tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Άρθρο. Τα άμεσα προβλήματα βενζινοπωλών και της λιανικής των καυσίμων

Τα πρατήρια υγρών καυσίμων βιώνουν εδώ και χρόνια βαθιά κρίση. Οι αιτίες πολλές με πρώτες την οικονομική κρίση και τα εξοντωτικά μέτρα που έχουν ληφθεί

Τα πρατήρια υγρών καυσίμων βιώνουν εδώ και χρόνια βαθιά κρίση.  Οι αιτίες γι αυτό είναι πολλές με πρώτες την οικονομική κρίση και τα εξοντωτικά μέτρα που έχουν ληφθεί τόσο σε βάρος του κλάδου όσο και με την επιβολή μεγάλων φόρων που έρχονται σε αντίθεση με τη μείωση των εισοδημάτων των καταναλωτών.

 

Μια άλλη αίτια είναι η συνεχιζόμενη δραστηριότητα των παράνομων κυκλωμάτων που διακινούν λαθραία καύσιμα και ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό στα νόμιμα πρατήρια. Όσες φορές η Πολιτεία διακήρυξε την «πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων» άλλες τόσες φορές αυτό γιγαντώθηκε!

 

Παράλληλα, με τις πολιτικές που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα, γινόμαστε μάρτυρες αφανισμού των πρατήριων αφού πολλά από αυτά έχουν κλείσει μη αντέχοντας τα βάρη, ή έχουν περάσει στα χέρια των μεγάλων ομίλων καυσίμων και αγνώστων συμφερόντων εταιρειών.

 

Σήμερα, πέρα από τα μεγάλα μακροπρόθεσμα προβλήματα επιβίωσης των πρατηρίων, επείγει η λύση ορισμένων τρεχόντων προβλημάτων όπως τα παραθέτουν οι βενζινοπώλες προς κάθε κατεύθυνση. Τα κυριότερα από αυτά είναι τα παρακάτω:

 

  • Επαναφορά του μειωμένου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα 21 ευρώ το χιλιόλιτρο και ριζική μείωση των υψηλών ΕΦΚ στα άλλα καύσιμα.

 

  • Κατάργηση του συστήματος ΗΦΑΙΣΤΟΣ για το πετρέλαιο θερμαστής. Η Πολιτεία να χορηγεί επίδομα θέρμανσης με βάση τους φορολογικούς  μηχανισμούς. Επιβάλλονται δε εξοντωτικά πρόστιμα για τυπικές παραβάσεις του συστήματος που δεν έχουν κανένα νόημα για τους πρατηριούχους αφού δεν υπάρχει καμία πραγματική παράβαση.

 

  • Επείγουσες διευθετήσεις του συστήματος εισροών εκροών όπως η ανάκληση προστίμων για, χωρίς υπαιτιότητα των βενζινοπωλών, καθυστέρηση της πλήρους λειτουργίας των συστημάτων, αναγνώριση των «σιωπηρών παρατάσεων» εγκατάστασής τους, επίλυση του προβλήματος απαγόρευσης σύνδεσης των συστημάτων μετά την λήξη της ημερομηνίας εγκατάστασης με βάση τις υπάρχουσες ογκομετρήσεις των δεξαμενών κλπ.

 

  • Άμεση καταβολή στους πρατηριούχους της επιδότησης των συστημάτων εισροών  -εκροών που πληρούν τα κριτήρια επιχορήγησης.

 

  • Εφαρμογή της εγκατάστασης των συστημάτων εισροών – εκροών σε όλα τα επίπεδα διακίνησης καυσίμων (διυλιστήρια, δεξαμενές, εταιρείες πετρελαιοειδών, ναυτιλιακές δεξαμενές, μεγάλα βυτιοφόρα κλπ). Ειδικά δε για τα μεγάλα βυτιοφόρα και τις ναυτιλιακές δεξαμενές (σλέπια), εγκατάσταση πρόσθετων συστημάτων διακίνησης, γεωγραφικής καταγραφής δρομολογίου, απευθείας μετάδοση κάθε εισροής – εκροής κλπ.

 

  • Προκαλεί το κοινό αίσθημα και πλήττεται καίρια η αξιοπιστία του κράτους -πέρα και από τον χλευασμό προς τους κυβερνώντες που διακηρύττουν συνεχώς την πάταξη του λαθρεμπορίου(!) – από την επιλογή να επιβληθούν τα συστήματα εισροών – εκροών σε 7.000 πρατήρια και να επιβάλλονται πρόστιμα για όσα έχουν καθυστερήσει, και να δίνεται συνεχή αναβολή της εγκατάστασής τους σε δύο ομίλους διυλιστηρίων, σε 20 περίπου εταιρείες πετρελαιοειδών και σε μερικές δεκάδες σλέπια! Με ποια λογική απεφάνθη το κράτος ότι δεν μπορούν να εγκατασταθούν σε αυτούς ενώ μπορούν να εγκατασταθούν σε 7.000 πρατήρια;

 

  • Πραγματικός έλεγχος των εξαγωγών καυσίμων για την πάταξη των εικονικών εξαγωγών που καταλήγουν λαθραίως στην εσωτερική αγορά με αποτέλεσμα να εξοντώνουν τους νόμιμους βενζινοπώλες.

 

  • Έλεγχος των εισερχομένων στη χώρα υγρών καυσίμων άλλων χρήσεων που δεν υπάγονται σε επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και χρησιμοποιούνται ευρέως για νόθευση καυσίμων.

 

  • Τροποποίηση της διάταξης της παρ. 6 στο άρθρο 7 του ν. 3054/2002 όπως ισχύει, με την οποία οι μεταπωλητές πετρελαίου θέρμανσης επί βυτίο, χωρίς αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, μπορούν να προμηθεύονται πετρέλαιο από δεξαμενές και διυλιστήρια που δεν διαθέτουν συστήματα εισροών – εκροών. Αυτή η διάταξη είναι ο ορισμός της εξώθησης σε ανεξέλεγκτη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης.

 

  • Τροποποίηση της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 4 του Ν. 3887/10 (ΦΕΚ 174 Α/30-9-2010) με την οποία μπορούν να εγκαθίστανται δεξαμενές διανομής καυσίμων εντός εταιρειών μεταφορών ή έργων, για ιδιόκτητα ή συνεργαζόμενα οχήματα και μηχανήματα χωρίς έλεγχο της εγκατάστασης, χωρίς αριθμό μητρώου, χωρίς σύστημα εισροών – εκροών με μόνη την εξασφάλιση πιστοποιητικού πυρασφάλειας!

 

  • Έλεγχος της παραβατικότητας ορισμένων πρατηρίων που ασκούν αθέμιτο ανταγωνισμό είτε με νόθευση καυσίμων, είτε με προμήθεια λαθραίων ατελώνιστων, είτε με αλλοίωση των ενδείξεων παράδοσης καυσίμων (κλοπή) των καταναλωτών κλπ.

 

  • Ειδικότερα, να παταχθεί η επιχειρούμενη από ορισμένα κυκλώματα, νέας τεχνολογίας μορφή κλοπής καταναλωτών, με παρεμβάσεις στα λογισμικά των συστημάτων εισροών – εκροών, ώστε όλα να είναι νόμιμα αλλά στην πράξη να κλέβουν τον καταναλωτή!!!

 

  • Έλεγχος της νομιμότητας όλων των δεξαμενών καυσίμων που είναι διάσπαρτες ανά την Ελλάδα και κυρίως σε ζώνες γύρω από δεξαμενές διυλιστηρίων, οι οποίες λειτουργούν ως «παρκινγκ» παράνομων καυσίμων, ως «διυλιστήρια» αποχρωματισμού πετρελαίου και ως κέντρα διανομής παράνομων καυσίμων. Καμία δεξαμενή παράνομη, καμία δεξαμενή χωρίς σύστημα εισροών – εκροών.

 

 

ΣΒ