tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ποια τέλη και πόροι υπέρ τρίτων καταργούνται

Ορισμένοι πόροι πιθανώς θα έπρεπε να καταργηθούν τόσο γιατί εξαλείφτηκαν οι αιτίες επιβολής τους, όσο και γιατί δεν ήταν δίκαιοι

Καταργούνται σειρά από τέλη και πόροι υπέρ τρίτων με το νέο νόμο 4254/14 (ΦΕΚ 85 Α/07-04-2014) που κατ ευφημισμό έχει τίτλο: «Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας».

 

Ορισμένοι πόροι πιθανώς θα έπρεπε να καταργηθούν τόσο γιατί εξαλείφτηκαν οι αιτίες  επιβολής τους, όσο και γιατί δεν ήταν δίκαιοι. Κάποιοι άλλοι όμως, εφόσον δεν μπορούν να αναπληρωθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, θα δημιουργήσουν σοβαρά προβλήματα κατά το ίδιο μέτρο που οι καταργούμενες εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών, δημιουργούν σε ταμεία και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Το Ταμείο Αρτοποιών

Μεταξύ των καταργούμενων πόρων είναι και οι εισφορές των αρτοποιών στο Επικουρικό Ταμείο Αρτοποιών οι οποίοι τις κατέβαλαν μέσω τιμολογίου, ανάλογα με τον όγκο των αλεύρων (σακιά) κατά την αγορά τους. Αυτό θεωρήθηκε έμμεσος φόρος στα άλευρα που επιβάρυνε την τιμή του ψωμιού και τον καταναλωτή. Ο τρόπος καταβολής της εισφοράς εφεξής θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση και θα καταβάλλεται όπως του ΟΑΕΕ και του Ταμείου Βενζινοπωλών. Ωστόσο και πάλι θα επιβαρύνει την τιμή του ψωμιού δεδομένου ότι οι αρτοποιοί δεν έχουν άλλον τρόπο για να καταβάλουν φόρους και εισφορές. Στην πράξη δηλαδή δεν θα υπάρξει πραγματική απαλλαγή του καταναλωτή.

 

Τι λέει η εισηγητική έκθεση:

 

Στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο Συνεννόησης (Ιούλιος 2013) προβλέπεται η υποχρέωση της χώρας μας να προβεί σε βαθμιαίο εξορθολογισμό/κατάργηση των ανταποδοτικών χρεώσεων με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό με την περίπτωση 2 καταργούνται κοινωνικοί πόροι που προβλέπονται υπέρ των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, προκειμένου να εξαλειφθούν επιβαρύνσεις σε τιμές προϊόντων και παρεχομένων υπηρεσιών.

 

Δεδομένου ότι από τους πόρους που έχουν νομοθετηθεί υπέρ των ανωτέρω Φορέων επωφελούνται μόνο συγκεκριμένες ομάδες ασφαλισμένων με το κόστος των πόρων αυτών να μετακυλίεται στο κοινωνικό σύνολο, η κατάργησή τους στόχο έχει αφενός τη μείωση των στρεβλώσεων στην οικονομική δραστηριότητα, αφετέρου την ενίσχυση της διαφάνειας, της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των πόρων αυτών, αλλά και τη μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων.

 

Οι καταργούμενες διατάξεις είναι:

 

ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΙΑ.3: ΜΕΙΩΣΗ ΕΡΓΟΔΟΤΙΚΟΥ ΚΟΣ­ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

 

2. Α. Από 1.1.2015 καταργούνται οι διατάξεις:

α. του πρώτου εδαφίου του άρθρου 5 του ν. 1878/1944 (Α΄ 217) υπέρ του Ταμείου Αλληλοβοηθείας Υπαλλήλων Εθνικού Τυπογραφείου (ΤΑΠΕΤ),

β. των περιπτώσεων 6, 7, 8 και 9 του άρθρου 10 της υπουργικής απόφασης 4888.6598/8.2.1928 (παράρτημα 26) που εκδόθηκε κατ΄ εξουσιοδότηση του άρθρου 5 του ν. 2868/1922 (Α΄119) και των περιπτώσεων δ΄, ε΄ και στ΄ της παρ. 1 του άρθρου 13 του π.δ. 142/1996 (Α΄109) υπέρ του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού ΟΛΘ του Ταμείου Προνοίας Ιδιωτικού Τομέα (ΤΑΠΙΤ),

γ. του ν.δ. 1924/1942 (Α΄274), που κυρώθηκε με την 324/30.5.1946 (Α΄183) Πράξη του Υπουργικού Συμ­βουλίου και της υπουργικής απόφασης Φ80000/ 19898/875/29.9.2008 (Β΄2132), υπέρ του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ-τ.ΕΤΕΑΜ) και του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Εταιρειών Τσιμέντων του ΤΑΠΙΤ,

δ. των περιπτώσεων β΄και γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 1726/1944 (Α΄190), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 30 παρ. 1 του ν. 2262/1952 (Α΄286) και της υπουρ­γικής απόφασης Β/20102/17823/71/1.8.2008 (Β΄1621) κατά το μέρος που αφορά τους ανωτέρω πόρους υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΤΑΔΚΥ) και του Τομέα Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ),

ε. των περιπτώσεων β΄ και γ΄ της παρ. 4 του άρ­θρου δέκατου έβδομου του ν. 3607/2007 (Α΄245) και της υπουργικής απόφασης Φ30215/81/3/16.2.2010 (Β΄160) υπέρ του Τομέα Πρόνοιας Ορθόδοξου Εφημεριακού Κλήρου Ελλάδος (ΤΠΟΕΚΕ) του ΤΠΔΥ,

στ. της παρ. 2 του άρθρου 14 του ν. 3557/2007 (Α΄100) και της υπουργικής απόφασης Κ1-141/3.2.2009 (Β΄198) υπέρ του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Εμπορικών, Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων του Κρά­τους (ΕΒΕΒΕΚ) του ΤΠΔΥ,

ζ. του άρθρου μόνου του ν. 1114/1944 (Α΄12) που κυρώ­θηκε με την 324/30.5.1946 (Α΄183) Πράξη του Υπουργι­κού Συμβουλίου υπέρ του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (τ. ΕΤΕΑΜ- ΤΕΑΕΥΕΕΟ),

η. της παρ. 2 του άρθρου 8 του ν. 678/1977 (Α΄246) υπέρ του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης (τ. ΕΤΕΑΜ – ΤΕΑΕΥΕΕΟ),

θ. των παραγράφων 5β και 7 του άρθρου 3 του α.ν. 2276/1940 (Α΄117) και της παρ. 2 της υπουργικής απόφα­σης Φ80000/18926/832/1.9.2008 (Β΄1621) υπέρ του Κλάδου Κύριας Σύνταξης του ΟΑΕΕ, του ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ-ΤΑΠΕ-ΑΠΙ) και του Τομέα Πρόνοιας Προσωπικού Ιπποδρομιών του ΤΑΠΙΤ,

ι. της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του α.ν. 1740/1939 (Α΄197) και του άρθρου 1 του ν.δ. 1068/1942 (Α΄42) υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΕΤΕΑΜ – ΤΕΑΠΕΥΔΑΠ),

ια. των περιπτώσεων ζ΄, η΄, θ΄ και ι΄ του άρθρου 3 του ν.δ. 906/1941 (Α΄459), όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 9 του Καταστατικού του τ. ΤΕΑΧ (Β΄42/1943) και την υ.α. Φ114/1134/12.11.2001 (Β΄1449) υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΤΕΑΙΤ-ΤΕΑΧ),

ιβ. του άρθρου 43 του ν. 1959/1991 (Α΄ 123) υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΤΕΑΔΥ),

ιγ. της παρ. 3 του άρθρου 7 του ν. 2286/1995 (Α΄ 19) κράτησης υπέρ του Δημοσίου και του ΕΤΕΑ (τ. Ταμείου Αρωγής Υπαλλήλων Υπουργείου Εμπορίου -ΤΕΑΔΥ),

ιδ. της περίπτωσης ε΄ του άρθρου 5 του ν. 980/1942 (Α΄ 24), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 55 του ν. 3518/2006 (Α΄272) και του πρώτου εδαφίου της παρ.19 του άρθρου 13 του ν. 3050/2002 (Α΄ 214), όπως αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 55 του ν. 3518/2006 υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΤΕΑΠΟΚΑ),

ιε. της περίπτωσης α΄ της παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 2160/1993 (Α΄118) υπέρ του ΕΤΕΑ (τ. ΤΕΑΠΕΡΤΤ),

ιστ. της περίπτωσης γ΄ της παραγράφου 1 και της προβλεπόμενης για τους μη μετόχους κράτησης 1% της παρ.2 του άρθρου 3 του ν.δ.1050/1942 (Α΄36) σε συνδυα­σμό με τις διατάξεις της περίπτωσης γ΄ της παρ.1 του άρθρου 26 και του άρθρου 27 του π.δ.422/1981 (Α΄114), καθώς και του άρθρου 5 του ν.δ.1050/1942 και της παρ. Α΄ του άρθρου 22 του π.δ. 422/1981 (Α΄114) υπέρ του Με­τοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ),

ιζ. των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 6 του ν. 2452/ 1996 (Α΄ 283) υπέρ του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων (ΜΤΠΥ),

ιη. των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 4 του ν. 663/1977 (Α΄ 215), όπως τροποποιήθηκαν με τις διατά­ξεις του άρθρου 24 του ν. 2145/1993 (Α΄ 88), καθώς και του έκτου εδαφίου του άρθρου 14 του π.δ. 258/2005, όπως ισχύει, υπέρ του ΟΑΕΕ σχετικά με έσοδα εκ ποσο­στού επί των προστίμων, χρηματικών ποινών, δικαστικών εξόδων και των μετατροπών σε χρήμα,

ιθ. των περιπτώσεων β΄, γ΄, δ΄ και ιστ΄ της παρ. 1 του άρθρου 7 του α.ν. 2326/1940 (Α΄145) υπέρ του ΕΤΑΑ – ΤΣΜΕΔΕ,

κ. της περίπτωσης ε΄ του άρθρου 8 του α.ν. 1563/1650 (Α΄254), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του ν.δ. 2906/1954 (Α΄155) υπέρ του Αυτόνομου Οικοδομικού Οργανισμού Αξιωματικών του Στρατού Ξηράς, Θαλάσ­σης και Αέρος (ΑΟΟΑ),

κα. της παρ. 3 του άρθρου 6 του ν.δ. 3348/1955 (Α΄ 242) υπέρ του ΕΤΑΑ –ΤΣΑΥ,

κβ. του άρθρου 13 παρ. 5 του ν. 2042/1992 (Α΄ 75 ) και των κατ’ εξουσιοδότηση της διάταξης αυτής υπουργι­κών αποφάσεων 3422/1-3-1993 (Β΄ 690) και 2313.5/35/1993 (Β΄846), του άρθρου 39 παρ. 2 περίπτωση ζ΄ του ν. 2008/1992 (Α΄ 16), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 13 του ν. 2042/1992 και αντικαταστάθηκε με το άρθρο 13 του ν. 3569/2007 (Α΄ 122), του ν.δ. 718/1970 (Α΄ 241) σε συνδυασμό με το άρθρο 16 παρ. 14 του ν. 3170/1955 (Α΄ 76), του άρθρου 176 του ν.δ. 187/1973 (Α΄ 261), της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2399/1996 (Α΄ 90), όπως ισχύει μετά την αντικατάστασή της με το άρθρο 2 παρ. 5 του ν. 2575/1998 (Α΄23 ) και του άρθρου 2 παρ. 2 του π.δ. 242/2003 (Α΄ 219) υπέρ του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ),

κγ. των περιπτώσεων α΄ και β΄ της παρ.1 του άρθρου 15 του ν.δ.135/1946 (Α΄299) και του άρθρου 2 της υπουργικής απόφασης 131/3/1780 (Β΄1088/1974), όπως έχει τροποποι­ηθεί και ισχύει, υπέρ του Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Αρτοποιών του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του ΟΑΕΕ,

κδ. της παρ.15 του άρθρου 17 του ν. 3144/2003 (Α΄ 111) υπέρ του τέως Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Εταιρειών Πετρελαιοειδών (ΤΕΑΠΕΠ) και της παρ.3 του άρθρου 19 της υπουργικής απόφασης Φ51020/5358/123/21.2.2013 (Β΄409),

κε. της παραγράφου α΄ του άρθρου 4 του ν.δ. 1070/ 1942 (Α΄43) και της παραγράφου 3 της υπουργικής απόφασης 37068/Σ.1202/3.11.1943 (Β΄198) υπέρ του τέως Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Ασφαλιστών και Προ­σωπικού Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων (ΤΕΑΑΠΑΕ) και της υποπαραγράφου 1.1. της παρ.1 του άρθρου 8 της υπουργικής απόφασης Φ.51020/4883/105/21.2.2013 (Β΄411).

Β. Από 1.1.2015, ο προβλεπόμενος πόρος της περίπτω­σης β΄ της παρ.3 του άρθρου 149 του ν. 3655/2008 (Α΄58) υπέρ ΑΚΑΓΕ, αντικαθίσταται με ετήσια επιχορήγηση μέσω πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού ισό­ποση του εισπραττομένου πόρου.

Από 1.1.2015 οι προβλεπόμενες μη ανταποδοτικές χρεώσεις ή αποδόσεις του άρθρου 11 του ν. 4169/1961 (Α΄81), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει και του έβδο­μου εδαφίου του άρθρου 14 του π.δ. 258/2005, όπως ισχύει, σχετικά με έσοδα από πάγια τέλη χαρτοσήμου (ν.δ. 4435/1964, Α΄217), όπως καθορίζονται με το άρθρο 59 του ν. 2084/1992 (Α΄165) υπέρ του ΟΑΕΕ, αντικαθίστανται με ετήσια επιχορήγηση μέσω πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού ισόποση των εισπραττομένων πόρων.