tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Υπουργική Απόφαση για επέκταση του χρονικού διαστήματος που αφορά στη μείωση κύκλου εργασιών για αναστολή προθεσμιών εμφάνισης, λήξης και πληρωμής των αξιόγραφων

Γράφει ο Στάθης Δημ. Σταματελόπουλος, Νομικός Συνεργάτης Ε.Ε.Α.


Με την υπ. αριθμ. Α.1268/2020 απόφαση του Αναπληρωτή και του Υφυπουργού Οικονομικών, που δημοσιεύτηκε στις 11/12/2020, επέρχεται η μεταβολή του χρονικού διαστήματος, που λαμβάνεται υπόψη για τη μείωση του κύκλου εργασιών, για την εφαρμογή της αναστολής προθεσμιών λήξης, εμφάνισης και πληρωμής αξιογράφων της παρ. 1 του άρθρου 35 του Ν. 4753/2020, σε τρόπο ώστε, να μπορέσουν να επωφεληθούν από το εν λόγω μέτρο και όσες επιχειρήσεις εμφάνισαν μειωμένο κύκλο εργασιών και κατά το χρονικό διάστημα των μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου.

Ειδικότερα, όπως προβλέπεται από την σχετική εγκύκλιο, μεταβάλλεται το χρονικό διάστημα, που λαμβάνεται υπόψη για την μείωση του κύκλου εργασιών έτσι ώστε, ως πληγείσες επιχειρήσεις για την εφαρμογή των οριζομένων στην περ. α’ της  παρ. 1 του άρθρου 35 του Ν. 4753/2020, να θεωρούνται, πέραν των επιχειρήσεων, που εμφανίζουν μειωμένο κύκλο εργασιών κατά το διάστημα Απριλίου – Σεπτεμβρίου 2020, όπως αυτό ορίζεται στην απόφαση Α.1259/25-11-2020 και οι επιχειρήσεις, οι οποίες εμφανίζουν μειωμένο κύκλο εργασιών, κατά το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου του έτους 2020, κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 50%, σε σχέση με τον κύκλο εργασιών του αντίστοιχου διαστήματος του έτους 2019.

Όπως ορίζεται στο άρθρο 2 της σχετικής απόφασης, από τη δημοσίευση του Ν.4753/2020 (ΦΕΚ Α’ 227) και μέχρι την 31/12/2020, αναστέλλονται οι προθεσμίες λήξης, εμφάνισης και πληρωμής αξιογράφων, κατά εβδομήντα πέντε (75) ημέρες από την αναγραφόμενη επί εκάστου αξιογράφου ημερομηνία, οφειλόμενων από επιχειρήσεις, που αναφέρονται στο άρθρο 1 της απόφασης, οι οποίες κατά την 5η Νοεμβρίου 2020 έχουν ενεργό, κύριο κωδικό δραστηριότητας από τους αναφερόμενους στον πίνακα του Παραρτήματος 2 της υπ. αριθμ. Α.1259/2020 Απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών, ή των οποίων τα ακαθάριστα έσοδα ενεργού κατά την 5η Νοεμβρίου 2020 ΚΑΔ δευτερεύουσας δραστηριότητας (από τους αναφερόμενους στον πίνακα του Παραρτήματος 2 της υπ. αριθμ. Α.1259/2020 απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού και του Υφυπουργού Οικονομικών), της αρχικής δήλωσης φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2018, είναι μεγαλύτερα από τα ακαθάριστα έσοδα, που αντιστοιχούν στον κύριο ΚΑΔ στις 5 Νοεμβρίου 2020.

Η προϋπόθεση του μειωμένου κύκλου εργασιών για το διάστημα Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2020, κατά ποσοστό μεγαλύτερο από 50%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, για τις πληγείσες επιχειρήσεις υπολογίζεται ως ακολούθως:

Α) για τις επιχειρήσεις που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και τηρούν διπλογραφικά βιβλία, λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα του κύκλου εργασιών μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2019 και συγκρίνεται με το αντίστοιχο του 2020, όπως προκύπτει από την περιοδική δήλωση Φ.Π.Α. μηνός Οκτωβρίου και από το ποσό που έχει δηλωθεί, ή θα δηλωθεί ως ακαθάριστα έσοδα του μηνός Νοεμβρίου στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ». Η δήλωση των ακαθαρίστων εσόδων στην πλατφόρμα, δύναται να πραγματοποιηθεί μέχρι την 15η Δεκεμβρίου 2020.

Β) για τις επιχειρήσεις, που είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ και τηρούν απλογραφικά βιβλία, λαμβάνεται υπόψη το άθροισμα των ακαθαρίστων εσόδων μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2020, όπως αυτά έχουν διακριτά δηλωθεί, ή θα δηλωθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ, το οποίο συγκρίνεται με τα 2/3 του κύκλου εργασιών της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ δ’ τρίμηνου έτους 2019.

Γ) για τις επιχειρήσεις που δεν είναι υποκείμενες σε ΦΠΑ, ή είναι υποκείμενες και απαλλασσόμενες, λαμβάνεται υπόψη, το άθροισμα των ακαθαρίστων εσόδων μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2020, όπως αυτά έχουν διακριτά δηλωθεί, ή θα δηλωθούν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport» της ΑΑΔΕ. Για τη σύγκριση με το έτος 2019, λαμβάνεται υπόψη το 1/6 των ακαθαρίστων εσόδων της δήλωσης ΦΕ φορολογικού έτους 2019. Σε περίπτωση μη υποβολής δήλωσης ΦΕ, λόγω μη παρέλευσης της προθεσμίας υποβολής της, η πληροφορία των ακαθαρίστων εσόδων αντλείται από το 1/6 του δηλούμενου ποσού εσόδων στην πλατφόρμα «myBusinessSupport» για το 2019. Η δήλωση των ακαθαρίστων εσόδων στην πλατφόρμα, δύναται να πραγματοποιηθεί μέχρι την 15η Δεκεμβρίου 2020.

Εξάλλου στο άρθρο 3 της ως άνω απόφασης καθορίζεται ο τρόπος αποστολής, ή διαβίβασης πληροφοριών από την ΑΑΔΕ προς τα Πιστωτικά Ιδρύματα για τον έλεγχο της πλήρωσης των προϋποθέσεων του άρθρου 2 και ειδικότερα προβλέπεται ότι, η διασταύρωση των φορολογικών στοιχείων και ο έλεγχος για την πλήρωση των προϋποθέσεων του άρθρου 2 πραγματοποιείται με μηχανογραφικό τρόπο από την ΑΑΔΕ. Ακολούθως, διαβιβάζονται προς τα πιστωτικά και εν γένει χρηματοδοτικά ιδρύματα, ή φορείς που λειτουργούν νόμιμα χάριν αυτών και τηρούν αρχεία δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, συγκεντρωτικοί κατάλογοι με τα στοιχεία και πληροφορίες των δικαιούχων.

Η διαβίβαση των στοιχείων αυτών γίνεται απευθείας από την ΑΑΔΕ, μέσω ασφαλούς συστήματος μεταφοράς αρχείου. Ειδικά για πιστωτικά και χρηματοδοτικά ιδρύματα γίνεται μέσω της «Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ).