tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

ΑΠΔ Δώρου Πάσχα … Το υπουργείο έκανε πάλι το θαύμα του…

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικού, Αντιπροέδρου Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Στο προηγούμενό μας άρθρο αφιερώσαμε αρκετές γραμμές για να περιγράψουμε την οδύσσεια που περνάει ένας επαγγελματίας μαζί με τον συνάδελφό μας φοροτεχνικό. Από τα μηνύματα που λαμβάνουμε συμπεραίνουμε ότι η οδύσσεια δυστυχώς δεν είναι μία, αλλά πολλές περισσότερες.

Στη συγκεκριμένη υπόθεση υπήρξε, μετά από πάρα πολλές προσπάθειες, απάντηση από την ΕΡΓΑΝΗ, η οποία ουσιαστικά «άδειασε» τον επαγγελματία, στέλνοντάς του την εικόνα που εμφανίζεται στο σύστημά της και απαντώντας του ότι δεν εμφανίζεται σε αυτούς καμιά τέτοια μεταβολή. Με λίγα λόγια επέστρεψε το «μπαλάκι» στην ΑΑΔΕ, η οποία είναι η υπεύθυνη αποστολής αρχείων στην ΕΡΓΑΝΗ με τους ΚΑΔ που εμφανίζεται να έχει η κάθε επιχείρηση.

Η επικοινωνία με την ΑΑΔΕ στη συνέχεια ήταν πολύ ευκολότερη. Ο συνάδελφος φοροτεχνικός εξήγησε για άλλη μία φορά το πρόβλημα το οποίο υπάρχει. Η κατανόηση του ζητήματος ήταν αρκετά άμεση επίσης, δεδομένου ότι είναι πρόβλημα για το οποίο έχουν απευθυνθεί ήδη κι άλλες επιχειρήσεις. Εν πάσει περιπτώσει, διαφαίνεται ότι το θέμα θα λυθεί και θα μπορέσει η επιχείρηση, η οποία είναι κλειστή από τον Μάρτιο, να δηλώσει την αναστολή εργασίας για τους υπαλλήλους της.

Το θέμα είναι όμως ότι αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα!

Όπως είπαμε, ο αντίπαλος είναι η λερναία ύδρα… Κόβεις ένα «κεφάλι» και βγαίνουν τα πενταπλάσια… Κι εκτός των άλλων, τις περισσότερες φορές θα πρέπει να χρησιμοποιείς και τη φαντασία σου, αφού στη χώρα μας αυτό αποτελεί το σημαντικότερο προσόν που θα πρέπει να έχει κάποιος για να επιβιώσει.

Κάπως έτσι και με την ΑΠΔ για το Δώρο Πάσχα.

Πόσο καιρό τώρα φωνάζουμε ότι θα πρέπει να βγει μια απόφαση για το Δώρο Πάσχα και τις εισφορές αυτού;

Το μόνο που γνωρίζαμε από την αρχή της κρίσης ήταν ότι οι κλειστές ή πληττόμενες επιχειρήσεις μπορούν να το δώσουν νόμιμα έως τις 30/6. Τι να δώσουν όμως; Ολόκληρο το Δώρο ή αναλογία αυτού;

Μάθαμε λοιπόν μετά, κατόπιν εορτής φυσικά, στις αρχές Ιουνίου, ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δώσουν όλο το ποσό του Δώρου και στη συνέχεια να ζητήσουν από το κράτος να λάβουν την αναλογία του που αφορά τις ημέρες που ο εργαζόμενος ήταν σε καθεστώς αναστολής. Με άλλα λόγια δηλαδή, μάθαμε ότι ο επαγγελματίας θα κάνει άτοκο δάνειο στο Ελληνικό δημόσιο. Εάν έχουν τα χρήματα να το κάνουν αυτό επιχειρήσεις που είναι κλειστές εδώ κι ένα τρίμηνο, αυτό είναι μια λεπτομέρεια που θα πρέπει να απασχολεί μόνο τους ίδιους τους επαγγελματίες κι όχι το κράτος. Έλαβαν άλλωστε, εάν ήταν τυχεροί και δεν το έχασαν για κάποιον περίεργο λόγο, το ειδικό επίδομα των 800 ευρώ και θα λάβουν και 534 ή 300 ευρώ. Τι; Δεν μπορούν να πληρώσουν με αυτά; Μην υπερβάλουμε!

Εκτός όμως του πληρωτέου Δώρου, υπάρχουν και οι εισφορές. Εμείς οι λογιστές τον ξέρουμε καλά αυτόν τον κανόνα… Κάθε μισθός, με ελάχιστες εξαιρέσεις, έχει εισφορές. Οι αρμόδιοι όμως μάλλον το ξέχασαν! Δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά το γεγονός ότι η εγκύκλιος που αφορά την περιγραφή της διαδικασίας για το πως θα πληρωθούν οι εισφορές του Δώρου Πάσχα και το πώς θα σταλεί η ΑΠΔ δημοσιεύθηκε πολύ αργά το βράδυ της Τετάρτης 24 Μαΐου. Μακάρι να ήταν η μόνη βέβαια, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση που την έχουμε ανοίξει ουκ ολίγες φορές.

Η εγκύκλιος 131644/24-6-2020 ορίζει ότι η διαδικασία θα γίνει μέσω συμπληρωματικής ΑΠΔ για τον μήνα Μάιο, η οποία μπορεί να σταλεί έως τις 10/7/2020. Άρα, το βράδυ της Τετάρτης, ή σωστότερα το πρωί της Πέμπτης, μάθαμε ότι έχουμε στη διάθεσή μας 4 εργάσιμες ημέρες συν το Σαββατοκύριακο, ώστε να στείλουμε τις ΑΠΔ με τη μισθοδοσία του Μαΐου, γιατί αυτές δεν πήραν καμιά παράταση. Στη συνέχεια να στείλουμε τη συμπληρωματική ΑΠΔ για το Δώρο Πάσχα για την οποία μας δίνουν επιπλέον 10 ημέρες λόγω της διαφορετικής προθεσμίας. Να σημειωθεί ότι τώρα μάθαμε μέσω της εγκυκλίου ότι το Δώρο Πάσχα θα συμπεριληφθεί στις εισφορές μηνός Μαΐου σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το πότε πληρώθηκε.

Και η πληρωμή; Εδώ είναι μία άλλη συζήτηση… Η πληρωμή κανονικά έως τις 30 Ιουνίου… Ο εκδότης της εγκυκλίου ξέχασε (;) να αναφέρει ότι αλλάζει η προθεσμία πληρωμής των εισφορών που αφορούν το Δώρο Πάσχα, αφού η εγκύκλιος αναφέρει ότι ως εκ τούτου, οι ασφαλιστικές εισφορές που περιλαμβάνονται στην ως άνω υποβληθείσα Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.), θα πρέπει να καταβληθούν εντός των προθεσμιών που προβλέπονται από τις διατάξεις του άρθρου 26 του Α.Ν. 1846/51 , όπως ισχύουν! Για να πληρωθούν όμως, κύριε νομοθέτη, θα πρέπει και να υπολογιστούν, άρα το υποτιθέμενο έξτρα 10ήμερο πάει περίπατο.

Εκτός αυτού, επίσης από την εγκύκλιο, μάθαμε ότι οι εισφορές του Δώρου Πάσχα που αναλογούν στις ημέρες που ο εργαζόμενος ήταν σε αναστολή εργασίας, αυτές που θα πρέπει να καλυφθούν από το κράτος δηλαδή, πληρώνονται από τον εργοδότη και στη συνέχεια αυτός θα λάβει το ποσό από το κράτος μετά από σχετική αίτηση που θα κάνει στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ. Άτοκο δάνειο δηλαδή Νο 2, για το οποίο βέβαια ο εργοδότης ενημερώθηκε την τελευταία στιγμή και μαντέψτε ποιος θα πρέπει να διαχειριστεί το επικοινωνιακό κομμάτι… Αυτός που θα προλάβει σε 4 ημέρες να τα υπολογίσει όλα! Προφανώς λοιπόν οι εκδότες της εγκυκλίου δεν έχουν υπολογίσει ούτε μια φορά στην ζωή τους ΑΠΔ και μισθοδοσία κι εάν έπρεπε να το κάνουν το έδιναν σε κάποιον άλλο να το κάνει για λογαριασμό τους.

Να σημειωθεί ότι εάν ο επαγγελματίας δεν έχει τον τρόπο να καλύψει τα προαναφερθέντα άτοκα δάνεια, το ένα παίρνει προσαυξήσεις και το άλλο αποτελεί ποινικό αδίκημα.

Κι όποιος συνάδελφος τόλμησε να στείλει την ΑΠΔ συμπεριλαμβάνοντας μέσα στην αρχική τις εισφορές του Δώρου Πάσχα τιμωρείται παραδειγματικά με ορισμό αναγκαστικής φυσικής παρουσίας στον ΕΦΚΑ που ανήκει η επιχείρηση… Του λένε δηλαδή «ας πρόσεχες, ποιος σου είπε ότι μπορείς να παίρνεις πρωτοβουλίες;»

Χαρακτηριστικά η εγκύκλιος αναφέρει ότι στην περίπτωση που οι πληττόμενες επιχειρήσεις – εργοδότες έχουν ήδη υποβάλλει το Δώρο Πάσχα 2020, με την Α.Π.Δ. μισθολογικής περιόδου 04/2020 ή 05/2020, θα πρέπει να υποβάλλουν Δελτίο Μεταβολής Στοιχείων Ασφάλισης (Α.Π.Δ.) (Δ.Μ.Σ.Α.), στην αρμόδια Τοπική Υπηρεσία Μισθωτών e-Ε.Φ.Κ.Α.. Το γεγονός ότι για να πας σε μία δημόσια υπηρεσία πρέπει να βρεις πρόσβαση και ραντεβού, ενώ μετά από αυτό πιθανόν να πρέπει να φας και 2-3 ώρες περιμένοντας έξω από το κτίριο μέσα στη ζέστη και τον ήλιο είναι μια μικρή λεπτομέρεια… Όποιος θεωρεί ότι υπερβάλουμε, ας ψάξει να δει εικόνες που τράβηξε κανάλι πανελλαδικής εμβέλειας με το τι γίνεται κάθε πρωί έξω από έναν ΕΦΚΑ και από μία εφορία της Αττικής.

Θα μπορούσε, λέμε τώρα, ο βιαστικός, όπως χαρακτηρίζεται έμμεσα από το Υπουργείο Εργασίας, τουλάχιστον να έχει τη δυνατότητα να στείλει αρχείο με ένα email. Ας έφτιαχναν μια πλατφόρμα, τόσες έχουν κάνει… Αντί όμως να βρίσκονται τρόποι αποσυμφόρησης των δημοσίων υπηρεσιών από φυσικές παρουσίες πολιτών, γίνεται το ακριβώς αντίθετο.

Ας μας πει κάποιος από τα υπουργεία και τους αρμόδιους φορείς λοιπόν, πού έχει πάει ο σεβασμός και πώς μπορεί ο λογιστής- φοροτεχνικός να «λειτουργεί γρήγορα», όπως είπε χαρακτηριστικά ένας Υπουργός.

Ο λογιστής- φοροτεχνικός είναι ένας άνθρωπος που εάν τον αφήσουν και τον βοηθήσουν πραγματικά, μπορεί να κάνει τη δουλειά του παραπάνω από άριστα. Έχει μάθει άλλωστε εδώ και πολλά χρόνια να επιβιώνει σε καταστάσεις ζούγκλας. Δεν είναι η πρώτη φορά έτσι κι αλλιώς…

Βοηθήστε τον όμως για να σας βοηθήσει… Δείξτε του τον ανάλογο σεβασμό!

Πηγή: www.e-forologia.gr