείωση. Συνεπώς πιστεύω ότι πετύχαμε, με κοινωνικό πρόσημο και με έγνοια στους πιο αδύναμους μια πάρα πολύ δύσκολη μεταρρύθμιση και νομίζω ότι αυτό είναι μια μεγάλη κατάκτηση για τις επόμενες γενιές.

 

 

Πλεονάσματα – ληξιπρόθεσμα – κόφτης – ΕΝΦΙΑ

ΤΣΑΚΙΡΗΣ (ΑΝΤ1): Κύριε Πρόεδρε, όλο αυτό το διάστημα και χθες στην ομιλία σας, σας ακούσαμε να ζητάτε ουσιαστικά από τους εταίρους χαμηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα. Μάλιστα, είπατε ότι αν γίνει αυτό, σε δύο χρόνια θα μπορέσετε να αλλάξετε τη φορολογία και θα μπορέσετε να καταργήσετε, να αλλάξετε μάλλον και τον ΕΝΦΙΑ. Ήθελα, λοιπόν, να σας ρωτήσω: από τη στιγμή που φαίνεται ότι σε πρώτη φάση, όμως, ο Μοσκοβισί έχει απορρίψει αυτό το αίτημα για μικρότερα πρωτογενή πλεονάσματα, την ίδια στιγμή βλέπουμε καθημερινά να αυξάνονται τα ληξιπρόθεσμα χρέη, δημιουργείται πρόβλημα στα έσοδα, οι πολίτες -το παραδεχθήκατε και εσείς- δυσκολεύονται πάρα πολύ να τα βγάλουν πέρα, φοβάστε ότι μπορεί να ενεργοποιηθεί ο «κόφτης» αν όχι φέτος, τα επόμενα χρόνια;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ήθελα να εξηγήσω κάτι. Μέχρι το 2018 τα πλεονάσματα είναι τα πλεονάσματα που πετύχαμε σε αυτή τη Συμφωνία του προπερασμένου Ιουλίου. Θυμίζω ότι οι δεσμεύσεις του κυρίου Σαμαρά ήταν για πλεονάσματα 3% το 2015 και 4,5% το 2016. Εμείς κληρονομήσαμε μια Συμφωνία με 4,2% από το 2017 και μετά διαρκώς. Και καταφέραμε να πετύχουμε μία Συμφωνία, η οποία είχε -0,25 το 2015, 0,50 το 2016, 1,75 το 2017 και 3,5 το 2018. Αυτές είναι οι δεσμεύσεις μας και αυτές τις δεσμεύσεις μας θα τις υλοποιήσουμε. Και βεβαίως θα σφίξουμε τα δόντια. Θα μας βοηθήσει το γεγονός βεβαίως ότι η οικονομία περνά σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης από το 2016 και με υψηλούς ρυθμούς το 2017 και το 2018, προκειμένου για μια φορά να πετύχουμε τους στόχους μας. Από το 2018 και μετά το αν θα παραμείνουν ή θα μειωθούν οι στόχοι του πλεονάσματος, συναρτάται από τις αποφάσεις που θα ληφθούν για το χρέος, για την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους με δυο λόγια.

Τι είναι αυτή η συζήτηση που θα διεξαχθεί -σας εξήγησα πιο πριν- μέχρι τέλος του χρόνου, σε ευρωπαϊκό και όχι μόνο, σε διεθνές επίπεδο, γιατί είναι και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) που έχει άποψη γι’ αυτό. Με δυο λόγια, αν εξειδικευτούν τα μέτρα με σαφήνεια, η μείωση των πλεονασμάτων είναι αυτονόητη. Συνεπώς, ο Μοσκοβισί δεν λέει τίποτε άλλο και λέει μάλλον αυτό που οφείλει να πει ο ίδιος ως Επίτροπος. Γιατί, αν ο Μοσκοβισί έβγαινε και έλεγε «δεν υπάρχουν πλεονάσματα», θα έδινε ένα μήνυμα «χαλαρώστε» όχι για μετά το 2018, αλλά και για τώρα και για του χρόνου. Η συζήτηση αυτή, όμως, διεξάγεται τώρα, που αφορά την ανάλυση βιωσιμότητας του χρέους.

Στο Eurogroup του περασμένου Μαΐου πάρθηκε μια πολύ σημαντική απόφαση. Αναφέρθηκα πιο πριν στο όριο του 15% σε δαπάνες εξυπηρέτησης του χρέους. Οι δικές μας αναλύσεις, που συμπίπτουν και με αυτές της Τράπεζας της Ελλάδας, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι και χωρίς ακόμη περαιτέρω εξειδίκευση με αυτήν καθαυτή την απόφαση, μπορούμε να έχουμε με αυτούς τους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης που περιμένουμε, δυνατότητα να πέσουμε σταδιακά στο 2%. Δεν θα υπερβαίνουμε, δηλαδή, για το 2019-2020-2021-2022, το 15% του ΑΕΠ για την εξυπηρέτηση του χρέους και με πλεονάσματα πολύ μικρότερα του 3,5% έως 2% του ΑΕΠ.

Συνεπώς, λοιπόν, η εκτίμησή μου είναι πως το να πέσουν τα πλεονάσματα από το 2018 και μετά είναι κάτι απολύτως εφικτό, ρεαλιστικό και αναγκαίο. Και είναι κάτι που πιστεύουμε ότι είναι ένας στόχος μαχητός, τον οποίο θα διεκδικήσουμε και θα τον καταφέρουμε.
Να εξηγήσω, όμως, στους Έλληνες πολίτες τι σημαίνει αυτό, γιατί ακούνε νούμερα και δεν καταλαβαίνουν τι είναι αυτά τα νούμερα. Εάν από το 2018 έχουμε τη δυνατότητα, σταδιακά, από το 3,5 να πάμε στο 2,5 και από το 2,5 στο 2, θα έχουμε έναν δημοσιονομικό χώρο περίπου τριών δισεκατομμυρίων ευρώ. Θα μου πείτε «θα πετυχαίνουμε τους στόχους μας;». Τα μέτρα που παίρνουμε για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης μέσα από το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, μέσα από την πάταξη της φοροδιαφυγής, μας δίνουν την πεποίθηση ότι θα τα καταφέρουμε.

Αυτά τα τρία δισεκατομμύρια ευρώ, λοιπόν, σε δύο χρόνια από τώρα, στην 83η Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης, θα έρθω ως Πρωθυπουργός και αναλυτικά θα εξηγήσω πού θα πάνε. Και είπα χθες ότι κατά προτεραιότητα θα πάνε για να απαλύνουν τα δυσβάσταχτα φορολογικά βάρη που επωμίζεται η επιχειρηματικότητα, κυρίως η μεσαία τάξη. Αναφέρθηκα ιδιαίτερα σε δύο τομείς:

Σε αυτόν που αφορά τους έμμεσους φόρους που είναι απαράδεκτο να έχουν τόσο υψηλούς δείκτες ΦΠΑ. Άλλωστε, είδατε τις μελέτες, τις αναφορές που έρχονται από την ίδια την Ευρώπη που έλεγαν ότι το 2014 είχαμε χάσει πέντε δις από την εισπραξιμότητα του ΦΠΑ. Το πρόβλημα, επομένως, του ΦΠΑ είναι η εισπραξιμότητα και όχι να υψώνουμε διαρκώς τους συντελεστές.

Και ο δεύτερος αφορά τη φορολογία ακινήτων που έχουμε στόχο να προχωρήσουμε σταδιακά στην αντικατάσταση σε έναν φόρο ακίνητης περιουσίας πιο δίκαιο.

Και βεβαίως, για μας, παραμένει σταθερός ο στόχος της στήριξης των πιο αδύναμων, της ενίσχυσης του κοινωνικού κράτους, της παιδείας και της υγείας που θέλω να σας πω ότι σε αυτόν τον τομέα έχουμε καταφέρει θαύματα, παρά το γεγονός ότι δεν έχουμε δημοσιονομικό χώρο. Στα δύσκολα έχουμε δώσει εξετάσεις σε αυτό.

 

Ληξιπρόθεσμες οφειλές δημοσίου – Ακατάσχετος λογαριασμός επιχειρήσεων

MANH (Euro2day): Κύριε Πρόεδρε, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του ιδιωτικού τομέα ξεπερνούν τα 200 δισεκατομμύρια ευρώ. Μεγάλο τμήμα αφορά τους ελεύθερους επαγγελματίες και δη τους μικρομεσαίους. Τα κατασχετήρια αυξάνονται, πλειστηριασμοί επικρέμονται.

Θα ήθελα να ρωτήσω με βάση και αυτό που είπατε εσείς χθες, ότι η φοροδοτική ικανότητα είναι πλέον πεπερασμένη: Σε αυτή τη φάση της διαπραγμάτευσης, τι ακριβώς διαπραγματεύεστε; Την επαναφορά εκατό δόσεων; Άθροιση του συνόλου των οφειλών για μια συνολική ρύθμιση με ένα «κουρεματάκι» ίσως;
Και κάτι ακόμα: Μιλήσατε χθες για ακατάσχετο λογαριασμό. Ακατάσχετος στο σύνολό του ή ακατάσχετος σε ένα τμήμα του; Πάλι για τους επαγγελματίες μιλώ. Σας ευχαριστώ.

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε ό,τι αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, ήδη 3,5 δις ευρώ, 1,8 δις και 1,7 δις με τη δόση που αναμένουμε να πάρουμε τον Οκτώβριο, μένουν στα δημόσια ταμεία για να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές. Τρία δισεκατομμύρια πεντακόσια εκατομμύρια ευρώ (3,5 δις) μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 πέφτουν στην αγορά, προκειμένου να αποπληρωθούν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Και βεβαίως, ένα μεγάλο ποσό αναμένεται και μετά το πέρας της δεύτερης αξιολόγησης, μέσα στο 2017, περίπου 2,5 δις ευρώ. Άρα, λοιπόν, η ίδια η Συμφωνία προβλέπει έναν ρυθμό πολύ πιο εντατικό, προκειμένου να καλυφθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Σε ό,τι αφορά το ερώτημά σας για το σκέλος της διαπραγμάτευσης, για το πού βρίσκεται η διαπραγμάτευση, κοιτάξτε, εμείς, αυτή τη στιγμή, έχουμε μπροστά μας την υλοποίηση των λεγόμενων βημάτων που πρέπει να γίνουν για την υποδόση των 2,8 δις, εκ των οποίων το 1,7 δις θα είναι για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές. Θέλω να σας πω ότι αυτά τα βήματα είναι επί το πλείστον τεχνικού χαρακτήρα βήματα. Δηλαδή, δεν χρειάζονται αποφάσεις από το Κοινοβούλιο, δεν είναι κάποια μεγάλα πολιτικά ζητήματα. Κατά πάσα βεβαιότητα, μέχρι τέλος Σεπτέμβρη θα έχουμε ολοκληρώσει και ακολουθούν τα προαπαιτούμενα που αφορούν τη δεύτερη αξιολόγηση.

Επίσης, σε ό,τι αφορά τη δεύτερη αξιολόγηση, υπάρχουν κάποια ζητήματα τα οποία είναι τεχνικού χαρακτήρα και τα οποία θα έχουν ολοκληρωθεί -πιστεύω- το συντομότερο δυνατόν, αν όχι μέχρι τέλους Σεπτέμβρη, μέσα στις πρώτες μέρες του Οκτώβρη. Βούλησή μας είναι να τρέξουμε, να επιταχύνουμε, να τελειώσουμε, δηλαδή, όσο το δυνατόν γρηγορότερα, τη διαδικασία υλοποίησης των συμφωνηθέντων.

Και μένουν κάποια μεγάλα ζητήματα που έχουν και μια πολιτική υφή, έχουν ένα πολιτικό σκέλος. Και αντιλαμβάνεστε ότι αυτά -έχουμε στόχο, βεβαίως, να κλείσουν μέχρι τα μέσα του Οκτώβρη- έχουν να κάνουν με το ζήτημα των εργασιακών σχέσεων, όπου εκεί, όπως είπα και χθες στην ομιλία μου, έχουμε έναν ακατάβλητο σύμμαχο, που είναι το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Και πίσω από το ευρωπαϊκό κεκτημένο δεν μπορούμε να πάμε, όπως δεν μπορεί να πάει καμία χώρα στην Ευρώπη.

Θέλω να σας πω ότι η συζήτηση αυτή ήδη διεξάγεται, όχι μονάχα στο επίπεδο των θεσμών, των συναντήσεων των θεσμών με την ελληνική κυβέρνηση, αλλά διεξάγεται και σε διευρωπαϊκό επίπεδο, μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στις 15 του Σεπτέμβρη, στην Αθήνα, θα γίνει μια πολύ σημαντική Διάσκεψη με την παρουσία συνδικάτων από όλη την Ευρώπη. Πιστεύω, λοιπόν, ότι και εκεί θα υπάρξει η χρυσή εκείνη τομή, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να κλείσει έγκαιρα η δεύτερη αξιολόγηση και να προχωρήσουμε.
Σε κάθε περίπτωση, εντύπωσή μου είναι ότι κάθε αξιολόγηση από εδώ και στο εξής θα είναι πιο εύκολη από την προηγούμενη. Βεβαίως, δεν εφησυχάζουμε, αλλά έχουμε βάσιμες ενδείξεις αισιοδοξίας.

Υπήρχε και ένα τρίτο σκέλος στο ερώτημά σας…

ΜΑΝΗ: Είπατε χθες για τον ακατάσχετο λογαριασμό των ελεύθερων επαγγελματιών. Στο σύνολό του ή σε ένα μικρό ποσοστό;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα σας εξηγήσω. Ο λόγος για τον οποίο υπήρξε μια καθυστέρηση στο νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, κάτι το οποίο έπρεπε να είχε γίνει εδώ και καιρό, έπρεπε δηλαδή να είχαμε καταφέρει να το φέρουμε στη Βουλή και να το ψηφίσουμε πριν από το καλοκαίρι, ο λόγος, λοιπόν, για τον οποίο υπήρξε αυτή η καθυστέρηση, ήταν γιατί υπήρξε μια μεγάλη καθυστέρηση από την πλευρά των θεσμών.

Δεν ξέρω αν είναι γνωστό, αλλά η εικόνα είναι αντίστροφη από την εικόνα που υπήρχε με τις προηγούμενες κυβερνήσεις στη σχέση Ελλάδας-Θεσμών. Εξ όσων γνωρίζω, στην πέμπτη αξιολόγηση κυρίως η ελληνική κυβέρνηση καθυστερούσε -η τότε κυβέρνηση Σαμαρά- και οι θεσμοί πίεζαν.

Τώρα η σχέση μας είναι διαφορετική. Εμείς πιέζουμε. Και για το νομοσχέδιο για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και για το Αναπτυξιακό Ταμείο, αλλά και για το νομοσχέδιο που αφορά την εθελοντική δήλωση εισοδημάτων. Νομίζω ότι είμαστε σε ένα πολύ προχωρημένο και θετικό στάδιο. Αυτό μου έδωσε τη δυνατότητα χθες να εξαγγείλω την άμεση επίσπευση του νομοσχεδίου στη Βουλή για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, δηλαδή για το πλαστικό χρήμα, για να καταλαβαίνουμε και τι λέμε.

Αυτό θα γίνει με έναν λογαριασμό για τους επιχειρηματίες, ο οποίος, σε ό,τι αφορά τα έξοδα για μισθοδοσία, τα έξοδα σε προμηθευτές και ασφαλιστικές εισφορές, θα είναι ακατάσχετος. Σε ό,τι αφορά αυτούς τους κωδικούς, τους συγκεκριμένους κωδικούς, θα είναι ακατάσχετος. Και νομίζω ότι αυτό είναι μια εξαιρετική λύση, μια εξαιρετική κατάληξη, διότι και μας δίνει τη δυνατότητα να φέρουμε ένα νομοσχέδιο πολύ σημαντικό, όπως το πλαστικό χρήμα, αλλά και δίνουμε μια πολύ σημαντική διευκόλυνση στους επιχειρηματίες, οι οποίοι θα ξέρουν ότι θα έχουν POS, θα εισπράττουν από το πλαστικό χρήμα, χωρίς να φοβούνται ότι κάθε ευρώ που θα μπαίνει μέσα θα πηγαίνει σε παλαιότερες εισφορές. Δηλαδή, θα μπορούν να κινηθούν οι επιχειρήσεις, να πληρώσουν μισθούς, εισφορές και προμηθευτές.

 

 

 

Φορολογία – ελαφρύνσεις στην διετία και διεύρυνση απαλλαγών στον ΕΝΦΙΑ

ΒΑΣΩ ΒΕΓΙΡΗ (ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ): Μία ερώτηση που αφορά τα φορολογικά, θα ήθελα να κάνω. Θέσατε μόνος σας -και στην ομιλία σας και προ ολίγου- έναν ορίζοντα διετίας μετά την οποία θα μπορέσει να υπάρξει μία άρση των φορολογικών βαρών. Και καλέσατε τους εργαζόμενους και τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους βιοτέχνες, τους επιχειρηματίες, να αντέξουν. Σ’ αυτή τη διετία, λοιπόν, να γίνουμε λίγο πιο συγκεκριμένοι. Τι να αντέξουν; Δεν υπάρχει περίπτωση σ’ αυτή τη διετία να υπάρξει οποιαδήποτε ελάφρυνση της φορολογίας των επιχειρήσεων; Και επίσης, μπορείτε να δεσμευτείτε ότι δεν θα υπάρξει πρόσθετη επιβάρυνση των επιχειρήσεων, σε περίπτωση που κάποια από τα άλλα νούμερα δεν σας βγουν, όχι με δική σας υπαιτιότητα. Πώς θα πάνε τα πράγματα;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κατ΄αρχάς, να ξεκινήσω από το τελευταίο. Πρόσθετη επιβάρυνση δεν θα υπάρχει. Τα έσοδα πάνε καλά, παρά τις Κασσάνδρες και μάλιστα είδα τώρα τελευταία ότι παρουσίασαν μείωση των εσόδων τον Αύγουστο για 90 εκατομμύρια και ενώ γνωρίζουν, προφανώς, αυτοί που έφτιαξαν αυτά τα πρωτοσέλιδα ότι αρχικά στον στόχο ήταν προϋπολογισμένα και τα έσοδα από την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ, που είναι περίπου 700 εκατομμύρια. Μίλησαν για μείωση εσόδων και για νέα μέτρα. Στην πραγματικότητα δηλαδή έχουμε αύξηση εισπράξεων γύρω στα 600 εκατομμύρια τον Αύγουστο. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, νέα μέτρα δεν θα υπάρχουν, νέα επιβάρυνση δεν θα υπάρχει, πάμε καλά. Να το καταλάβετε αυτό. Από εκεί και πέρα, μίλησα με τη γλώσσα της αλήθειας για τη δύσκολη καμπή στην οποία βρίσκεται η ελληνική οικονομία και τους κρίσιμους επόμενους μήνες. Και είπα ότι υπάρχει ένας οδικός χάρτης, υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι, ανέλυσα αυτόν τον χάρτη, τα βήματα, τα συγκεκριμένα βήματα και τον τρόπο με τον οποίο θα φτάσουμε σε δύο χρόνια να βγούμε από το πρόγραμμα και να έχουμε και ένα δημοσιονομικό περιθώριο τουλάχιστον 3 δισεκατομμυρίων ευρώ και για τον ΕΝΦΙΑ και για τον ΦΠΑ και για ελαφρύνσεις. Έρχονται κάποιοι τώρα και σας λένε 30% μείωση του ΕΝΦΙΑ, 800 εκατομμύρια και άλλα 250 που θα επιστρέψουν στους καναλάρχες, πάνω από 1 δις. Πώς θα γίνει αυτό; Δεν θα μείνει κολυμπηθρόξυλο στο δημόσιο. Απολύσεις στο δημόσιο ή μείωση συντάξεων ή περικοπές στα νοσοκομεία και στην παιδεία, γιατί δεν το λέμε; Εκτός αν θέλουν να μας πείσουν ότι αυτοί θα κάνουν πάλι διαπραγμάτευση, όπως κάναμε εμείς, για να φέρουν καλύτερη συμφωνία με καλύτερα πλεονάσματα, ούτε αυτό το λένε όμως. Εμείς το κάναμε, είδαμε τα όριά μας. Φτάσαμε ως εκεί που μπορούσαμε.

Ρωτήσατε, όμως, αν θα υπάρξουν ελαφρύνσεις σ’ αυτό το διάστημα. Θα σας πω. Θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την πορεία των εσόδων και τους ρυθμούς ανάπτυξης. Μέχρι στιγμής, πάμε καλά. Και γι’ αυτό είδατε ότι είχαμε τη δυνατότητα και έχουμε τη δυνατότητα και κάνουμε παρεμβάσεις ανακουφιστικές όπως αυτές που περιέγραψα χθες αναλυτικά. Αν λοιπόν έχουμε αυτή τη δυνατότητα σχεδιάζουμε μέσα στο 2017, όπως είπα χθες, τη διεύρυνση των απαλλαγών. Δηλαδή ο ΕΝΦΙΑ για παράδειγμα για τους ιδιοκτήτες που έχουν εισόδημα έως 9000 ευρώ… συν 1000 ευρώ, κάθε έγγαμος με παιδιά, ανεβαίνει 1000 εν πάση περιπτώσει. Και για μέχρι 150 τετραγωνικά μέτρα, αν δεν κάνω λάθος, και αντικειμενική αξία 200.000 για τον έγγαμο με δυο παιδιά έχει μια φοροαπαλλαγή στον ΕΝΦΙΑ, πληρώνει το 50%. Αυτό αφορά περίπου 1 εκ ανθρώπους. Εάν είμαστε σε θέση, έχουμε στόχο, αν πάνε καλά τα πράγματα, αυτό το 50% της φοροαπαλλαγής να το κάνουμε 100% μες το 2017. Να απαλλαγούν αυτοί από τον ΕΝΦΙΑ. Αλλά μιας και μιλάμε για τον ΕΝΦΙΑ τώρα…

ΒΑΣΩ ΒΕΓΙΡΗ (ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ): Εγώ για τις επιχειρήσεις ρώτησα.

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Να σας πω για τις επιχειρήσεις, αλλά μην το ξεχάσω αυτό γιατί έχει ένα ενδιαφέρον. Πρωτοσέλιδα: «Επιβαρύνουνε τον ΕΝΦΙΑ- Είπαν ότι θα το καταργήσουν και τον επιβαρύνουν». Για δείτε λοιπόν τι επιβαρύνουμε. Το 30% των 5 εκ. συμπολιτών μας που πληρώνουν ΕΝΦΙΑ μένει το ίδιο, το 37% πληρώνει λιγότερο. Για ένα 25% η επιβάρυνση είναι από 0,1 σεντς έως 10 ευρώ, δηλαδή για το 92% είναι ή λιγότερο ή σχεδόν ίδιο. Υπάρχει και ένα 8% που επιβαρύνεται. Γιατί; Γιατί κάναμε μια ανακατανομή προκειμένου να ελαφρύνουμε τους μη έχοντες. Αυτή είναι η λογική μας. Τι να κάνουμε τώρα; Η λογική μας είναι να μοιράσουμε δίκαια τα βάρη. Και θα μοιράσουμε δίκαια και τα οφέλη στο μέλλον. Και σε ό,τι αφορά τις επιχειρήσεις, μιας και ρωτάτε για τις επιχειρήσεις, να σας πω ότι αυτό το οποίο εξετάζουμε είναι -και με τον αναπτυξιακό νόμο- να δώσουμε ειδικά κίνητρα φορολογικά στις επιχειρήσεις που θα εστιάσουν στους ανταγωνιστικούς κλάδους της οικονομίας και ιδιαίτερα στην καινοτομία, νέα τεχνολογία, νεοφυείς επιχειρήσεις. Από εκεί κα πέρα, είπα χθες, οι επιχειρηματίες πράγματι στη χώρα μας, όπως όλοι, ιδίως οι μικρομεσαίοι, η επιχειρηματικότητα όμως έχει υποστεί μεγάλο βάρος, μεγάλα βάρη, αλλά, πιστέψτε με, το μεγάλο πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ότι τα μεγάλα βάρη τα επωμίζονται αυτοί που είναι έντιμοι. Διότι υπάρχει μια μεγάλη μερίδα, όχι πλειοψηφία βέβαια, αλλά μεγάλη σχετικά ποσοστιαία στην ελληνική οικονομία -σε σχέση με άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης- που φοροδιαφεύγει και φοροαποφεύγει. Και αν αυτοί πλήρωναν τους φόρους τους, θα είχαμε τη δυνατότητα για καλύτερη κατανομή των φορολογικών βαρών.

 

 

Εργασιακά

ΣIΧΛΕΤΙΔΗΣ (ΚΟΚΚΙΝΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ): Αναφερθήκατε και χθες και σήμερα ότι ένα από τα βασικά ζητήματα για τη δεύτερη αξιολόγηση είναι τα εργασιακά. Είπατε ότι βασικός σύμμαχος της κυβέρνησης στην προσπάθεια που θα κάνει για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας είναι το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το 2012 γιατί δεν ήταν σύμμαχος τότε της κυβέρνησης το ευρωπαϊκό κεκτημένο; Όταν τότε μειώθηκε με νόμο ο βασικός μισθός που προβλεπόταν από τη ΣΣΕ, καταργήθηκε η μετενέργεια και ουσιαστικά οι ΣΣΕ, γιατί τότε δεν αξιοποιήθηκε και γιατί πιστεύετε ότι τώρα μπορείτε εσείς να το αξιοποιήσετε;

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για το 2012 θα πρέπει να ρωτήσετε άλλους, εάν έκαναν διαπραγμάτευση κι εάν τους ενδιέφερε. Διότι εγώ πιστεύω, σε μεγάλο βαθμό, μέρος του μνημονίου και όλων αυτών που αναφέρατε ήρθε μέσα από τη χώρα και όχι απέξω. Τα ζητούσαν και από πριν. Ήταν στο σκληρό νεοφιλελεύθερο πυρήνα σκέψης. Εμείς το ευρωπαϊκό κεκτημένο θα το αξιοποιήσουμε. Και το αξιοποιούμε, κινούμαστε, έχουμε συμμαχίες, έχουμε βρεθεί με τον ILO -τον Διεθνή Οργανισμό Εργασίας- σε συνεχείς συναντήσεις, δημιουργούμε κοινό μέτωπο, πηγαίνουμε στο Ευρωκοινοβούλιο. Υπάρχει ευρωπαϊκό κεκτημένο, αλλά εάν μια χώρα δεν θέλει να το τηρήσει, δεν θα την πιέσει και κανένας. Εμείς το διεκδικούμε. Αυτή νομίζω είναι η απάντηση.

Από εκεί και πέρα, να πω ότι η δυσκολία της διαπραγμάτευσης αυτής έγκειται στο γεγονός ότι από τη μια είναι η Ευρώπη και από την άλλη και το ΔΝΤ, με μια πολύ σκληρή νεοφιλελεύθερη λογική. Πιστεύω όμως ότι βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερη θέση από ό,τι ήμασταν όχι μόνο το 2012, αλλά απ’ ό,τι ήμασταν και ένα χρόνο πριν.
Η Ελλάδα πια δεν είναι απομονωμένη, έχει διαμορφώσει συμμαχίες και για αυτό πιστεύω ότι μπορούμε να πάμε σε μία διαπραγμάτευση με μεγαλύτερη αισιοδοξία. Χρειαζόμαστε, όμως, και τη βοήθεια των κοινωνικών φορέων, των κοινωνικών εταίρων.

Διότι -πείτε μου κάτι τώρα εσείς- οι συλλογικές ομαδικές απολύσεις ποιους αφορούν στην Ελλάδα; Δεν ξέρω κανέναν, τουλάχιστον επισήμως, δεν ξέρω καμία εργοδοτική οργάνωση που να ζητά ομαδικές απολύσεις. Είμαστε λοιπόν σε μια τέτοια κατεύθυνση για το καλό της κοινωνίας, αλλά και για το πατριωτικό συμφέρον, με την ευρύτερη έννοια. Πιστεύω να υπάρξει μια συστράτευση προς αυτή την κατεύθυνση.

Πηγή: Taxheaven

 

 

ΣΒ