tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Η κατάσταση είναι ό,τι να ’ναι…

Του Παναγιώτη Παντελή – Φοροτεχνικού, Οικονομικού Επόπτη Ε.Ε.Α., σε συνεργασία με τον Ηλία Χατζηγεωργίου – Φοροτεχνικό, Αντιπρόεδρο Επιτροπής Λογιστών Ε.Ε.Α.


Ένα πράγμα που έχουμε πει πολλές φορές από την αρχή της πανδημίας είναι ότι θα πρέπει να βλέπουμε το θετικό που θα αφήσει πίσω της η κατάσταση αυτή. Σαν θετικό στοιχείο λοιπόν μπορεί να χαρακτηριστεί το γεγονός ότι μπήκε σε εφαρμογή η ψηφιοποίηση του ελληνικού δημοσίου. Μπήκε στη ζωή μας το email επικοινωνίας με τις υπηρεσίες, αλλά, εκτός αυτού, μπήκαν στη ζωή μας και αρκετές ειδικές εφαρμογές.

Επομένως, η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση των δημοσίων υπηρεσιών μπορούν να πιστωθούν στην προίκα που μας άφησε η έκτακτη κατάσταση… Είναι όμως έτσι ακριβώς; Ψηφιοποιήθηκαν τα πάντα; Προφανώς και στην καθημερινότητά μας πάρα πολλές φορές βλέπουμε το αντίθετο αποτέλεσμα, κάτι που το έχουμε αναλύσει και σε προηγούμενά μας άρθρα εξίσου πολλές φορές. Πολλά προβλήματα προκύπτουν στην πορεία της διαδικασίας, ενώ η προσαρμογή είναι παρά πολύ δύσκολη. Μάλιστα, αρκετές φορές είμαστε στη δυσάρεστη θέση να αναπολούμε το παλιό χειρόγραφο παρελθόν μας

Τρανό παράδειγμα σε όλο αυτό μπορεί να θεωρηθεί ο ΕΦΚΑ, μαζί με το Υπουργείο Εργασίας. Ναι, μπορεί να έχουν γίνει προσπάθειες, ναι μπορεί όντως να εξομαλύνθηκε η κατάσταση στα ταμεία γιατί ψηφιοποιήθηκαν αρκετές υπηρεσίες, ναι έχουν γίνει βήματα αρκετά, όμως δυστυχώς δεν επαρκούν. Στο άρθρο μας «πότε επιτέλους θα μας κάνετε δώρο μια νορμάλ ρύθμιση;» είχαμε αναδείξει το τεράστιο πρόβλημα που υπάρχει με τη ρύθμιση των 72 δόσεων.

Ακριβώς μία εβδομάδα μετά το εν λόγω άρθρο, την περασμένη Παρασκευή, δημοσιεύτηκε από τον ΕΦΚΑ μία πολλά υποσχόμενη ανακοίνωση που ανέφερε ότι όλα τακτοποιήθηκαν. Για την ακρίβεια η ανακοίνωση ανέφερε τα εξής:

«Σας ενημερώνουμε ότι οι οφειλές χρονικής περιόδου Φεβρουαρίου 2020 – Ιουνίου 2021 για πληττόμενους λόγω COVID εργοδότες, έχουν βεβαιωθεί στο ΚΕΑΟ και οι ενδιαφερόμενοι εργοδότες μπορούν από σήμερα να προχωρήσουν σε ρύθμιση των οφειλών αυτών μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών ΚΕΑΟ, το αργότερο μέχρι την 28η Φεβρουαρίου 2022, οπότε και λήγει η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων και καταβολής της πρώτης δόσης.

Υπενθυμίζεται ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση παρακολουθείται αυτοτελώς, χωρίς να επηρεάζεται από την ύπαρξη τρεχουσών οφειλών ή την τήρηση άλλων παράλληλων ρυθμίσεων του ίδιου οφειλέτη. Για τον λόγο αυτό έχει δημιουργηθεί ξεχωριστός ειδικός κωδικός πληρωμής, ο οποίος συνδέεται αποκλειστικά με την συγκεκριμένη ρύθμιση και θα πρέπει να χρησιμοποιείται από τους οφειλέτες για την καταβολή των δόσεων.»

Διαβάζοντας την εν λόγω ανακοίνωση σκεφτήκαμε ότι ίσως ήμασταν λιγάκι βιαστικοί στο άρθρο μας και ότι όλα θα έχουν τακτοποιηθεί. Μπήκαμε λοιπόν την περασμένη Παρασκευή να ελέγξουμε την κατάσταση της εικόνας του πελάτη μας που αναφέραμε σαν παράδειγμα στο άρθρο μας, αλλά μάταια, η εικόνα ήταν περίπου ίδια. Είχαμε φτάσει στο να εμφανίζεται το 25% περίπου των οφειλών που μπορούσαν να ρυθμιστούν. Σκεφτήκαμε ότι ίσως θα πρέπει να κάνουμε λίγη ακόμα υπομονή για να βρεθεί το υπόλοιπο 75%. Από τότε έχει περάσει μία εβδομάδα από την ανακοίνωση, αλλά το 75% παραμένει ακόμα άφαντο.

Στο μεσοδιάστημα όμως ανακαλύψαμε και άλλες περιπτώσεις που είχαν τύχει, όχι παρόμοιες αλλά άλλου τύπου. Άλλωστε ο ΕΦΚΑ καιρό τώρα μας βοηθά να μην πλήττουμε με τα ίδια ζητήματα.

Στην πρώτη περίπτωση υπήρχε πελάτης ο οποίος ήθελε προσωπική ενημερότητα ΕΦΚΑ, προκειμένου να κάνει προσθήκη ΚΑΔ (ήταν πριν καταργηθεί η εν λόγω υποχρέωση)… Δεν μπορούσε να την λάβει γιατί φαίνονταν οφειλές στο νομικό πρόσωπο που είναι ομόρρυθμος εταίρος. Οι οφειλές ήταν νόμιμα καθυστερούμενες γιατί περίμενε τις 72 δόσεις που μπορούσε να αξιοποιήσει. Η αναμονή ως γνωστόν μεγάλη κι έτσι μπήκαμε στη διαδικασία να επισκεφτούμε το αρμόδιο υποκατάστημα του ΕΦΚΑ, το οποίο μας βεβαίωσε τις οφειλές με χειρόγραφες Π.Ε.Ε. Στη συνέχεια οι οφειλές εστάλησαν στο ΚΕΑΟ κι έτσι μπορέσαμε να ρυθμίσουμε για να πάρουμε την απαραίτητη ενημερότητα.

Μέχρι εδώ όλα καλά… Έλα όμως που μετά την ανακοίνωση ότι θα γίνουν όλα από την κεντρική υπηρεσία, ο εν λόγω πελάτης εστάλη στη λίστα των οφειλετών που μπορούν να μπουν στις 72 δόσεις! Μαντέψτε τι έγινε… Οι χειρόγραφες Π.Ε.Ε. δεν λήφθηκαν υπόψιν και τα ποσά βεβαιώθηκαν ξανά με νέες Π.Ε.Ε. οι οποίες εκδόθηκαν ηλεκτρονικά! Δηλαδή ο άνθρωπος ξαναχρεώθηκε το ποσό, χωρίς να λογαριαστεί ότι τα έχει ήδη ρυθμίσει! Αποτέλεσμα; Σήμερα που μιλάμε δεν μπορεί να πάρει ασφαλιστική ενημερότητα που χρειάζεται, ενώ ταυτόχρονα κινδυνεύει να χάσει τη ρύθμιση, διότι η πληρωμή της δόσης που κάνει εξοφλεί τα μη ρυθμισμένα ποσά! Το ίδιο θέμα δεν εμφανίστηκε μόνο στον εν λόγω πελάτη, αλλά και σε άλλους πέντε τουλάχιστον, που έχουμε εντοπίσει μέχρι στιγμής.

Πάμε τώρα σε ένα δεύτερο παράδειγμα, λιγάκι διαφορετικό:

Πελάτης ο οποίος νόμιμα δεν είχε καταβάλει τις εισφορές διαστήματος 2ου 2020- 4ου 2020, διαπίστωσε ότι ξαφνικά φαίνεται ως απλήρωτος ο Νοέμβριος του 2021, ο οποίος είχε πληρωθεί κανονικότατα. Νομίζουμε είναι εύκολο να μαντέψετε τι έχει γίνει… Η πληρωμή των εισφορών του 11ου 2021 πήγε και έπεσε στην αποπληρωμή των εισφορών μηνών 2ου 2020- 4ου 2020, προφανώς με την ανάλογη προσαύξηση. Το πρόβλημα μας όμως δεν είναι η προσαύξηση, αλλά το γεγονός ότι η οφειλή των εισφορών Νοεμβρίου 2021, προφανώς και δεν μπορεί να ενταχθεί στις 72 δόσεις, αφού είναι εκτός του εν λόγω διαστήματος. Σε συνομιλία μας με το αρμόδιο υποκατάστημα του ΕΦΚΑ, μας ενημέρωσαν ότι αυτό συμβαίνει συστηματικά και δεν ξέρουν πως μπορεί να διορθωθεί.

Σε ένα τρίτο παράδειγμα, που έχει να κάνει με ασφαλιστικές εισφορές μη μισθωτού, υπήρξε άλλο ζήτημα:

Ο εν λόγω επαγγελματίας ήθελε ασφαλιστική ενημερότητα καθαρή, γιατί μεταβίβαζε ένα ακίνητο. Οι οφειλές που είχε ήταν ύψους 4.000 ευρώ. Μπήκε στην εικόνα του ΕΦΚΑ, τις βρήκε, τύπωσε την ταυτότητα οφειλής και πλήρωσε το ποσό. Έκανε ένα τεράστιο σφάλμα όμως, οι έμπειροι θα έχετε καταλάβει ήδη ποιο είναι αυτό. Δεν παρατήρησε το γεγονός ότι οι οφειλές έχουν σταλεί στο ΚΕΑΟ, άρα θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει εκείνη την ταυτότητα οφειλής κι όχι του ΕΦΚΑ. Μάταια περίμενε την ενημερότητα, η οποία δεν έβγαινε γιατί εξακολουθούσε να φαίνεται η οφειλή στο ΚΕΑΟ. Στην επικοινωνία του με το ταμείο του, αφού τον κατσάδιασαν για το τεράστιο «σφάλμα» που είχε υποπέσει, έμαθε ότι ΕΦΚΑ και ΚΕΑΟ είναι διαφορετικές υπηρεσίες και ότι δεν υπάρχει τρόπος να του λύσουν άμεσα το πρόβλημα, αφού δεν γίνεται να στείλει χρήματα η μία υπηρεσία στην άλλη! Με λίγα λόγια έμαθε ότι εάν βιάζεται, θα πρέπει να πληρώσει ξανά τα 4.000 ευρώ και μετά να ψάξει να βρει άκρη με το ταμείο του για το πώς θα τα πάρει πίσω!!! Την απάντησή του δεν μπορούμε να σας την μεταφέρουμε…

Τα παραδείγματα προφανώς και είναι άπειρα, αφού καθημερινά λαμβάνουμε μηνύματα από συναδέλφους με παρόμοιες καταστάσεις. Δεν ξέρουμε τι φταίει, ίσως κάποιοι μπορούν να ισχυριστούν τις πολλές και διαφορετικές διατάξεις με παρατάσεις, αναστολές, ειδικά προγράμματα, επιδοτήσεις παγίων, πρόγραμμα συνεργασία και ούτω καθεξής. Εμείς προσωπικά δεν κάνουμε δεκτό αυτόν τον ισχυρισμό. Δεν δεχόμαστε καμία δικαιολογία. Σε αυτήν την κατάσταση είμαστε δύο χρόνια, θα έπρεπε να έχει βρεθεί λύση! Φτάνουν οι διαπιστώσεις των προβλημάτων, καιρός είναι να πάμε και στην επίλυσή τους! Τι άλλο πρέπει να γίνει για να καταλάβουν οι αρμόδιοι ότι το σύστημα «κοινή ταυτότητα οφειλής και πληρωμές σε έναν κουβά» δεν εξυπηρετεί; Πρέπει να βρεθεί άλλος τρόπος, ας πάρουν για παράδειγμα το taxis.

Κλείνοντας, αφήσαμε για κερασάκι την ΑΠΔ μηνός Ιανουαρίου. Από σχετικό δελτίο τύπου του Υπουργείου Εργασίας, γνωρίζαμε ήδη ότι το κράτος θα καλύψει τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων για τις ημέρες 25 και 26 Ιανουαρίου. Μάλιστα στο ίδιο δελτίο τύπου ανέφεραν ότι περιμένουμε οδηγίες για το τι θα κάνουμε.

Οι οδηγίες ήρθαν σήμερα το πρωί και ανέφεραν το εξής απλό… Πληρώστε κανονικά και βλέπουμε από Απρίλιο! Αυτό λέει επί λέξει!!! Η οδηγία του ΕΦΚΑ, μας συμβουλεύει να σταλεί η ΑΠΔ, να πληρωθούν οι εισφορές κανονικά και στη συνέχεια, τον Απρίλιο, το σύστημα θα μας αφήσει να κάνουμε συμπληρωματικές, ελπίζουμε όχι με δισκέτες στα υποκαταστήματα… Μάλιστα, μας ενημέρωσε ότι το ποσό θα συμψηφισθεί με υποχρεώσεις τους προς τον Φορέα μας ή θα τους επιστραφεί.

Σήμερα μάθαμε ότι η ΑΠΔ του Ιανουαρίου υποβάλλεται σαν ψέμα και αυτή από 1 Απριλίου 2022. Με λίγα λόγια η κατάσταση είναι ό,τι νά ’ναι!!!

Πηγή: www.e-forologia.gr