tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Μόνο ηλεκτρονικά θα υποβάλλονται από την 29/6/2021 οι δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων με απόφαση της ΑΑΔΕ

Γράφει ο Στάθης Δημ. Σταματελόπουλος, Νομικός Συνεργάτης Ε.Ε.Α.

 

Όπως οι περισσότεροι πολίτες και ασφαλώς οι ασχολούμενοι με τον κλάδο των ακινήτων επαγγελματίες θα γνωρίζουν, με την υπ. αριθμ. Α.1031/2021 (ΦΕΚ Β 839/2021) απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ καθιερώθηκε για πρώτη φορά η δυνατότητα για την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής my property, αναφορικά με τις αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, ενόψει σύνταξης συμβολαιογραφικού εγγράφου πώλησης, για ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές, στις οποίες ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, καθώς επίσης και για την υποβολή δηλώσεων, που αφορούν τη ματαίωση της σύνταξης του συμβολαιογραφικού εγγράφου, εφόσον οι αρχικές δηλώσεις είχαν υποβληθεί με τον ίδιο τρόπο.

 

Ασφαλώς η καθιέρωση της σχετικής δυνατότητας ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων αποτέλεσε μία ακόμη καινοτομία για την οικονομική ζωή και ειδικότερα για τον τομέα της αγοράς ακινήτων, καθώς παρείχε μεγάλη εξοικονόμηση χρόνου και αποφυγή ταλαιπωρίας, για τους ενδιαφερόμενους πολίτες, οι οποίοι θα έχουν πλέον την δυνατότητα να αποφύγουν την χρονοβόρα προσέλευση τους στις κατά τόπους ΔΟΥ, για την υποβολή της σχετικής δήλωσης ΦΜΑ και την απώλεια πολύτιμου χρόνου, αλλά και μεγάλης συνήθως ταλαιπωρίας, καθώς στα αρμόδια τμήματα κεφαλαίου της κάθε ΔΟΥ υπήρχαν μεγάλες ουρές ενδιαφερομένων πολιτών, υπαλλήλων συμβολαιογραφείων, πληρεξουσίων δικηγόρων κ.λ.π. .

Με την ίδια επίσης ως άνω απόφαση ορίστηκε ότι, για το χρονικό διάστημα μέχρι και την 31/5/2021, η υποβολή των δηλώσεων μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής my property δεν θα είναι υποχρεωτική, αλλά προβλέφθηκε η εξακολούθηση της δυνατότητας υποβολής αυτών και σε έντυπη μορφή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ., με τη διαδικασία που ορίζεται στην απόφαση Α.1137/2020 (ΦΕΚ Β’ 2423/2020) του Διοικητή της ΑΑΔΕ, ενώ στη συνέχεια, εκδόθηκε η υπ. αριθμ. Α.1126/2021 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ Β’ 2315/2021), με την οποία παρατάθηκε η ως άνω δυνατότητα για την έντυπη κατάθεση των σχετικών δηλώσεων με φυσική παρουσία στα αρμόδια τμήματα των ΔΟΥ μέχρι και την 28/6/2021.
.

Ηδη όμως, μετά την έκδοση της υπ. αριθμ.  Ε.2129/28-6-2021 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ με θέμα ¨Υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων με τη χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής (myproperty)¨ προβλέπεται ρητά ότι, από την 29/6/2021 και στο εξής, όλες οι προαναφερόμενες δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων θα υποβάλλονται πλέον υποχρεωτικά και μόνο μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής my property.

Παράλληλα, με την ίδια ως άνω απόφαση διευκρινίζεται ότι, δηλώσεις που αφορούν οποιαδήποτε άλλη περίπτωση επιβολής φόρου μεταβίβασης ακινήτων, όπως δηλώσεις που αφορούν συμβολαιογραφικά έγγραφα συστάσεων, ή τροποποιήσεως συστάσεων οριζοντίων, ή καθέτων ιδιοκτησιών, δηλώσεις φόρου χρησικτησίας, πλασματικές δηλώσεις, δηλώσεις για πώληση ακινήτου σε εκτέλεση προσυμφώνου, δηλώσεις για επανάληψη, ή διόρθωση συμβολαίου, δηλώσεις για μεταγραφή δικαστικών αποφάσεων, δεν θα υποβάλλονται με τη χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής my property, αλλά με τη διαδικασία που ορίζεται με την υπ. αριθμ. Α.1137/2020 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ (έντυπη μορφή και υποβολή με φυσική παρουσία στις κατά τόπους ΔΟΥ).

Τέλος, με την ίδια ως άνω απόφαση διευκρινίζεται επίσης ότι, δηλώσεις που έχουν υποβληθεί μέχρι και την 28/6/2021 σε έντυπη μορφή και όχι μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής my property, θα διεκπεραιώνονται από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ, χωρίς να απαιτείται η εκ νέου ηλεκτρονική υποβολή μέσω της ως άνω εφαρμογής, όμως και εφόσον οι συμβαλλόμενοι επιθυμούν να τις υποβάλουν μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής, τότε θα υποχρεούνται να προβούν προηγουμένως σε ανάκληση των χειρόγραφων δηλώσεων ενημερώνοντας παράλληλα και την αρμόδια  Δ.Ο.Υ..

Προς διευκόλυνση δε όλων των ενδιαφερόμενων, για την χρήση του συστήματος της ηλεκτρονικής εφαρμογής «my property», η ως άνω απόφαση ενημερώνει ότι, λειτουργεί η τηλεφωνική γραμμή +30 213 162 1000 του Κ.Ε.Φ. (Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων) της Α.Α.Δ.Ε., στην οποία, μέσα από το σχετικό μενού οι ενδιαφερόμενοι επιλέγουν “1” (“υπηρεσίες TAXISnet”) και στη συνέχεια το “2” (myproperty).

Εκτιμούμε ότι, η καθιέρωση της υποχρεωτικότητας πλέον της υποβολής των σχετικών δηλώσεων μέσω της σχετικής ηλεκτρονικής εφαρμογής, με την παράλληλη – ελπίζουμε στο άμεσο μέλλον –, επέκταση της σχετικής δυνατότητας και για την υποβολή και άλλου τύπου δηλώσεων, όπως αυτές που αναφέρονται ανωτέρω, ασφαλώς και συμβάλλει στην διευκόλυνση  όλων των ενδιαφερομένων πολιτών, αλλά και των επαγγελματιών που απασχολούνται στον χώρο της αγοράς ακινήτων και απαλλάσσει τους ενδιαφερόμενους από μεγάλη ταλαιπωρία και γραφειοκρατία, ενώ παράλληλα προσφέρει και εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου .