tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ρόδος:Νέα λουκέτα στην τοπική αγορά

Νέα λουκέτα στην τοπική αγορά λόγω υπερφορολόγησης και πολυκαταστημάτων

Οι τοπικές επιχειρήσεις καταδικάζονται σε αφανισμό λόγω της υπερφορολόγησης και της επέλασης των πολυκαταστημάτων • Έντονους προβληματισμούς εξέφρασαν χθες οι εκπρόσωποι του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου

Συρρικνώθηκε ακόμα περισσότερο ο αριθμός των επιχειρήσεων στα νησιά της Δωδεκανήσου, τη χρονιά που φεύγει, ως απόρροια της οικονομικής κρίσης και του αφιλόξενου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο δραστηριοποιούνται.

Αδιάψευστος μάρτυρας της κατάστασης που επικρατεί στα νησιά μας, τα στοιχεία που καταγράφει το επιμελητήριο Δωδεκανήσου, καθώς μέρα με τη μέρα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις κλείνουν η μία μετά την άλλη, μη μπορώντας να αντέξουν και την… εισβολή των μεγάλων αλυσίδων αλλά και των πολυκαταστημάτων που επεκτείνονται πλέον αστραπιαία.

Οι τοπικές επιχειρήσεις έχουν τεθεί στο περιθώριο, δεχόμενες στραγγαλισμό από φόρους και μέτρα, χωρίς να μπορούν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα να καταδικάζονται σε αφανισμό.

Στην προσπάθειά του το επιμελητήριο Δωδεκανήσου να τονώσει την τοπική αγορά και να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές να στηρίξουν όσες επιχειρήσεις έχουν απομείνει αγοράζοντας παράλληλα και τα ντόπια προϊόντα, δημιούργησε αφίσα που άρχισε να διανέμεται ήδη στην Ρόδο και σύντομα θα σταλεί και σε πολλά νησιά της Δωδεκανήσου.

Για την προσπάθεια αυτή μίλησαν χτες στο πλαίσιο συνέντευξης τύπου ο αντιπρόεδρος του επιμελητηρίου Γιάννης Κακλιός και ο γενικός γραμματέας Νίκος Παπασταματίου, ζητώντας από τους καταναλωτές να συμβάλουν στην προσπάθεια που γίνεται.

«Στο επιμελητήριο προσπαθούμε στα πλαίσια τόνωσης της τοπικής αγοράς να κάνουμε κάποιες ενέργειες όπως τη συγκεκριμένη αφίσα, και εύχομαι το καταναλωτικό κοινό να ανταποκριθεί και να ενισχύσει την τοπική αγορά.

Υπάρχει μεγάλη κρίση και ενόψει εορτών και ευελπιστούμε η αγορά να κινηθεί λίγο παραπάνω. Ανάλογες προσπάθειες είχαν γίνει και παλαιότερα και θα συνεχίσουμε να τις κάνουμε για να στηρίξουμε την πώληση των τοπικών προϊόντων» δήλωσε ο κ. Κακλιός.

«Η αγορά χειμάζεται, δοκιμάζεται  η κοινωνία…»
Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας Νίκος Παπασταματίου παρουσίασε τα στοιχεία που κατέγραψε το επιμελητήριο λέγοντας τα εξής: «από 31/12/15  έως 12/12/2016 και κοιτώντας το μητρώο του επιμελητηρίου διαπιστώνουμε ότι έχουμε 549 εγγραφές και 681 διαγραφές, δηλαδή ο χρόνος κλείνει με μείον 132 επιχειρήσεις στα Δωδεκάνησα.

Να αναφέρω ότι ο αριθμός των επιχειρήσεων που είναι ανενεργές είναι πολύ μεγαλύτερος ενώ υπάρχουν οι επιχειρήσεις «όμηροι» που είναι αδρανείς, οι οποίες βρίσκονται στα πρόθυρα του κλεισίματος ή έχουν κλείσει αλλά δεν μπορούν να διαγραφούν γιατί έχουν βεβαιωμένες οφειλές προς διάφορους.
Μη μπορώντας να τις ρυθμίσουν παραμένουν ανενεργές και νεκρές χωρίς να έχουν διαγραφεί από τα μητρώα μας.

Το μεγάλο… τσεκούρι έπεσε στις ατομικές επιχειρήσεις όπου είχαμε, κατά το προηγούμενο έτος 364 εγγραφές και 616 διαγραφές, δηλαδή διπλάσιες επιχειρήσεις από αυτές που άνοιξαν.

Έχουμε μία αύξηση στις ομόρρυθμες εταιρίες και στις κεφαλαιουχικές εταιρίες αλλά αυτή είναι ασήμαντη. Εκεί που έχουμε πάθει μεγάλο πατατράκ είναι στο εμπορικό τμήμα όπου από τις 680 διαγραφές οι 221 είναι στο εμπορικό τμήμα και οι 275 στο τμήμα υπηρεσιών. Αυτό που σημαίνει είναι ότι αυτό που νοσεί περισσότερο στη Δωδεκάνησο είναι το εμπόριο, όπου έχουμε τις μεγάλες διαγραφές τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτους αριθμούς.

Η αγορά χειμάζεται, δοκιμάζεται η κοινωνία, αυτή τη στιγμή αυτό που λείπει από την αγορά είναι η ρευστότητα, και το ρευστό στη τσέπη του καταναλωτή το οποίο αυτό το λίγο που υπάρχει θα διοχετευτεί στα είδη πρώτης ανάγκης και στην ικανοποίηση κάποιων βασικών υποχρεώσεων. Ότι περισσέψει θα μείνει για τα μικροδώρα…»

Μέτρα της κυβέρνησης: «να τα δούμε… γραπτώς»
Σε ερώτηση για τα μέτρα της κυβέρνησης και πως τα σχολιάζει το επιμελητήριο ο κ. Κακλιός απάντησε ως εξής: «αν δεν τα δούμε στην πράξη αυτά… γιατί ακούμε πράγματα τα οποία τελικά δεν είναι εφαρμόσιμα. Εμείς ως επιμελητήριο έχουμε κάνει προτάσεις, όπως τις 100 δόσεις και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για τον ΟΑΕΕ που ήταν δική μας πρόταση, από εδώ ξεκίνησε και υιοθετήθηκε.

Αν δεν τα δούμε τελικά αποτυπωμένα σε χαρτί, και σε νόμο δεν μπορούμε να πούμε κάτι.
Από την πλευρά του ο κ. Παπασταματίου τόνισε ότι πρέπει να δούμε αν τα μέτρα αυτά είναι υλοποιήσιμα ή όχι γιατί όπως δήλωσε χαρακτηριστικά «ας μη ξεχνάμε ότι είχαμε εξαγγελία και στην έκθεση Θεσσαλονίκης για το ακατάσχετο του λογαριασμού κάτι που τελικά δεν έγινε.

Διαβάζω για τη χρήση του πλαστικού χρήματος και λέω ότι δεν μπορεί κανείς να καταλάβει ότι ένας τεράστιος αριθμός επιχειρήσεων έχει κατασχεμένους λογαριασμούς. Έχουμε αναφέρει επανειλημμένως ότι τα χρήματα που εισπράττονται από το πλαστικό χρήμα δεν είναι συσσωρευμένο κεφάλαιο.

Αν λοιπόν εισπράξω χρήματα με το μηχάνημα που είναι στο κατάστημά μου, αυτά θα πάνε στην τράπεζα, η τράπεζα θα τα δεσμεύσει και μετά δεν θα μπορεί να πληρωθεί ούτε ο ΦΠΑ, ούτε τίποτα άλλο, άρα θα κλείσει η επιχείρηση.
Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί γίνονται όλα αυτά εκτός αν σκοπός είναι να κλείσουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αν αυτό είναι σκοπός τότε θα το πετύχουν».

Ανοίγουν πολυκαταστήματα… κλείνουν μικρές επιχειρήσεις
Αναφορά έγινε και για τα πολυκαταστήματα που πολλαπλασιάζονται στο νησί μας με τον κ. Κακλιό να δηλώνει τα εξής: «Για τα πολύ μεγάλα καταστήματα είχαμε πάντα αρνητική θέση. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε ποτέ. Κάθε φορά που δημιουργείται ένα μεγάλο κατάστημα, κάποια μικρά θα κλείσουν. Αυτό δεν μπορεί να σταματήσει καθώς έχουν στήριξη και από την κυβέρνηση».

Επί του θέματος ο γενικός γραμματέας του επιμελητηρίου υπογράμμισε ότι για τις περιπτώσεις αυτές δύο είναι οι κατευθύνσεις. Όσον αφορά τις μικρές επιχειρήσεις παραγωγής προϊόντων μπορούν να προσφέρουν εξειδικευμένα και προσεγμένα προϊόντα σε καλές τιμές που θα μπορούσαν να υποκαταστήσουν προϊόντα που έρχονται από τη λοιπή επικράτεια.

Όσον αφορά τα μικρά καταστήματα μπορεί να γίνει εξειδίκευση σε ένα προϊόν, πχ μαναβική, να είναι πιο ανταγωνιστικοί ως προς την ποιότητα να μην απέχουν πολύ από την τιμή για να κρατήσουν αυτή τη μικρή πελατεία.

Πάντως όπως εξήγησε αυτό είναι δύσκολο για κλάδους όπως της ένδυσης και της υπόδησης όπου η διαφορά της τιμής που είναι το κριτήριο επιλογής σήμερα, είναι δύσκολο να επιτευχθεί.
Ίσως όμως ο μικροσυνεταιρισμός να μπορούσε να επιφέρει κάποια αποτελέσματα, αλλά δυστυχώς σε μία ελεύθερη αγορά που διέπεται από κανόνες και νόμους της ΕΕ είναι δύσκολο όπως τόνισε ο κ. Παπσταματίου να εμποδίσεις τις αλυσίδες και τις πολυεθνικές να επεκταθούν. Μπορούν να ποδηγετήσουν την αγορά και να την οδηγήσουν στην κατεύθυνση που θέλουν ώστε όλοι οι άλλοι να είναι ακόλουθοι και να μην μπορούν να βγουν μπροστά.

Από την πλευρά του ο κ. Κακλιός κατέληξε λέγοντας ότι κάπου φταίμε κι εμείς γιατί δεν έχουμε αναπτύξει τον τοπικισμό στηρίζοντας τα διπλανά μας καταστήματα και να βοηθούμε δικούς μας ανθρώπους να επιβιώσουν ώστε να έχουμε εμείς και τα παιδιά μας αύριο δουλειά.

Η αφίσα του επιμελητηρίου

Συνεχίζοντας  κ. Παπασταματίου αναφέρθηκε στην αφίσα που δημιούργησε το επιμελητήριο σε συνέχεια των δράσεών του των προηγούμενων χρόνων για να τονώσει την αγορά τόσο σε επίπεδο πόλης Ρόδου, όσο και σε επίπεδο Δωδεκανήσου.

Όπως είπε επιμελήθηκε μία αφίσα στην οποία ζητείται από το καταναλωτικό κοινό να επιλέξει στις αγορές του όχι μόνο τις τοπικές επιχειρήσεις αλλά και τα τοπικά προϊόντα.
Αυτά τα Δωδεκανησιακά προϊόντα είναι πολλά στα ράφια των καταστημάτων είναι ανταγωνιστικά τόσο στις τιμές όσο και στην ποιότητα, και είναι προϊόντα καθημερινής χρήσης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως δώρα στις αγορές.

«Η αφίσα μας αναφέρει «εμείς στηρίζουμε και όχι μόνο ζούμε την τοπική κοινωνία επιλέγοντας τις τοπικές επιχειρήσεις και τα τοπικά προϊόντα». Είναι μία καλαίσθητη αφίσα, έχει εκτυπωθεί σε ένα μεγάλο αριθμό, έχει αρχίσει να διανέμεται στην πόλη της Ρόδου και στάλθηκε στην Κω, Κάλυμνο, Λέρο, Πάτμο και Κάρπαθο.

Στο μέτρο του δυνατού ευελπιστούμε να επηρεάσει την τοπική κοινωνία ώστε θετικά να ανταποκριθεί στο κάλεσμα αυτό» δήλωσε ο γενικός γραμματέας του επιμελητηρίου.