tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

του προέδρου της Επιτροπής Ιδιωτικής Εκπαίδευσης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Δημήτρη Παπαγιαννόπουλου

Άρθρο του προέδρου της Επιτροπής Ιδιωτικής Εκπαίδευσης του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών κ. Δημήτρη Παπαγιαννόπουλου σχετικά με το νέο εξεταστικό σύστημα που ανακοίνωσε ο υπουργός Παιδείας.

Ανακοινώθηκε από τον υπουργό το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Οι αλλαγές θα ισχύουν από τη σχολική περίοδο 2019-20, αφορούν δηλαδή τους μαθητές που τη φετινή χρονιά θα φοιτήσουν στη Β'Λυκείου.

Η κυριότερη αλλαγή είναι ότι προβλέπεται συμμετοχή του απολυτηρίου, σε ποσοστό 10%, στα μόρια εισαγωγής του υποψηφίου. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τα δύο τετράμηνα και από περιφερειακές εξετάσεις σε 4 μαθήματα, τα ίδια στα οποία ο μαθητής θα εξεταστεί στις Πανελλαδικές. Εδώ χρειάζεται η προσοχή όλων των αρμοδίων και των εμπλεκόμενων με την Εκπαιδευτική διαδικασία στη χώρα μας. Ήδη έχει ξεκινήσει η συζήτηση για το περίφημο αδιάβλητο των εξετάσεων. Και πως να μην ξεκινήσει όταν πλέον, έστω και σε μικρό ποσοστό, η επιτυχία ή όχι θα εξαρτάται και από την κρίση του καθηγητή στην τάξη καθώς και από τις περιφερειακές εξετάσεις, πριν τις Πανελλαδικές; Πιστεύω ότι πρέπει οι υποψήφιοι για μια σχολή να διαγωνίζονται στα ίδια μαθήματα και όλοι στα ίδια θέματα. Κάτι που δεν θα συμβαίνει με όσα προβλέπουν οι χθεσινές εξαγγελίες. Και βέβαια όταν υπάρχουν κοινά τμήματα σε διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Το οποίο ήταν και μια από τις παθογένειες και του προηγούμενου συστήματος.

Μια άλλη σημαντική αλλαγή είναι ότι προστίθεται τέταρτη κατεύθυνση, διαιρώντας τη θετική σε δύο. Κάθε μαθητής θα μπορεί να είναι υποψήφιος σε μια μόνο κατεύθυνση, δηλώνοντας τις σχολές από ένα μόνο επιστημονικό πεδίο. Καταργούνται δε οι συντελεστές βαρύτητας στα 4 εξεταζόμενα μαθήματα.  Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να περιορίζονται οι επιλογές, ειδικά των πολύ δυνατών μαθητών. Ουσιαστικά πρόκειται για μια αναβίωση του συστήματος των Δεσμών που γνωρίσαμε στις αρχές της δεκαετίας του΄80, του μακροβιότερου συστήματος εισαγωγής.

Στο νέο σύστημα προβλέπεται ότι θα υπάρχουν σχολές στις οποίες ο μαθητής θα μπορεί να εισάγεται χωρίς Πανελλαδικές εξετάσεις, με μοναδικό κριτήριο τον βαθμό του απολυτηρίου. Εδώ έχουμε ένα μάλλον επικοινωνιακό τρυκ του υπουργείου το οποίο θα έπρεπε να βρει τρόπο να ικανοποιήσει, έστω και μερικώς τις…κορώνες περί κατάργησης των εξετάσεων και ελεύθερης πρόσβασης στα Πανεπιστήμια. Δεν είναι στους σκοπούς αυτού του άρθρου να εξηγήσουμε γιατί αυτό δεν μπορεί να γίνει, αλλά είναι εύκολο να διαπιστώσει κάποιος ότι τμήματα "ελεύθερης πρόσβασης" υπήρχαν και μέχρι σήμερα. Σε πολλές σχολές, ιδίως σε σχολές, των οποίων οι έδρες βρίσκονται σε απομακρυσμένες από τα μεγάλα αστικά κέντρα περιοχές, η προσφορά θέσεων ξεπερνούσε κατά πολύ τη ζήτηση. Με αποτέλεσμα στις σχολές αυτές, αν ένας μαθητής τις δήλωνε στο μηχανογραφικό του, να αρκούσε στις εξετάσεις να γράψει…το όνομά του ώστε να εισαχθεί. Η εκτίμηση όλων είναι ότι οι σχολές ελεύθερης πρόσβασης που ανακοινώθηκαν θα είναι ακριβώς αυτές, ανεξάρτητα από τον πολύπλοκο τρόπο με τον οποίο τα τμήματα θα χαρακτηρίζονται σαν τμήματα ελεύθερης πρόσβασης.

Για πρώτη φορά, ένα κλασσικό μάθημα των Ανθρωπιστικών ή Θεωρητικών σπουδών, τα Λατινικά καταργούνται από τα αναλυτικά προγράμματα και τις εξετάσεις. Αντικαθίσταται από την Κοινωνιολογία, η οποία επιστρέφει ως καθοριστικό μάθημα μετά από πολλά χρόνια. Αυτό ίσως να το επιβάλλουν οι σημερινές κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, αρκεί το μάθημα να διδαχθεί σωστά. Προσωπικά θεωρώ ότι η Κοινωνιολογία θα έπρεπε να μην αφορά μόνο τους μαθητές των Ανθρωπιστικών σπουδών.

Η Γ΄Λυκείου, με το σύστημα που εξαγγέλθηκε, μετατρέπεται σε προπαρασκευαστικό έτος κατά τον υπουργό, σε Φροντιστηριακό λέω εγώ. Προσωπικά, κρίνω ότι η εντατικοποίηση των σπουδών σε αυστηρά 4 μαθήματα με αύξηση των διδακτικών ωρών σε αυτά, και η απαλλαγή από τα λεγόμενα μαθήματα Γενικής Παιδείας, που ούτως ή άλλως είχαν εντελώς απαξιωθεί στο παλιό σύστημα, είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και σίγουρα ευνοεί τους συνειδητοποιημένους υποψήφιους. Υπάρχουν ακόμη λεπτομέρειες που δεν έχουν διευκρινιστεί, όπως η ύλη στα μαθήματα εμβάθυνσης. Χθες ακούσαμε ότι σε κάποια ενδεχομένως να αυξηθεί. Επίσης η κατανομή των σχολών στα 4 επιστημονικά πεδία. Θα πρέπει να περιμένουμε ώστε να κάνουμε καλύτερες εκτιμήσεις. Ανάγκη για αλλαγή σε ένα κορεσμένο Εκπαιδευτικό σύστημα υπήρχε. Όπως επιτακτική είναι η ανάγκη να ζωντανέψει το Ελληνικό σχολείο. Δική μου πεποίθηση είναι ότι η αναμόρφωση του Ελληνικού σχολείου πρέπει να ξεκινήσει από τις μικρές τάξεις. Από το Δημοτικό ίσως.

Προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να δουλέψουμε όλοι.

Εύχομαι σε όλους μια καλή σχολική χρονιά!

 

Δημήτρης Παπαγιαννόπουλος

Μαθηματικός, Αντιπρόεδρος Σ.ΕΦ.Α.

Πρόεδρος Επιτροπής Ιδιωτικής Εκπαίδευσης

Μέλος ΔΣ ΕΕΑ