Προς πλήρες ηλεκτρονικό φορολογικό φακέλωμα

Οι υπηρεσίες είναι σε θέση να ελέγχουν σχεδόν όλες τις δαπάνες, κρυφές ή φανερές, του φορολογούμενου και να διαπιστώσουν τα πραγματικά εισοδήματα

Τα παλαιού τύπου τεκμήρια διαβίωσης φεύγουν, έρχονται τα τεκμήρια νέου τύπου. Για πρώτη φορά από το 1978 που πρωτοεφαρμόστηκαν τα τεκμήρια, το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί τον εκσυγχρονισμό, εγκαταλείποντας τα ως πεπαλαιωμένη μέθοδο προσδιορισμού του εισοδήματος που προκαλεί αδικίες χωρίς να συντελεί στην αποκάλυψη του πλούτου.

 

O ηλεκτρονικός εξοπλισμός και η διασύνδεση των υπηρεσιών με τράπεζες και άλλες επιχειρήσεις συναλλαγών των φορολογουμένων μπορεί να σκιαγραφήσουν με πολύ μεγαλύτερη ευκρίνεια το προφίλ και να προσδιοριστεί με ακρίβεια η οικονομική ευρωστία τους. Οι αρμόδιες υπηρεσίες αντιλαμβάνονται τώρα ότι είναι σε θέση να ελέγχουν σχεδόν όλες τις δαπάνες, κρυφές ή φανερές, του φορολογούμενου και μέσω αυτών να διαπιστώσουν εάν δηλώνονται τα πραγματικά εισοδήματα στη φορολογική δήλωση.

Όπως η IRS στις HΠA

Ουσιαστικά θα πρόκειται για την εφαρμογή της μεθόδου που ακολουθεί εδώ και περισσότερα από τριάντα χρόνια η περίφημη υπηρεσία IRS των HΠA. Έτσι θα μπορεί να συνδεθεί και να παρακολουθήσει τις δαπάνες των ύποπτων για φοροδιαφυγή μέσω αεροπορικών και ταξιδιωτικών εταιρειών, να καταγράψει μεγάλες αγορές πολυτελών ειδών και φυσικά αυτοκινήτων και ακινήτων. H διασύνδεση αυτή έχει προχωρήσει αρκετά και η επέκταση της χρήσης πιστωτικών καρτών για αγορές ή πληρωμές βοηθά ήδη τις φορολογικές αρχές για τη συλλογή πληροφοριών.

Πρόβλημα παραμένει το γεγονός ότι η αγορά στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται με μετρητά και δεν έχει καταστεί δυνατόν ο περιορισμός της χρήσης ζεστού χρήματος. H αντιμετώπιση του φαινομένου απασχολεί το υπουργείο Οικονομικών και υπάρχουν εισηγήσεις κυρίως από τις τεχνικές υπηρεσίες της τρόικας για επιβολή ποινών στα καταστήματα που θα δέχονται την πληρωμή μεγάλων ποσών σε μετρητά. Πάντως, τα εργαλεία που διαθέτει σήμερα το υπουργείο και η δυνατότητα σύνδεσής του με πολλές επιχειρήσεις για άντληση πληροφοριών το καθιστούν ικανό να φιλοτεχνήσει πληρέστερα το φορολογικό προφίλ του Έλληνα πολίτη.

  Γι' αυτό και φοροτεχνικοί αλλά και στελέχη του υπουργείου Οικονομικών απορούν για τη φαεινή ιδέα για ελέγχους κατ' οίκον από συνεργεία του ΣΔOE.

Θεωρούν ότι οι έλεγχοι αυτοί, που κινούνται στα όρια της συνταγματικής νομιμότητας και προκάλεσαν θύελλα αντιδράσεων, είναι άνευ λόγου και ουσίας, αφού η φορολογική αρχή έχει στην κατοχή της όλα τα απαραίτητα στοιχεία.
 

    Γνωρίζει το εμβαδόν και την αξία της κύριας κατοικίας που διαμένει ο ελεγχόμενος.
    Έχει συμπληρωμένο το E9 με όλα τα ακίνητα που κατέχει.
    Είναι ενήμερο για τις κινητές αξίες (αυτοκίνητα, σκάφη αναψυχής κ.λπ.).
    Ελέγχει το ύψος των καταθέσεων στις τράπεζες και μπορεί να έχει και τη λίστα με τον αριθμό μετοχών ανά κωδικό.
    Τώρα μπορεί να γνωρίζει ακόμη και τις δαπάνες για ταξίδια, διακοπές, διαμονή σε ξενοδοχεία, αγορές πολυτελών ειδών.

 Είναι θέμα πλέον συντονισμού των υπηρεσιών και χρησιμοποίησης όλων των διαθέσιμων εργαλείων για το υπουργείο προκειμένου να συντάξει το ακριβές «πόθεν» και «έσχες». Tα τεκμήρια διαβίωσης που εφαρμόζονται έως και σήμερα απλώς βοηθούν να εισπράττεται ένας μικρός φόρος με τον προσδιορισμό κατώτατου φορολογητέου εισοδήματος.

Πηγή ημερησία