tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Οξύνεται η διαμάχη για το «δεν πληρώνω χωρίς απόδειξη»

Όσο πλησιάζει η εφαρμογή του «δεν πληρώνω χωρίς απόδειξη», τόσο οξύνεται η διαμάχη των επιχειρηματιών με το υπουργείο Ανάπτυξης για τις παρενέργειες που θα έχει


Όσο πλησιάζει η 12η Ιανουαρίου, ημέρα κατά την οποία θα ισχύει η διάταξη «δεν πληρώνω χωρίς απόδειξη», τόσο οξύνεται η διαμάχη των επιχειρηματιών με το υπουργείο Ανάπτυξης για τις παρενέργειες που τυχόν θα έχει αυτή.

Το κύριο σημείο που «θολώνει τα νερά» είναι η πιθανή κατάχρηση αυτού του δικαιώματος και πότε αυτό ασκείται με πραγματικά δεδομένα και όχι με απλούς ισχυρισμούς.

Μιλώντας στο www.eea.gr ο ΓΓ της ΠΟΕΣΕ και μέλος του ΔΣ του ΕΕΑ Γιώργος Κουράσης επεσήμανε μεταξύ άλλων για τις παρενέργειες που μπορεί να έχει η διάταξη στον κλάδο των εστιατορίων:

 

Η Πολιτεία αντί να νομοθετεί διατάξεις συνεργασίας και συνεννόησης πελατών και επιχειρηματιών νομοθετεί και υποδαυλίζει την αντιπαλότητα μέχρι σημείου εχθρότητας και κατάχρησης δικαιώματος. Φυσικά και είμαστε υπέρ της νομιμότητας και της έκδοσης παραστατικών για κάθε υπηρεσία που προσφέρουμε. Από αυτό όμως μέχρι να χρησθεί ο κάθε πελάτης δικαστής που αποφασίζει και αυτοδικεί απονέμοντας το δίκαιο στον εαυτό του, έχει μεγάλη απόσταση. Και το πρόβλημα δεν είναι με τους καλούς πελάτες μας που είναι η συντριπτική πλειοψηφία και δεν έχουμε κανένα πρόβλημα αλλά με αυτούς που σκόπιμα θα κάνουν κατάχρηση δικαιώματος ποντάροντας στον φόβο του επιχειρηματία να αντιδράσει ενώ θα έχει δίκαιο, γιατί σε μια τέτοια «φασαρία» και μόνο το όνομα να σου βγει η ζημιά θα είναι ανυπολόγιστη. Πως μετά θα αποδείξουμε ότι δεν είμαστε παραβάτες;  

 

Διευκρινίσεις ζητεί η ΕΣΕΕ

Να δώσει διευκρινίσεις το υπουργείο Ανάπτυξης για τα δικαιώματα και τις επιλογές των καταναλωτών σε περιπτώσεις μη έκδοσης αποδείξεων στο εμπόριο ζητεί η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου. Η ΕΣΕΕ απέστειλε σχετική επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι:

«Η μεταβολή της νομοθεσίας στην κατεύθυνση της άρνησης πληρωμής από τον καταναλωτή σε περίπτωση μη έκδοσης αποδείξεως αποτελεί αποκλειστικά κίνηση εντυπωσιασμού και όχι ουσίας, αφού θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται θα επιλύσει.
Οι συγκεκριμένες αναφορές του Τύπου θα πρέπει να περιορισθούν και να διευκρινιστούν υπό την έννοια ότι, εάν κάποιος επαγγελματίας δεν εκδώσει το νόμιμο παραστατικό, τότε ο καταναλωτής και πελάτης του θα έχει το δικαίωμα να αρνηθεί την πληρωμή και -παρ' ότι έχει δεχθεί την υπηρεσία- να αποχωρήσει αζημίως γι' αυτόν.
Ωστόσο, κακώς παρερμηνεύεται και ακούγεται ότι το συγκεκριμένο μέτρο πάταξης της φοροδιαφυγής, όπως νομοθετήθηκε, έχει επεκταθεί, ώστε να καλύπτει και τον αγοραστή διαρκών προϊόντων από οργανωμένο εμπορικό κατάστημα. Θεωρούμε αυτές τις ανακοινώσεις παρακινδυνευμένες ανεφάρμοστες και ότι εξυπηρετούν σκοπούς παραπλάνησης και μόνο, μέσα στο γενικότερο -και βολικό- πλαίσιο της συλλήβδην συκοφάντησης του εμπορικού κόσμου».

Η ΕΣΣΕ υποδεικνύει το σωστό και νόμιμο στην περίπτωση που ο πελάτης ζητήσει την απόδειξή του και ο καταστηματάρχης αρνηθεί να την εκδώσει. Τότε ο πελάτης μπορεί να καταγγείλει το γεγονός στις αρμόδιες αρχές και φυσικά μπορεί να αρνηθεί την αγορά, αφήνοντας τα προϊόντα όχι όμως να τα πάρει και να φύγει χωρίς να πληρώσει. Η κίνηση αυτή είναι παράνομη και πληροί την αντικειμενική υπόσταση του ποινικού αδικήματος της κλοπής!