tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Αλλαγές στα διόδια

Είμαστε σε μεταβατικό στάδιο που έχει κλείσει ένας μεγάλος κύκλος κατά τον οποίο κάποιοι υπέθεσαν ότι η ανάπτυξη της χώρας θα ήταν συνδεδεμένη με μεγάλα έργα

Αλλαγές με στόχο τη διαφάνεια στα δημόσια έργα και την πάταξη της διαπλοκής ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, στο πλαίσιο νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών, στο οποίο πραγματοποίησε επίσκεψη.

 

Όπως σημείωσε τα τελευταία πέντε χρόνια διευρύνθηκε η διαφθορά στην Ελλάδα και πως οι αλλαγές που συμφωνήθηκαν στις δύο παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων, την Ιόνια οδό και τον Ε-65, έγιναν σε συνθήκες εγκλωβισμού και ομηρίας του ελληνικού δημοσίου, από τις υπάρχουσες συμβάσεις.

 

Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για σταδιακή ανατροπή της νοσηρής κατάστασης, υπό το δεδομένο ευρωπαϊκό πλαίσιο, με στόχο την καθιέρωση ενός αποτελεσματικού και διαφανούς συστήματος, χωρίς άσκοπες καθυστερήσεις. Ποτέ δεν υλοποιούνταν έργα χρήσιμα για τον ελληνικό λαό, αλλά μόνον για την εξυπηρέτηση συμφερόντων, σημείωσε.

 

Με το νομοσχέδιο του υπ. Υποδομών, ανέφερε ο πρωθυπουργός, δημιουργείται κεντρικό σύστημα αδειοδοτήσεων, καθίσταται υποχρεωτική η σύνταξη μελέτης εφαρμογής για όλα τα έργα – με πραγματικούς προϋπολογισμούς, σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες θα καθοριστούν ελάχιστες προϋποθέσεις, για στελέχωση σε επιστημονικό προσωπικό και υποδομές, ενώ αλλάζει το σύστημα δημοπράτησης, μελέτης και κατασκευής των έργων.

 

Ο κ. Τσίπρας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «έχουμε υπαλλήλους- "διαμάντια" που υπηρετούν για ελάχιστα χρήματα το δημόσιο συμφέρον» αλλά και κατασκευαστικές εταιρείες υγιείς, που ασκούν έργο με αξιοπρέπεια και διαφάνεια. Σημείωσε επίσης ότι στόχος είναι να συντάξουμε ένα νέο κώδικα αξιών που ζητάει η ελληνική κοινωνία.

 

Το αναπτυξιακό μοντέλο που διαμορφώνει η κυβέρνηση επιβάλλει την αλλαγή της στόχευσης και υλοποίησης των δημοσίων έργων με γοργά βήματα, ανέφερε από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης του πρωθυπουργού στο υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

 

Ο κ. Σταθάκης ανέφερε: «Είμαστε σε ένα μεταβατικό στάδιο που έχει κλείσει ένας μεγάλος κύκλος κατά τον οποίο κάποιοι υπέθεσαν ότι η ανάπτυξη της χώρας θα ήταν συνδεδεμένη με μεγάλα έργα που θα εκτελούνταν με παραχωρήσεις και αυτός ο κύκλος έκλεισε με την ένταση και έκταση της πολιτικής κρίσης. Πλέον οι πολιτικές αλλαγές ζητούν η ανάπτυξη, να έχει ως επίκεντρό της την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας, με περιβαλλοντική προστασία και κοινωνική δομή που θα ανοίγει δρόμους για μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή και έτσι θα είναι ο προσανατολισμός των δημόσιων έργων στο μέλλον, με αυτή τη νέα δυναμική, αναπόφευκτα θα αλλάξει και η στόχευση των έργων».

 

Όπως είπε, ο υπουργός θα αλλάξει η στόχευση και θα δοθεί έμφαση πολύ περισσότερο σε μεσαία και μικρά έργα από τα μεγάλα που προτιμούνταν στο παρελθόν, θα αλλάξει ο τρόπος σχεδιασμού και εκτέλεσης των έργων με τεράστιες αλλαγές που είναι αναγκαίες – και όπως σημείωσε- ήδη γίνονται τα πρώτα σημαντικά μεγάλα βήματα ενώ θα είναι και πολύ διαφορετικός τρόπος που θα προσδένονται τα έργα στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

 

Αλλαγές στα διόδια

 

Σε συμφωνία με τις εταιρίες που διαχειρίζονται την Ιονία Οδό και τον άξονα Ε65, επικεφαλής των οποίων είναι ο όμιλος ΓΕΚ/ΤΕΡΝΑ ήρθε το Υπ. Υποδομών για αλλαγές στα διόδια.

Όπως ανακοίνωσε ο Χρ. Σπίρτζης, παρουσία του Αλ. Τσίπρα, η συμφωνία για τις αλλαγές στα διόδια στηρίζεται σε οκτώ άξονες:

 

1. Δεν θα καταβάλλουν διόδια οι κάτοικοι που χρησιμοποιούν τους πλευρικούς σταθμούς διοδίων για μετακινήσεις εντός του δήμου τους, αν δεν υπάρξει εναλλακτική διέλευση. Η ρύθμιση ισχύει για τους δήμους Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού.

2. Δεν θα πληρώνουν διόδια σε όλο το μήκος των δύο οδικών αξόνων τα άτομα με ειδικές ανάγκες.

3. Θα παρέχονται εκπτώσεις στα άτομα που χρησιμοποιούν καθημερινά τα διόδια και θα προβλέπεται ότι τουλάχιστον οι 5 από τις 40 διελεύσεις τον μήνα θα είναι δωρεάν.

4. Προχωρά άμεσα η υλοποίηση μελέτης για την εφαρμογή χιλιομετρικού συστήματος χρέωσης.

5. Οι πλευρικοί σταθμοί που επρόκειτο να λειτουργήσουν φέτος και του χρόνου σε Βαρυμπόμπη και Αγ. Στέφανο θα λειτουργήσουν τελικά στο τέλος του 2018. Οι κάτοικοι των γειτονικών δήμων Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου δεν θα πληρώνουν διόδια.

6. Οι παραχωρησιούχοι των δύο οδικών αξόνων θα πληρώνουν δημοτικά τέλη μόνο αν οι δήμοι παρέχουν τις σχετικές υπηρεσίες.

7. Παρατείνεται κατά 17 μήνες η περίοδος κατασκευής της Ιονίας Οδού και κατά 18 μήνες του Ε65. Και τα δύο έργα επρόκειτο να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015, πράγμα που αποδείχθηκε αδύνατο.

8. Οι εργολάβοι θα αποσύρουν τις αγωγές κατά των πολιτών που συμμετείχαν στο κίνημα δεν πληρώνω.

 

Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, σε συνεννόηση με την ΕΕ και τις τράπεζες εξετάζεται η προώθηση των έργων ολοκλήρωσης του Ε65, με την κατασκευή του βόρειου και του νότιου τμήματος που είχε εξαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης.

 

Τέλος, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι η κυβέρνηση συζητά με τις τράπεζες και τους παραχωρησιούχους την οριζόντια μείωση των τιμών των διοδίων σε όλο το μήκος των οδικών αξόνων.