tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Θέσεις της ΠΟΦΕΕ για το θέμα της διασύνδεσης ΦΗΜ με POS στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων

O Πρόεδρος της ΠΟΦΕΕ κ. Βασίλειος Καμπάνης μίλησε στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, την Τετάρτη 21 Φεβρουαρίου, σχετικά με το σχέδιο νόμου Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών: «Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις», και συγκεκριμένα επί των άρθρων που αφορούν την διασύνδεση ΦΗΜ με POS.

Παρόντες στη διαβούλευση ήταν ο Υπουργός Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Χατζηδάκης καθώς και ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Θεοχάρης Θεοχάρης.

Ο κ. Καμπάνης αναφέρθηκε αναλυτικά σε όλα τα προβλήματα, τόσο πρακτικά, όσο και τεχνικά, τα οποία καθιστούν αδύνατη τη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS, εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος, και επανέλαβε ότι η όλη διαδικασία για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και ΦΗΜ χρειάζεται περισσότερο χρόνο ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ομαλή συμμόρφωση των επιχειρήσεων.

Ανέφερε πως τα πρόστιμα που προβλέπονται από το τρέχον νομοσχέδιο είναι εξοντωτικά για τις επιχειρήσεις, και εξέφρασε την άποψη πως τα συγκριμένα άρθρα για τις ποινές θα πρέπει καταρχάς να αποσυρθούν, τουλάχιστον μέχρι όλα τα ζητήματα να επιλυθούν.

Τέλος έφερε στο προσκήνιο για ακόμη μία φορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Κλάδος των Λογιστών – Φοροτεχνικών: το “κλείδωμα” του ΦΠΑ, την Ασθένεια Λογιστή, τα προβλήματα με το e-send, τον εξορθολογισμό προστίμων, και το Ν. 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας.

Παρατίθεται το υπόμνημα που κατέθεσε ο κ. Καμπάνης προς την Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων:

Επανειλημμένα η ΠΟΦΕΕ έχει επισημάνει ότι η ψηφιοποίηση των διαδικασιών του Δημόσιου δεν αποτελεί ένα εγχείρημα που μπορεί να γίνει αυτόματα και σε κάθε περίπτωση που να επιτευχθεί αποτελεσματικά και ομαλά ψηφιοποιώντας απλά τις υφιστάμενες διαδικασίες. Με τον τρόπο αυτό οδηγούμαστε, εάν δεν έχουμε ήδη οδηγηθεί, στις άγνωστες ατραπούς της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας.

Δεν μπορεί να εφαρμοστεί χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι δυνατότητες των υπόχρεων, είτε αυτές αφορούν τις αναγκαίες για την ψηφιακή συμμόρφωση γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται, είτε αυτές αφορούν το κόστος συμμόρφωσης (π.χ. κόστος αγοράς και διατήρησης POS, τραπεζικές προμήθειες επί των συναλλαγών, αγορά-λειτουργία-συντήρηση σχετικών λογισμικών προγραμμάτων, χρόνος υλοποίησης και ποινές της διοίκησης οι οποίες είναι πάντα εξοντωτικές).

Με τις διατάξεις των άρθρων 44-45 θεσπίζονται ποινές μη διασύνδεσης ταμειακών μηχανών και γενικότερα ΦΗΜ με τα EFT/POS συστήματα. Οι ποινές αυτές κρίνονται ως εξοντωτικές και μάλιστα χωρίς υπαιτιότητα των επιχειρήσεων στην δεδομένη στιγμή. Έρχεται δε να προστεθεί στο ήδη εξοντωτικό πλαίσιο των προστίμων που το μόνο που κάνουν είναι να κλείνουν επιχειρήσεις.

Στην ΠΟΦΕΕ διαχρονικά υποστηρίζαμε τη διασύνδεση των ταμειακών με τα POS. Τονίζαμε, μάλιστα, ότι έπρεπε τα συστήματα αυτά να είναι ενοποιημένα.

Έχοντας γνώση της πραγματικής κατάστασης της αγοράς και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οφείλουμε να σας ενημερώσουμε για τα προβλήματα που έχουμε διαπιστώσει, διότι υπάρχει τεράστιος κίνδυνος να καταλογιστούν άδικα πρόστιμα προς τις επιχειρήσεις, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του εγχειρήματος είναι εξαιρετικά ασφυκτικό, έως τις 29/02/2024.

Έχει παρατηρηθεί μεγάλη καθυστέρηση στην αναβάθμιση των POS από τους παρόχους, δυσκολίες σύνδεσης και δικτύωσης τους από τους προμηθευτές των ταμειακών μηχανών, και γενικότερα αδυναμία εξυπηρέτησης, λόγω τεχνικών προβλημάτων, χιλιάδων επιχειρήσεων που πρέπει να διασυνδεθούν όλες εντός των επόμενων ελάχιστων ημερών. Πως είναι δυνατόν να τηρηθούν οι ασφυκτικές προθεσμίες όταν οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν είναι έτοιμες, ανεξάρτητα εάν είναι δική τους υπαιτιότητα ή μη, να ανταποκριθούν στα αιτήματα;

Επιπλέον, για σειρά ζητημάτων όπως, π.χ. για τα τραπεζοκαθίσματα στην εστίαση δεν υπάρχουν σαφείς ρυθμίσεις. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει άμεσα να εκδοθούν διευκρινιστικές οδηγίες από το Υπουργείο. Πότε θα προλάβουν οι επιχειρήσεις να τις αφομοιώσουν και να τις εφαρμόσουν;

Η συγκεκριμένη κατηγορία επαγγελματιών που χρησιμοποιεί ταμειακές μηχανές είναι αναγκασμένη να διασυνδέσει τώρα τις ταμειακές της και σε τρείς μήνες να αλλάξει σε νέα ΦΗΜΑΣ εστιατορίου. Αυτό συνεπάγεται διπλό κόστος για την ίδια υποχρέωση.

Επίσης, εκκρεμεί η επίλυση σειράς πρακτικών προβλημάτων, όπως για παράδειγμα η ακύρωση απόδειξης ταμειακής μηχανής προκειμένου να εκδοθεί τιμολόγιο σε περίπτωση συναλλαγής χονδρικής πώλησης και πληρωμής με κάρτα. Καταλήγει η επιχείρηση για μία συναλλαγή να εκδίδει τρία παραστατικά. Φανταστείτε όλες αυτές τις επιχειρήσεις να εκδίδουν ή να εισπράττουν για την χονδρική τους 50 ή 100 συναλλαγές την ημέρα. Δεν έχει διευκρινισθεί δε, αν μπορεί να χρησιμοποιεί δεύτερο POS με το αντίστοιχο κόστος φυσικά, και τι θα γίνει με τυχόν αναβάθμιση του συγκεκριμένου POS.

Δεν έχει ολοκληρωθεί η αποστολή των εγκρίσεων για τα voucher του 3ου κύκλου, ενώ περιμένουμε το 4ο κύκλο που πρέπει να περιλαμβάνει και τα All In One συστήματα ή συνδυασμό τους.

Όσον αφορά, μάλιστα, τα All In One συστήματα λαμβάνουμε μηνύματα πως δεν είναι διαθέσιμα ακόμα και από τις τράπεζες.

Επιπλέον, οι επιχειρηματίες από μόνοι τους δεν μπορούν να θέσουν σε λειτουργία τα συστήματα αυτά. Χρειάζεται διαμόρφωση, εγκατάσταση και εκπαίδευση επιχειρηματιών και χρηστών ώστε να αποκτήσουν στοιχειώδες γνώσεις για να μπορέσουν να λειτουργήσουν στην πράξη από 01/03/2024 που ορίζουν οι διατάξεις. Πότε θα γίνει αυτό; Εννοείται βέβαια, ότι απαιτείται, πλήρης χρηματοδότηση του συνεπαγόμενου κόστους συμμόρφωσης (τεχνικές αναβαθμίσεις, software, αντικατάσταση ταμειακών μηχανών κλπ).

Υπενθυμίζουμε ότι την τελευταία διετία το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων έχει αυξηθεί έως και 40% και όλες αυτές οι υποχρεώσεις δημιουργούν ένα επιπρόσθετο κόστος, το οποίο μάλιστα δεν είναι εφάπαξ. Είναι διαρκές καθώς εκτός από το κόστος συμμόρφωσης που γεννά, συμπεριλαμβάνει και σειρά άλλων τακτικών χρεώσεων-προμηθειών. Αυτή η ιδιότυπη «κρατική ακρίβεια συμμόρφωσης» είναι πολύ πιθανό να μετακυλιστεί στις τιμές.

Οι επιχειρήσεις απευθύνονται στους συναδέλφους Λογιστές – Φοροτεχνικούς ζητώντας λύσεις για τις οποίες όμως δεν ΕΙΜΑΣΤΕ οι αρμόδιοι για να τους βοηθήσουμε. Οι τεχνικοί ταμειακών δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν. Οι εταιρείες ERP αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν στην αγορά οι νέοι ΦΗΜΑΣ τόσο για τα ERP όσο και για τις ΦΗΜΑΣ εστιατορίου.

Με βάση τα προαναφερόμενα επαναλαμβάνουμε ότι η όλη διαδικασία για την διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές και ΦΗΜ χρειάζεται περισσότερο χρόνο ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για την ομαλή συμμόρφωση των επιχειρήσεων. Τουλάχιστον 6μηνο.

Η απάντηση του Υπουργείου είναι ότι δεν υπάρχει άλλος χρόνος. Γιατί θα χαθούν κονδύλια από τα Ταμείο Ανάκαμψης.

Αντιλαμβανόμαστε το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Υπουργείο Οικονομικών. Θα πρέπει όμως και το Υπουργείο να αντιληφθεί την πραγματικότητα και τις δυνατότητες της πραγματικής οικονομίας που χρειάζεται χρόνο για να αφομοιώσει τις σχετικές αλλαγές και να τις εφαρμόσει. Η επιβολή των προστίμων που προβλέπεται στο εν λόγω νομοσχέδιο, για ένα ατελές ρυθμιστικό πλαίσιο, είναι αδικαιολόγητη. Τα πρόστιμα θεσμοθετούνται όταν έχουν αντιμετωπιστεί όλα τα προβλήματα, όταν έχουν δοθεί όλες οι απαντήσεις και κυρίως όταν έχει μεσολαβήσει επαρκής δοκιμαστική περίοδος ώστε να διαπιστωθεί ότι όλα λειτουργούν σωστά και εύρυθμα.

Θεωρούμε πως τα συγκριμένα άρθρα για τις ποινές θα πρέπει καταρχήν να αποσυρθούν, τουλάχιστον μέχρι όλα τα ζητήματα να επιλυθούν. Κάποια στιγμή, μάλιστα, καλό θα ήταν το Υπουργείο (και κάθε Υπουργείο) εκτός από την θεσμοθέτηση δρακόντειων ποινών ως μέτρο επιβολής της συμμόρφωσης, να εξετάζει και τη θέσπιση κινήτρων προς τις επιχειρήσεις. Ίσως αυτό να έχει καλύτερα αποτελέσματα από την πεπατημένη, που μόνο αποτελεσματική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Τέλος, εδώ και τριάντα χρόνια η ΠΟΦΕΕ επισημαίνει για τα αντικρουόμενα συμφέροντα στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής διότι αν τελικά η επιχείρηση δεν εκδώσει παραστατικό, επειδή δεν έχει συμφέρον ο αντισυμβαλλόμενος να το ζητήσει, είτε υπάρχει διασύνδεση είτε όχι δεν θα υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Πλέον των παραπάνω θα θέλαμε να φέρουμε στην προσοχή σας μερικά ακόμα φλέγοντα ζητήματα ορισμένα από τα οποία έχουν τεθεί διαχρονικά στην Επιτροπή σας και χρονίζουν.

  • Κλείδωμα ΦΠΑ

Σημαντικά ερωτηματικά έχουν γεννηθεί με την εφαρμογή από 1/1/2024 του «κλειδωμένου» ΦΠΑ, δηλαδή της υποχρεωτικής προσυμπλήρωσης εσόδων-εξόδων κατά την υποβολή δηλώσεων ΦΠΑ με βάση τα στοιχεία που διαβιβάζονται στο myDATA. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση να πρέπει αποσυρθεί και να εφαρμοστεί πιλοτικά μέχρι να επιλυθούν όλα τα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάζει η σχετική πλατφόρμα. Επίσης δεν μπορούμε να διανοηθούμε πως θα λειτουργήσει το υποτιθέμενο «κλείδωμα», το οποίο βέβαια έχει δικλείδες αποσυμφόρησης, όταν οι επιχειρήσεις έως 30.000 ευρώ ακαθάριστα έσοδα δεν χρειάζονται καν Λογιστή Φοροτεχνικό για την τήρηση των βιβλίων τους και των myDATA. Μηδενισμός λοιπόν των ορίων του 38 του ν.2873/2000, και μετά το όποιο κλείδωμα.

  • Ασθένεια Λογιστών-Φοροτεχνικών

Ολοκλήρωση επιτέλους της ΚΥΑ η οποία χρονίζει που αφορά τον Λογιστή Φοροτεχνικό βάσει της οποίας θα δίνονται οι ανάλογες παρατάσεις υποβολής πάσης φύσεως φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων των ιδίων αλλά του και των εντολέων πελατών όπως παρουσιάζονται στην σχετική πρόταση της Ομοσπονδίας. Συγκεκριμένα: Οι ρυθμίσεις ισχύουν για τους εντολείς πελάτες για τους οποίους ο λογιστής – φοροτεχνικός αποδεδειγμένα έχει εξουσιοδοτηθεί στο σύστημα Taxisnet.

  • E-send

Να γίνουν οι απαραίτητες τεχνικές αλλαγές ώστε άμεσα να ενημερώνονται οι επιχειρήσεις ότι οι αποδείξεις τους δεν διαβιβάζονται μέσω του e-send και ακολούθως εντός εύλογου χρονικού διαστήματος να καλούνται να διορθώσουν το τεχνικό πρόβλημα και να καταθέτουν τα μη διαβιβασθέντα παραστατικά. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να επιβάλλεται κανένα πρόστιμο στις επιχειρήσεις που δεν διαβίβασαν παραστατικά στο e-send και κατά τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι δεν έχουν αποκρύψει έσοδα. Αυτό θεωρούμε ότι θα ισχύσει και για τα πρόστιμα που έχουν ήδη επιβληθεί για παρόμοιες καταστάσεις.

  • Πρόστιμα-Ποινές

Άμεση επανεξέταση και εξορθολογισμός των προστίμων του άρθρου 54 και των υπολοίπων άρθρων ποινών του ΚΦΔ τα οποία είναι εξουθενωτικά και σε πολλές περιπτώσεις ισοπεδωτικά για τις επιχειρήσεις.

  • Σχετικά με το Ν. 4557/2018: Λήψη μέτρων δέουσας επιμέλειας.

Τα όρια των διοικητικών και πειθαρχικών κυρώσεων δεν μπορεί να είναι σε αντιστοιχία για τους υπόχρεους επαγγελματίες Λογιστές- Φοροτεχνικούς, με τα πρόστιμα των παραβατών. Θα πρέπει να ισχύσουν αντίστοιχες κυρώσεις, όπως ισχύουν σε δικηγόρους/συμβολαιογράφους και ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές, δηλαδή παραπομπή του υπόχρεου προσώπου σε αντίστοιχη εποπτική Αρχή, στη συγκεκριμένη περίπτωση στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ), στο οποίο θα διαβιβάζονται όλα τα στοιχεία της παράβασης, προκειμένου να ασκηθεί ο προβλεπόμενος από τις κείμενες διατάξεις πειθαρχικός έλεγχος.

Παράρτημα Τεχνικών Θεμάτων

Διοικητικά, τεχνικά και πρακτικά προβλήματα που υφίσταται στην διαδικασία διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS

  1. Οι πιστοποιήσεις των ΥΠΑΗΕΣ (πάροχοι ηλ. τιμολόγησης) δεν έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται να ολοκληρωθούν στις 29/2 αντί για 5/2 που είχε αρχικά ορισθεί.
  2. Μοντέλα ΦΗΜΑΣ δεν υπάρχουν στην αγορά, άρα οι ΕΑΦΔΣΣ δε μπορούν να αποσυρθούν και να αντικατασταθούν.
  3. Οι εταιρείες πληροφορικής αναφέρουν ότι δεν έχουν καν παραλάβει συσκευές για να ξεκινήσουν την υλοποίηση.
  4. Για την Α. 1155 απόφαση της ΑΑΔΕ ήταν να μην ορισθεί πρωτόκολλο επικοινωνίας αλλά ένα κανόνας διασύνδεσης, επειδή αυτό καθυστερούσε την διαδικασία και ζητήθηκε να δημιουργηθεί από τους NSPS ένας κοινός κανόνας. Αυτό παραδόθηκε μόλις στις 20/2/2024.
  5. Με την Α. 1027/2024 τροποποιήθηκε ξανά το πρωτόκολλο διασύνδεσης ταμειακών μηχανών Α.1098/2022. Η απόφαση κυκλοφόρησε στις 16/02/2024
  6. Υπάρχουν αναφορές από βλάβες κατά τη διασύνδεση POS με τη διασύνδεση των ταμειακών. Σε περίπτωση που κάποια επιχείρηση μείνει εκτός POS ο χρόνος παραλαβής νέου POS από τους παρόχους πληρωμών λόγω διαδικασιών μπορεί να είναι αρκετά μεγάλος.
  7. Υπάρχει πληθώρα POS στην αγορά και θα πρέπει να γίνει διασύνδεσή ή αντικατάσταση όλων αυτών των μοντέλων.
  8. Η v1.0.8 του myDATA για τη διασύνδεση POS βγήκε παραγωγικά στις 20/2.