tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Το μέλλον των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων μέσα από «Συστάδες» και Δίκτυα

Η έννοια των Συστάδων Επιχειρήσεων που μπορούν να εμπεριέχουν Επιχειρηματικά Δίκτυα είναι γνωστή εδώ και χρόνια στο εξωτερικό

Γράφει ο

Θέμης Σαρανταένας(*)

Σήμερα, στη δύσκολη οικονομικά και ανταγωνιστικά εποχή, οι επιχειρήσεις πρέπει να βρουν σχηματισμούς να δικτυωθούν και να ωφεληθούν από αυτούς. Η έννοια των Συστάδων Επιχειρήσεων που μπορούν να εμπεριέχουν Επιχειρηματικά Δίκτυα είναι γνωστή εδώ και χρόνια στο εξωτερικό.

Οι επιχειρήσεις συνασπίζονται σε συστάδες προκειμένου: α) να αναδείξουν από κοινού τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους και β) για να αντιμετωπίσουν των ανταγωνισμό με κοινές δράσεις και κοινό τρόπο προσέγγισής. Σε διεθνές επίπεδο τα clusters (συστάδες) δημιουργούνται –εκτός από εμπορικές επιχειρήσεις- με κυβερνητικούς και άλλους οργανισμούς, όπως με πανεπιστήμια, φορείς πιστοποίησης, Think Tanks, ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης και με εμπορικές ενώσεις. Οι φορείς αυτοί παρέχουν εξειδικευμένη κατάρτιση, εκπαίδευση, πληροφόρηση, έρευνα και τεχνολογική υποστήριξη.

 

Στην Ελλάδα, η λύση για δικτύωση και υποστήριξη δεν μόνο είναι τα franchise – που περιορίζουν, θέτουν όρους κι ελαχιστοποιούν την αυτονομία μιας επιχείρησης. Μια Ελληνική σύγχρονή ΜΜ επιχείρηση χρειάζεται σήμερα:

  • υψηλά εκπαιδευτικά πρότυπα
  • σύγχρονες και αποτελεσματικές διαδικασίες
  • ανθρωποκεντρική προσέγγιση
  • ποιοτικές συνεργασίες
  • ανταλλαγή απόψεων
  • εκπαίδευση προσωπικού & ιδιοκτητών

και φυσικά όλα αυτά κάτω από το πρίσμα της επιχειρηματικότητας, του μάρκετινγκ και της οργάνωσης μιας μικρής επιχείρησης. Σημαντικό είναι να γνωρίζετε πως σε τέτοια Δίκτυα, η συμμετοχή είναι ισότιμη, οι σχέσεις είναι ελαστικές και αυτόνομες. Όλα τα παραπάνω επιδρούν στην αύξηση της ποιότητας, στη μείωση του κόστους και στην αύξηση της εμπορευσιμότητας της παρεχόμενης υπηρεσίας, δηλαδή στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας.

Από την άλλη όμως, οι βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες μιας Ελληνικής μικρής/μεσαίας επιχείρησης για να ενταχθεί σε ένα τέτοιο Δίκτυο είναι:

α) Η Παραδοσιακή Δομή – Μικρό Μέγεθος: κυρίως λόγω περιορισμένου χρόνου του ιδιοκτήτη να διαπεραιώσει όλες τις υποθέσεις
β) Η Εσωστρέφεια: Ο οικογενειακός χαρακτήρας των επιχειρήσεων δημιουργεί μία αντίληψη ότι η επιχείρηση είναι «προσωπική ή οικογενειακή υπόθεση», με αποτέλεσμα να απομονώνει τις επιχειρήσεις.
γ) Έλλειψη συνεργατικής κουλτούρας.
δ) Έλλειψη ενημέρωσης.

Σύμφωνα με εμπειρικές έρευνες, αν και η συνεργασία αποδεικνύεται στις περισσότερες περιπτώσεις επωφελής για τις επιχειρήσεις, οι Ελληνικές πολύ μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν είναι δεκτικές σε τέτοιους είδους συνέργειες.

Νιώθοντας έντονη την αγωνία πολλών Ιδιοκτητών επιχειρήσεων για την πορεία της επιχείρησής τους και την αύξηση των πωλήσεων, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι η λύση δεν είναι η μείωση των τιμών και οι διαρκείς προσφορές. Για μένα, η ανάπτυξη μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τις συνέργειες, τις ανταλλαγές απόψεων, υλικών και την ομαδικότητα που στοχεύουν σε ουσιαστική διαφορά στην ποιότητα την οποία ο πελάτης αντιλαμβάνεται, εκτιμά και επικροτεί (με την επιλογή του).

Το άρθρο βασίστηκε σε στοιχεία από το Εθνικό Παρατηρητήριο ΜικροΜεσαίων Επιχειρήσεων στην μελέτη του για το netwotking & το clustering επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

 

(*)Θέμης Σαρανταένας

Σύμβουλος Μάρκετινγκ

& Ανάπτυξης Μικρών Επιχειρήσεων

www.marketingconsultant.gr