Τα συμπεράσματα του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Π.Ο.Σ.Ι.Π.Σ.

για πρώτη φορά, βρέθηκαν στο ίδιο φόρουμ 36 φορείς με εμπλοκή στην Προσχολική Αγωγή και διαμόρφωσαν ένα πρώτο πλαίσιο θεσμικής και επιστημονικής προσέγγισής της

Νέους δρόμους για το Παιδί και την Προσχολική Αγωγή στη χώρα μας, άνοιξε το Συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων  Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών, το οποίο τελέστηκε 16-18 Μαρτίου στο Συνεδριακό Κέντρο Δημητσάνας.
Το Συνέδριο αποτελεί ιστορικό ορόσημο για την Αγωγή και την Εκπαίδευση των παιδιών στη χώρα μας, καθώς για πρώτη φορά, βρέθηκαν στο ίδιο φόρουμ 36 φορείς με εμπλοκή στην Προσχολική Αγωγή και διαμόρφωσαν ένα πρώτο πλαίσιο θεσμικής και επιστημονικής προσέγγισής της. Παρόντα ήταν όλα τα ΔΣ των Συλλόγων-Μελών της ΠΟΣΙΠΣ.
 
 
Το Συνέδριο τελούσε υπό την Αιγίδα των υπουργείων Εσωτερικών και Εργασίας, Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Δήμου Γορτυνίας και του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και άνοιξε με τις Ευχές του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμία.
 
 
Το θεσμικό τοπίο της Προσχολικής Αγωγής φωτίστηκε πολύπλευρα, με την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης,  κα Θεανώ Φωτίου, να υπογραμμίζει  στην ομιλία της, ότι «Η επένδυση στο παιδί, είναι μια επένδυση πολλαπλή και κάθε ευρώ που επενδύει η Πολιτεία, πολλαπλασιάζεται. Μόνον έτσι αντιμετωπίζονται, η φτώχεια και ο αποκλεισμός, αμβλύνονται οι ανισότητες, δημιουργείται κοινωνική συνοχή».  Η κα Φωτίου ανέδειξε το ρόλο της Προσχολικής Αγωγής και στην αντιμετώπιση του Δημογραφικού προβλήματος, και τόνισε ότι θα εργαστεί «στην κατεύθυνση για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου πλαισίου θέσεων για την Προσχολική Αγωγή και ως προς τα αναλυτικά προγράμματα και ως προς την βελτίωση των παιδαγωγών». Θεσμικές πλευρές, ανέδειξαν στις ομιλίες τους, οι εκπρόσωποι του Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών και του Συλλόγου Περιφέρειας Μακεδονίας (δίνοντας έμφαση στην παιδαγωγική ανάγκη να προκρίνεται η Καθολικότητα μέσω της Προσβασιμότητας της Προσχολικής Αγωγής, έναντι της Υποχρεωτικότητας), του Συνηγόρου του Παιδιού, της UNICEF, της ΕΛΕΠΕΣ και της ΕΛΣΤΑΤ.
 
 
Το λειτουργικό πλαίσιο της Προσχολικής Αγωγής ανέδειξαν, οι εκπρόσωποι των Περιφερειών και της ΚΕΔΕ, των Δήμων Αθηναίων, Αγρινίου, Πύργου και Γορτυνίας, της ΕΕΤΑΑ, του ΕΕΑ, της ΓΣΕΒΕΕ, του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Αττικής, της Ένωσης Παιδιάτρων, του Συλλόγου Ψυχολόγων, του Συνδέσμου Κοινωνικών Λειτουργών Ελλάδος, του Πανελλήνιου Συλλόγου Φυσιοθεραπευτών, του Συλλόγου Εργοθεραπευτών, της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γυναικών, του Ινστιτούτου Παιγνιοθεραπείας, του Κέντρου Βρεφών «Μητέρα», των Παιδικών Χωριών SOS και το Κέντρο Αποκατάστασης «Παιδί & Οικογένεια».
 
 
Η Επιστημονική Επιτροπή του Συνεδρίου, από τους κ.κ. Κώστα Χρυσαφίδη, Ομότιμο Καθηγητή ΤΕΑΠΗ, Ευσταθία Βαλιάντζα-Αφτιά, Ερευνήτρια του Εγκεφάλου του Παιδιού, ηλικίας 3-6, Κωνσταντίνο Πετρογιάννη, Καθηγητή Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, ανέδειξε το παιδαγωγικό υπόβαθρο της Προσχολικής Αγωγής, ενώ στο Συνέδριο μετείχαν η Ελληνική Εταιρεία Έρευνας και Μελέτης Προσχολικής Αγωγής και η Ελληνική Εταιρεία Παιδαγωγικών Σπουδών. 
 
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΟΥ 1ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ ΦΟΡΕΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΣΙΠΣ
Η Αξιολόγηση που έγινε από τους Συνέδρους, παρουσιάζει τα ακόλουθα αποτελέσματα :
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΙΣΗΓΗΣΕΩΝ : ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ -95,5%
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ : ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ – 100%
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ – ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ-95,7%
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΩΝ-ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ-95,5%
ΧΩΡΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ-ΠΟΛΥ ΚΑΛΟΣ-100%
ΓΕΥΜΑΤΑ ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ-ΒΥΤΙΝΑ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΙΜΜΑΤΩΝ : ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ-100%
ΞΕΝΑΓΗΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΥΔΡΟΚΙΝΗΣΗΣ : ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ-100%
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ
Θεματολογία -100%
Τίτλος Θεμάτων – 100%
Ομιλητές-90%
Θέματα για τις σύγχρονες εξελίξεις της Π.Α.- 100%
Προσωπική Ενημέρωση – 100%
 
ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
 
 
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 1oυ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ Π.Ο.Σ.Ι.Π.Σ.
 
A’ ΣΥΝΟΨΗ 
Το Πανελλήνιο Συνέδριο της ΠΟΣΙΠΣ στη Δημητσάνα αποτελεί ένα ορόσημο για την Προσχολική  Αγωγή στη χώρα μας.
Ανέδειξε καίρια ερωτήματα στους τομείς:
Θεσμικό Πλαίσιο και Λειτουργία των Δομών της Προσχολικής Αγωγής
Παιδαγωγικό υπόβαθρο και Μεθοδολογία
Κοινωνικό και Οικονομικό περιβάλλον
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Η Προσχολική Αγωγή στη χώρα μας αντιμετωπίζει σημαντικές θεσμικές καθυστερήσεις και αντιφατική πολυνομία που προκύπτει από τις καθυστερήσεις αυτές.
Η Προσχολική Αγωγή ρυθμίζεται ως προς τη θέσπισή της, από τα υπουργεία Εργασίας (ως τομέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προερχόμενος από την Πρόνοια), Εσωτερικών (Αδειοδότηση), Παιδείας (ως προς την παιδαγωγική κατεύθυνση, ιδίως στις ηλικίες 4-6 ετών).
Κατά συνέπεια διαπιστώνεται η έλλειψη αναλυτικών προγραμμάτων, ως προς την εκπαιδευτική της διάσταση, με ταυτόχρονη διαπίστωση δυσλειτουργιών στο όλον Εκπαιδευτικό Σύστημα, που επηρεάζουν την βάση του (Προσχολική Αγωγή).
Όπως τονίστηκε, το Εκπαιδευτικό Σύστημα οφείλει να θέσει ως προτεραιότητες, τη διαμόρφωση αναλυτικών προγραμμάτων και κανόνων επαφής μεταξύ των επιμέρους βαθμίδων του, οι οποίες σήμερα επιτείνουν την εικόνα έλλειψης γενικού σχεδιασμού και αποτύπωσης αναγκών της Προσχολικής Αγωγής.
Σε αυτό το πλαίσιο, σειρά ομιλητών, υπογράμμισαν την ανάγκη ενός φορέα, ο οποίος θα συντονίζει, θα προάγει και διυπουργικά θα συνθέτει τις ανάγκες και την προοπτική της Προσχολικής Αγωγής.
Ιδιαίτερα στην βάση και της Ευρωπαϊκής εμπειρίας, όπου η έμφαση δίδεται στα πρώτα 6 χρόνια της ανάπτυξης ενός παιδιού, ενώ υπάρχει μεγάλη ετερογένεια, ως προς το τρίπτυχο Παιδί, Εργασία, Οικογένεια. Σημειώθηκαν παραδειγματικά, η ηλικία έναρξης του σχολείου, το περιεχόμενο και ορολογία της Π.Α., η σχέση Π.Α. και γυναικείας απασχόλησης, τα θέματα περιοχών εκπαίδευσης στην Π.Α., πλαίσιο χρηματοδότησής της κ.α.
Από την πλευρά της η κα. Φωτίου τόνισε ότι θα εργαστεί προς την κατεύθυνση, ένός corpus θέσεων σε σχέση με το περιεχόμενο και την παιδαγωγική διάστασή της με συντονισμό των υπουργείων Εργασίας και Παιδείας, ώστε να δημιουργηθεί.
 
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Με αφετηρία τη διαπίστωση ως προς την καθοριστική συμβολή της Προσχολικής Αγωγής στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων των εφήβων, και γενικότερα την ποιοτική ανέλιξη ενός εκπαιδευτικού συστήματος, όσο και τη δυνατότητα ισχυρότερης πρόσβασης των ευάλωτων ομάδων, στα κοινωνικά και παιδαγωγικά αγαθά, που συνεπάγονται δείκτες υψηλότερης κοινωνικής συνοχής δόθηκε έμφαση σε :
Ανάγκη θεσμοθέτησης πολιτισμικά ευαίσθητων δεικτών παρακολούθησης και βελτίωσης της ποιότητας δομών και διαδικασιών που αφορούν στα πλαίσια Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Επισημάνθηκε το θεσμικό κενό, όσον αφορά στο παιδαγωγικό πλαίσιο στις ηλικίες 0-4, και συνολικά η έλλειψη γενικού σχεδιασμού, αναλυτικών προγραμμάτων και κανόνων επαφής με τις πριν και μετά βαθμίδες στο Εκπαιδευτικό μας Σύστημα.
Επισημάνθηκε ο θετικός ρόλος της επαγγελματικής ανάπτυξης με ιδιαίτερη έμφαση στην ενδουπηρεσιακή επιμόρφωση του προσωπικού και η συμβολή της στην βελτίωση της ποιότητας των πλαισίων Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Υπήρξαν εκτεταμένες τοποθετήσεις σχετικά με την υποχρεωτική εκπαίδευση των Προνηπίων και επισημάνθηκε ότι πρωτεύει η έμφαση στο νόημα της οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με την Καθολική Προσβασιμότητα των προνηπίων , στην Προσχολική Αγωγή.
Υπήρξαν ενδιαφέρουσες τοποθετήσεις και εισηγήσεις για τα θέματα ιατρικής παρακολούθησης και ασφάλειας των παιδιών, τα δικαιώματά τους, και τη διαχείριση της σωματικής και ψυχικής υγείας παιδιών (πχ Ίδρυμα Μητέρα και Χωριά SOS).
Τονίστηκε η ανάγκη η Προσχολική Αγωγή να αξιοποιήσει τα νεα ερυνητικά στοιχεία, των Νευροεπιστημών.
Η διαφοροποίηση της συγκρότησης του εγκεφάλου στην προσχολική ηλικία είναι τεράστια επομένως η απαραίτητη παιδαγωγική μέθοδος για να εφαρμοστεί σε αυτή την ηλικία, είναι η βιωματική επικοινωνιακή μάθηση «ΒΕΜ», η οποία επιτρέπει ευελιξία και αυτονομία στην παιδαγωγική πράξη.
 
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Η Προσχολική Αγωγή αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την κοινωνική ανάπτυξη, τόσο στην αντιμετώπιση των κοινωνικών ανισοτήτων, όσο και στη δημογραφική κρίση.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Ερευνητικό Πρόγραμμα Care , η επένδυση 1 Ευρώ στην Π.Α. και ιδιαίτερα στις πλέον ευάλωτες ομάδες, αποδίδει μελλοντικά το τετραπλάσιο.
Στην κατεύθυνση αυτή συντάχθηκε και η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης κα Θεανώ Φωτίου, σημειώνοντας ότι κάθε επένδυση της τάξεως του 1 ευρώ στην κοινωνική αλληλεγγύη, όπως λ.χ. τα voucher «αποδίδει» άμεσα 1,03 έως 1,68 ευρώ.
Σε αυτό το πλαίσιο και όπως σημειώθηκε  ότι καθυστερήσεις πληρωμών και ανακολουθίες στο Πρόγραμμα «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής», είναι κρίσιμες για το παρόν της Προσχολικής Αγωγής και την κοινωνική συνοχή, ιδιαίτερα, στις πιο ευάλωτες ομάδες.