tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Νέα από το e-forologia.gr (26/04/2021)

Άρθρα

Εργαζόμενη διατελούσα σε άδεια μητρότητας ή σε ειδική άδεια (εξάμηνη) του ΟΑΕΔ, απασχολούμενη σε  επιχείρηση  που παραμένει κλειστή με εντολή δημόσιας αρχής

Ερωτήματα

Τι ισχύει σε περίπτωση χρέωσης λάθος ΦΠΑ;

 

Καλημέρα ,
1)σε περίπτωση χρέωσης λάθος ΦΠΑ πχ χρεώθηκε 24% ενώ θα έπρεπε να χρεωθεί 13% , και αυτό εντοπίστηκε την επόμενη χρήση (επόμενο έτος) επιτρέπεται η έκδοση πιστωτικού τιμολογίου ΦΠΑ στην επόμενη χρήση ? αν ναι εκπίπτουν εγγραφές κανονικά στις ημερομηνίες που εκδόθηκαν τα τιμολόγια;
2) γενικά σε περίπτωση που εντοπιστεί ένα λάθος πχ διπλο-εγγραφή τιμολογίου ή μη εγγραφή στα βιβλία του μπορούμε να τα περάσουμε στην επόμενη χρήση έστω χωρίς δικαίωμα , ώστε να συμφωνούμε στους προμηθευτές;
3) τέλος πως διορθώνουμε μια λάθος έκδοση τιμολογίου ( πχ εκδόθηκε σε λάθος πελάτη, ή λάθος στα ποσά ή τις ποσότητες ) το οποίο το ανακαλύπτουν είτε σε άλλη περίοδο ΦΠΑ είτε σε άλλη χρήση . παρακαλώ αν υπάρχει κάποια αναλυτική οδηγία το τι κάνουμε σε κάθε περίπτωση , γιατί τώρα με τα mydata θα υπάρχουν θέματα.

Απάντηση:

  1. Κατά τα ΕΛΠ προβλέπεται η έκδοση  (συμπληρωματικού) τιμολογίου για χρέωση Φ.Π.Α. όταν για οποιοδήποτε λόγο υπολογίσθηκε λανθασμένα ο φόρος στο αρχικό τιμολόγιο (σχετ. και  η παρ. 8.3.1. της ΠΟΛ 1003/2014).

    Σε περίπτωση που η εταιρία δεν επιθυμεί την επιβάρυνση των πελατών με τη διαφορά του φόρου, θα πρέπει οπωσδήποτε να αποδώσει τη σχετική διαφορά την περίοδο που αφορούν οι πράξεις.  Ο φόρος από τον εκδότη του συμπληρωματικού τιμολογίου, θα πρέπει να αποδοθεί στο χρόνο έκδοσης του αρχικού τιμολογίου με τις ανάλογες προσαυξήσεις (άρθρα 16 έως 18 ΦΠΑ).  Για το λόγο αυτό θα υποβληθούν τροποποιητικές δηλώσεις ΦΠΑ. Στοιχεία τεκμηρίωσης μπορεί να αποτελέσουν καταστάσεις από τις οποίες θα προκύπτουν οι υπολογισμοί διαφοράς φόρου.

    Σε σχέση με τον λήπτη, το δικαίωμα έκπτωσης γεννάται κατά   το χρόνο που ο φόρος καθίσταται απαιτητός, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 16 έως και 18 (παρ. 3 άρθρου 30 ΦΠΑ). Ο χρόνος αυτός, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 16, είναι ο χρόνο που πραγματοποιείται η παράδοση των αγαθών και η παροχή των υπηρεσιών. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, ο χρόνος ορίζεται διαφορετικά σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 16 του ΦΠΑ. Θεωρούμε ότι ο λήπτης του συμπληρωματικού φορολογικού στοιχείου, θα πρέπει να προβεί στην υποβολή των ανάλογων τροποποιητικών δηλώσεων προκειμένου να έχει δικαίωμα έκπτωσης του επιπλέον φόρου που χρεώνεται, εφόσον δεν έχει παραγραφεί το σχετικό δικαίωμα.

 

Δείτε ολόκληρη την ερώτηση και την απάντηση εδώ.

 

Δικαίωμα μεταφοράς υπαλλήλου

Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης (Ε.Π.Ε.) βρίσκετε σε καθεστώς προς εκκαθάριση. Έχουν λήξει τα νομιμοποιητικά της έγγραφα (καταστατικό) και δεν υπάρχει απόφαση Γ.Σ. για παράταση τις διάρκειας τις εταιρείας. Οι εταίροι στην εταιρεία είναι τρεις. Ένας εξ αυτόν είναι θανών (μετά την λήξη των νομιμοποιητικών εγγράφων) και δεν υπάρχει ακόμη διάδοχη κατάσταση. Αυτοδίκαια η εταιρεία βάση του καταστατικού της μπαίνει στην διαδικασία λύσης και εκκαθάρισης. Έγινε αίτημα στα δικαστήρια για τον ορισμό εκκαθαριστή και ορίστηκε δικάσιμος τον 12/2021. Η επιχείρηση απασχολεί μια υπάλληλο από το 2001 συνεχόμενα. Και οι δυο πλευρές θέλουν να γίνει μεταφορά τις υπαλλήλου σε άλλη εταιρεία χωρίς να χάσει τα δικαιώματα της (εργατικά ασφαλιστικά μισθολογικά).

1) Έχει το δικαίωμα και αν ναι με ποιο τρόπο η προς εκκαθάριση εταιρεία να το κάνει?

2) Ποιος θα κάνει τις απαραίτητες ενέργειες στην προς εκκαθάριση εταιρεία εφόσον με την λήξη του καταστατικού της δεν υπάρχει εκπροσώπηση;

3)Ποιες ενέργειες πρέπει να γίνουν έτσι ώστε να γίνει η μεταφορά της υπαλλήλου χωρίς να χάσει τα δικαιώματα της;

Απάντηση

 

Δεδομένου ότι η υπόψη ΕΠΕ που εκθέτετε στο ερώτημα, βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης, με συνέπεια να μην υφίσταται νόμιμος εκπρόσωπος για να συνυπογράψει το τριμερές ιδιωτικό συμφωνητικό μεταβίβασης της εργασιακής  σχέσης, ως εκπρόσωπος της αρχικής επιχείρησης, θα προτείναμε ένα ασφαλή, σύννομο και αξιόπιστο τρόπο  διαχείρισης του θέματος.

Ειδικότερα προτείνουμε να συμπεριληφθεί όρος στην ατομική σύμβαση που θα συνάψει ο εργαζόμενος με τη νέα επιχείρηση,  βάσει του οποίου «σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης εργασίας του ο εργαζόμενος θα δικαιούται  ως προϊόν συμφωνίας των συμβαλλομένων μερών χρηματική αποζημίωση  ύψους  ………………… €      εκτός εάν   το ποσό της αποζημίωσης  που ορίζεται βάσει  του Ν.2112 /20  είναι μεγαλύτερο ».

Προς επιβεβαίωση, ότι ο όρος αυτός είναι σύννομος σας παραθέτουμε τη διάταξη νόμου που το προβλέπει καθώς και σχετική δικαστηριακή νομολογία.

 Στο  άρθρο 3 παράγραφος 1, του Ν.2112/20  όπως  αντικαταστάθηκε και είναι σε ισχύ  με την παρ. ΙΑ12(2) του άρθρου  1 ου   του Ν. 4093/12(ΦΕΚ-222 Α/12.11.12), ορίζεται ότι

«1. Εργοδότης που παραμελεί την υποχρέωση προειδοποίησης για καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου ιδιωτικού υπαλλήλου οφείλει να καταβάλει στον απολυόμενο υπάλληλο αποζημίωση απόλυσης ως κατωτέρω, εκτός αν οφείλεται μεγαλύτερη αποζημίωση βάσει σύμβασης ή εθίμου  ως εξής:

 

Δείτε  ολόκληρη την ερώτηση και την απάντηση εδώ.

 

Τι ισχύει για την επαγγελματική έδρα σε μέρος κατοικίας με συνιδιοκτησία;

Ελεύθερος επαγγελματίας έχει δηλώσει επαγγελματική έδρα σε πρώτη κατοικία 90τμ, ιδιόκτητη 50%-50% με τη σύζυγο στην οποία ιδιοκατοικούν από το 2000, και στη Δ.Ο.Υ. έχει κατατεθεί υπεύθυνη δήλωση της συζύγου ότι παραχωρεί δωρεάν ένα δωμάτιο 14τμ για το σκοπό αυτό. Το ετήσιο τεκμαρτό 3% για τα 14τμ είναι 500€ και ο μεν ελεύθερος επαγγελματίας δηλώνει 250€ στα Ε2-Ε1/ιδιοχρησιμοποίηση & Ε3/έξοδα, η δε σύζυγος 250€ στα Ε2-Ε1 εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση.

Δεδομένου ότι δεν αποκτάται ξεχωριστή επαγγελματική εγκατάσταση καθώς δεν αλλάζει η χρήση ως πρώτη κατοικία (δεν υπάρχει συναλλακτική δραστηριότητα εντός της κατοικίας) και ουσιαστικά πρόκειται για αποδοχή από τη σύζυγο να χρησιμοποιηθεί η κατοικία τους ως επαγγελματική έδρα του άλλου συζύγου, μήπως δεν είναι σωστός ο παραπάνω χειρισμός και συνεπώς πρέπει να σταματήσει η δήλωση των παραπάνω τεκμαρτών;

Διαφορετικά, υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης πληροφοριακών στοιχείων μίσθωσης ακίνητης περιουσίας μόνο από τη σύζυγο; Εάν ναι:

· Μπορεί αυτό να γίνει χωρίς πρόστιμο έως 12/4/2021;

· Υπάρχει υποχρέωση για ενεργειακό πιστοποιητικό;

· Στο «Συνολικό μηνιαίο μίσθωμα» θα καταχωρηθεί 250€/12 (το συνολικό τεκμαρτό Χ 50%) που αφορά τη σύζυγο και ποσοστό ιδιοκτησίας 100% στα στοιχεία εκμισθωτή, ή 500€/12 και ποσοστό ιδιοκτησίας 50% στα στοιχεία εκμισθωτή;

· Θα επιλεγεί το check-box «Μερική Μίσθωση» και στο «Επιφάνεια κύριων χώρων» θα γραφούν τα 7τμ (14τμ Χ 50%) που αφορούν τη σύζυγο ή τα 14τμ για το συνολικό δωμάτιο;

Απάντηση:

  1. Η έδρα στην κατοικία του φορολογούμενου ενίοτε είναι μια αναγκαστική συνθήκη (λ.χ. οι εκμεταλλευτές ΕΔΧ και ΦΔΧ  ή/και τα πρόσωπα της παρ. 2.στ’ του άρθρου 12 του Ν.4172/2013 σχετ. και η αποφ. 1002763/2015).

     2. Διοικητική οδηγία για έδρα σε τμήμα κατοικίας που να διευκρινίζει όλα τα τυχόν θέματα (και της φορ. χαρτοσήμου) δεν είναι γνωστή. Μπορεί να σημειωθεί το έγγρ. 1027847/540/Α0012/23-4/2007 το οποίο αφορά στο Ν.2238/1994 που έχει καταργηθεί. Χρήσιμη βέβαια είναι η ανάγνωσή του για το πνεύμα της φορ. διοίκησης. Γνώμη μας είναι ότι και υπό τις παρούσες συνθήκες του Ν.4172/2013 η φορ. διοίκηση αν ερωτηθεί θα κάνει χρήση της θέσης που έχει στο έγγραφο αυτό. Προς αυτό βέβαια θα πρέπει να υποβληθεί έγγραφο ερώτημα.  

     3. Η πρακτική που ακολουθεί η λογιστική κοινότητα στις περιπτώσεις της συνιδιοκτησίας κτίσματος – κατοικίας από τους συζύγους, και της άσκησης δραστηριότητας από έναν από τους συζύγους με χρήση ενός χώρου (δωματίου) ως γραφείο – έδρα της ατομικής επιχείρησης είναι η ιδιοχρησιμοποίηση (από τον σύζυγο που ασκεί επιχείρηση) και η δωρεάν παραχώρηση (από τον συνιδιοκτήτη σύζυγο).

 

Δείτε ολόκληρη την ερώτηση και την απάντηση εδώ.

Πηγή: www.e-forologia.gr