tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Τα ρεκόρ Γκίνες των Υπουργείων Οικονομικών και Απασχόλησης

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού κ. Παναγιώτη Παντελή, σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου.

Του Οικονομικού Επόπτη του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, φοροτεχνικού κ. Παναγιώτη Παντελή, σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου.


Νομίζω ότι έφτασε η ώρα να προταθούν, τόσο το Υπουργείο Οικονομικών, όσο και το Υπουργείο Εργασίας για να πάρουν τη θέση που τους αρμόζει στο βιβλίο Γκίνες!
Γιατί;
Τα δύο Υπουργεία έχουν καταρρίψει κάθε ρεκόρ και δικαιωματικά τους αρμόζει μια θέση στο συγκεκριμένο βιβλίο!
Η νέα μεγάλη επιτυχία του Υπουργείου Εργασίας έχει να κάνει με το γεγονός ότι πριν λίγες μέρες πήρε θέση για το πως θα πληρωθούν οι ασφαλιστικές εισφορές για τις αμοιβές διαχειριστών των εταιρειών μέσω της Δ.15/Δ΄/619/15 απάντησης σε ερώτημα του ΕΦΚΑ… Το ρεκόρ φυσικά έχει να κάνει με το γεγονός ότι η απόφαση λήφθηκε 2 έτη μετά την ψήφιση και 472 ημέρες μετά την εφαρμογή του ασφαλιστικού νόμου! Το θέμα γίνεται πιο ενδιαφέρον από το γεγονός ότι για μία σειρά περιπτώσεων η εφαρμογή ξεκινά την 1η Ιουνίου…
Θεωρώ ότι σε ένα ασφαλιστικό σύστημα στο οποίο τα έσοδα παραπαίουν, το να αποφασίζεις πως θα συγκεντρώσεις και πως θα εισπράξεις ασφαλιστικές εισφορές ενάμιση χρόνο μετά μέσω μίας απάντησης σε ερώτημα, σου δίνει δικαιωματικά την ικανότητα να αιτηθείς την εισαγωγή σου στο βιβλίο.
Η δεύτερη μεγάλη επιτυχία του Υπουργείου Εργασίας είναι ότι 2 χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου, κανένας δεν έδωσε σημασία ώστε να ενημερώσει τους συγκεκριμένους επαγγελματίες, για το ποιο θα είναι το ύψος των ασφαλιστικών εισφορών και πως τις θα πληρώσουν. Μήπως θα βγει Εγκύκλιος στις 31 Ιουλίου που θα πρέπει να γίνουν οι ΑΠΔ του Ιουνίου ή ακόμα καλύτερα μήπως θα βγει αργότερα και θα πρέπει να γίνουν τροποποιητικές ΑΠΔ μετά, όπως έγινε και με τους έμμισθους δικηγόρους;
Βέβαια, όλα αυτά στο πλαίσιο του «σεβασμού» της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα, των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών, που δίνουν εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας, που στηρίζουν με νύχια και με δόντια την αγορά, που παλεύουν να ανταπεξέλθουν με αντίπαλο την υπερφορολόγηση και όλες τις αντίξοες συνθήκες της αγοράς.
Δεν θα πρέπει όμως κανείς να ξεχνάει ότι και το Υπουργείο Οικονομικών με το ζήτημα των αντικειμενικών αξιών μπορεί άνετα να καταλάβει μια περίοπτη θέση στο συγκεκριμένο βιβλίο… Για μια ακόμα φορά το Υπουργείο Οικονομικών ανταγωνίζεται επάξια τον οποιονδήποτε στη γραφειοκρατία και στην κωλυσιεργία…
Από το πρώτο μνημόνιο, ένα από τα θέματα που είχε τεθεί ήταν η εξομοίωση των αντικειμενικών αξιών με αυτή των εμπορικών. Εδώ και 11 (!) χρόνια έχουμε πορευθεί με αντικειμενικές αξίες του 2007, ενώ οι εμπορικές αξίες έχουν μειωθεί σε πολλές περιπτώσεις κάτω από το μισό από αυτές των αντικειμενικών αξιών.
Εδώ και χρόνια το Υπουργείο Οικονομικών, με σύσταση επιτροπών, προσπαθούσε να προσδιορίσει ανά περιοχή ποιες είναι οι νέες αξίες της αγοράς στην αγοροπωλησία ακινήτων.
Ήδη το πρώτο ρεκόρ που κατέρριψε ήταν το 2017, που δεν είχε καταφέρει με τις επιτροπές του να τις προσδιορίσει κι έτσι το 2018 αποφάσισε να αναθέσει το συγκεκριμένο έργο στον ιδιωτικό τομέα!
Έδωσε μάλιστα προθεσμία μέχρι και τα τέλη Μαρτίου, όπου μέχρι τότε ο ιδιωτικός τομέας έπρεπε να κάνει τις προτάσεις του, ώστε αυτές να δημοσιοποιηθούν και να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι τον ΕΝΦΙΑ που θα πληρώσουν και σε ποιες περιοχές θα υπάρχει αύξηση ή μείωση του συγκεκριμένου φόρου.
Οι εισηγήσεις των επιτροπών μοιάζουν με ασανσέρ!
Υπάρχουν αυξήσεις των αντικειμενικών αξιών στις λαϊκότερες περιοχές, ενώ, από ό,τι φαίνεται, θα υπάρχει μείωση των αντικειμενικών αξιών σε περιοχές που θεωρούνται πλούσιες!
Την περασμένη λοιπόν εβδομάδα, παρά τη δέσμευση ότι είναι υποχρέωση του Υπουργείου Οικονομικών οι νέες αντικειμενικές αξίες να είναι έτοιμες τέλος Μαρτίου, προαπαιτούμενο μάλιστα για την τέταρτη αξιολόγηση, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων ανακοίνωσε τη συγκρότηση νέας ομάδα εργασίας για τον προσδιορισμό των νέων τιμών.
Πίσω από όλη αυτήν την κωλυσιεργία κρύβεται η επιθυμία από μεριάς του Υπουργείου Οικονομικών, να βάλει στο παιχνίδι την παράταση και να καθυστερήσει την ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών αξιών όσο γίνεται περισσότερο. Μάλιστα, δήλωσε ο Υφυπουργός Οικονομικών ότι θα προχωρήσουμε στη δημοσίευση των αξιών, οι οποίες δεν έχουν καταγραφεί στις εκτιμήσεις των ειδικών, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές δεν περιμένουμε άμεσα απάντηση από αυτούς, αλλά το πόρισμα της νέας ομάδας εργασίας που έχει δημιουργηθεί…
Σε κάθε περίπτωση, ενδιαφέρον έχει να δούμε πως θα πείσουν τους θεσμούς ότι φέτος θα υλοποιηθεί η μνημονιακή υποχρέωση που είναι προαπαιτούμενο για τον ΕΝΦΙΑ με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες… Το σίγουρο βέβαια είναι ότι το συνολικό ποσό που θα βεβαιωθεί θα είναι 3,3 δισεκατομμύρια ενώ το εισπρακτέο θα φτάσει τα 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ…
Είναι βέβαιο ότι το Υπουργείο Οικονομικών διεκδικεί επάξια το ρεκόρ της κωλυσιεργίας και της αναποφασιστικότητας, αλλά στο σημερινό μας θέμα θα πρέπει να σταθούμε και σε άλλο ένα σημείο στο οποίο μέχρι σήμερα, από πλευράς των αναλυτών, δεν έχει δοθεί καμία σημασία.
Εαν οι αντικειμενικές αξίες, όπως έχει διαρρεύσει, αυξηθούν στις λαϊκές περιοχές, θεωρώ ότι θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος από πλευράς τους να κρατήσουν τον ΕΝΦΙΑ στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, ώστε να μην επιβαρυνθούν οι άνεργοι και οι συνταξιούχοι, που κατά κύριο λόγο είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε αυτές τις περιοχές.
Όμως δυστυχώς δεν είναι μόνο ο ΕΝΦΙΑ, διότι από την αντικειμενική αξία του ακινήτου εξαρτώνται μία σειρά έμμεσων ή άμεσων φόρων κι όχι μόνο.
Μάλιστα, η επιβάρυνση μέσω της αύξησης δεν θα αφορά μόνο τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που βρίσκονται στις συγκεκριμένες περιοχές, αλλά θα αφορά γενικά όσους κατοικούν στις περιοχές αυτές, άρα και τους ενοικιαστές των συγκεκριμένων ακινήτων.
Από την αντικειμενική αξία του ακινήτου εξαρτώνται:
  • Ο ΕΝΦΙΑ
  • Ο συμπληρωματικός φόρος ακινήτων
  • Το δημοτικό τέλος ακίνητης περιουσίας, το γνωστό σε όλους μας ΤΑΠ που πληρώνεται μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ
  • Ο φόρος μεταβίβασης του ακινήτου
  • Ο φόρος δωρεάς, γονικής παροχής και ο φόρος κληρονομιάς
  • Τα συμβολαιογραφικά έξοδα που αφορούν πράξεις επί των ακινήτων
  • Το αναλογικό τέλος κτηματογράφησης
  • Τα πολεοδομικά πρόστιμα δήλωσης αυθαιρεσιών, αλλαγής χρήσεων κ.λπ.
  • Τα τεκμήρια διαβίωσης
  • Το τεκμαρτό εισόδημα δωρεάν παραχώρησης ακινήτου
  • Ο Φ.Π.Α πώλησης νεόδμητων ακινήτων
  • 20 και πλέον φόροι – τέλη εξαρτώνται από την αντικειμενική αξία του ακινήτου.
Εκτός αυτού, η αντικειμενική αξία των ακινήτων επηρεάζει μία σειρά επιδομάτων στα οποία υπάρχουν περιουσιακά κριτήρια: Το επίδομα θέρμανσης, το κοινωνικό επίδομα αλληλεγγύης, η ένταξη στο κοινωνικό τιμολόγιο ρεύματος, τα φοιτητικά επιδόματα, είναι μερικά από αυτά.
Γενικά, υπάρχει μία τάση η αξία της ακίνητης περιουσίας να επηρεάζει τους δικαιούχους των επιδομάτων. Ακόμη και το πολυδιαφημισμένο κοινωνικά μέρισμα του Δεκεμβρίου πέταξε εκτός ανθρώπους που είχαν μηδενικό εισόδημα, αλλά ξεπερνούσαν για λίγο την αξία της περιουσίας.
Κλείνοντας, με αφορμή την έναρξη υποβολής των Φορολογικών Δηλώσεων του φορολογικού έτους 2017, θα θέλαμε να ευχηθούμε η φετινή διαδικασία να μην είναι αιτία και αφορμή για νέα ρεκόρ Γκίνες! 

 

Πηγή: www.e-forologia.gr