tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Π. Κολλάρος: Φορολογική ενημέρωση επαγγελματιών

Μάθετε τις μεταβολές που έχουν επέλθει στις λογιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων

Του Παναγιώτη Κολλάρου
Προέδρου του Τμήματος Επαγγελματιών του ΕΕΑ,
Λογιστή

Οι Επιχειρήσεις και οι ελεύθεροι επαγγελματίες που τηρούσαν  σύμφωνα με τον παλιό ΚΒΣ θεωρημένα πρόσθετα βιβλία , σύμφωνα με την νέα Νομοθεσία (ΚΦΑΣ) παύει να υφίσταται η υποχρέωση αυτή και ταυτόχρονα επιβάλλεται η υποχρέωσης της έκδοσης των παραστατικών πώλησης (Τιμολόγιο Παροχής  Υπηρεσιών, Απόδειξη Λιανικής κ.λπ.) με την χρήση Φορολογικής Ταμειακής Μηχανής  ή Φορολογικού Μηχανισμού (ΕΑΦΔΣΣ).

Συγκεκριμένα στην ΠΟΛ 1004 αναφέρεται:
«Αναφορικά με τον τρόπο έκδοσης των αποδείξεων λιανικών συναλλαγών στο εξής, από τους υπόχρεους απεικόνισης συναλλαγών, οι οποίοι τηρούσαν ορισμένα πρόσθετα βιβλία της παραγράφου 5 του άρθρου 10 του προϊσχύσαντος Κ.Β.Σ. και δεν έχουν πλέον αντίστοιχη υποχρέωση παροχής ασφαλών πληροφοριών της παραγράφου 23 του άρθρου 4 του Κ.Φ.Α.Σ., διευκρινίζονται τα ακόλουθα:
Η κατηγορία αυτή, των υπόχρεων απεικόνισης συναλλαγών, ήτοι
•    ο εκμεταλλευτής διαγνωστικού κέντρου,
•    ο εκπαιδευτής οδηγών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων,
•    ο επισκευαστής ηλεκτρικών ή ηλεκτρονικών συσκευών, επίπλων, μηχανών και μηχανημάτων,
•    ο εκμεταλλευτής συνεργείου επισκευής και συντήρησης αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, μοτοποδηλάτων, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων και σκαφών θαλάσσης,
•    ο εκμεταλλευτής ψυκτικών χώρων και χώρων αποθήκευσης αγαθών τρίτων, ο φυσιοθεραπευτής και οι ασκούντες παραϊατρικά επαγγέλματα,
•    ο εκμεταλλευτής επιχείρησης ενοικιάσεως επιβατηγών αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων,
•    ο μεσίτης αστικών συμβάσεων, αγοράς ή πώλησης και ενοικίασης ακινήτων,
•    ο εκμεταλλευτής αυτοκινούμενων μηχανημάτων έργων,
•    ο εκμεταλλευτής επιχείρησης πώλησης για λογαριασμό του ή για λογαριασμό τρίτων, μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, μοτοποδηλάτων, τροχόσπιτων, σκαφών αναψυχής, γεωργικών και λοιπών αυτοκινούμενων μηχανημάτων και
•    ο πράκτορας κρατικών λαχείων,

εκδίδουν πλέον τις αποδείξεις λιανικών συναλλαγών, για τις παρεχόμενες από αυτούς υπηρεσίες στο κοινό, σύμφωνα με τις γενικές διατάξεις των άρθρων 7 και 9 του Κ.Φ.Α.Σ. και του άρθρου 1 του ν. 1809/1988 (Φ.Τ.Μ. ή Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ., παροχή υπηρεσιών εκτός κύριων επαγγελματικών εγκαταστάσεων κ.λπ.), λαμβανομένων υπόψη και των μεταβατικών διατάξεων των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Α.Σ.»

όλα τα ανωτέρω θεσπίστηκαν στη προσπάθεια πάταξης της γραφειοκρατίας αλλά φαίνεται ότι δημιουργούν και περιπλοκές στην λειτουργία της επιχείρησης όπως επανέρχεται η θεώρηση των αποδείξεων παροχής υπηρεσιών (σχολές οδηγών στα πρακτικά μαθήματα εντός αυτοκινήτου,μεσίτες αστικών συμβάσεων κλπ) για να γίνει θεώρηση ‘όμως θα πρέπει άμεσα ο συνάδελφος να τακτοποιήσει τις πιθανές οφειλές σε δ.ο.υ. ασφαλιστικά ταμεία (οαεε-ικα) και επιμελητήρια.άρα επανερχόμαστε στη παλιά γραφειοκρατική κατάσταση.
Με τα νέα δεδομένα είναι σχεδόν αδύνατος ο επιτόπιος προληπτικός φορολογικός έλεγχος με ανακύπτοντα θέματα αθέμιτου ανταγωνισμούμεταξύ επαγγελματιών.
Η πρόταση του υπουργείου για ηλεκτρονική αποστολή συμφωνητικών στη γ.γ.π.σ. ως αντικατάσταση του αντίστοιχου θεωρημένου βιβλίου θα καθιστά τελείως προβληματική την λειτουργία της επιχείρησης αφού θα δημιουργήσει επιπλέον εργασίες  στο επαγγελματία και στα λογιστήρια τους.
Η θέσπιση του νέου φορολογικού κώδικα βιβλίων και στοιχείων(νεος Κ.Φ.Α.Σ.)για κάποιες κατηγορίες επαγγελματιών  δεν λύνει αλλά δημιουργεί προβλήματα (γραφειοκρατία,δαπάνη για αγορά φ.τ.μ.,επίσπευση ρυθμίσεων οφειλών  σε ταμεία και Δ.Ο.Υ.)

Τι να επιλεξω ταμειακη μηχανη η φορολογικο μηχανισμο???

1.    Γεννάται λοιπόν το ερώτημα για όσους σήμερα καθίστανται υπόχρεοι εφοδιασμού με κάποιο από τα δυο Φορολογικά Συστήματα (Ταμειακή Μηχανή ή ΕΑΦΔΣΣ), ποια θα ήτα η προσφορότερη επιλογή, από οικονομικής απόψεως αλλά και από την πλευρά της ευελιξίας και της πρακτικότητας σε ζητήματα καθημερινής λειτουργίας και ποικιλίας αναγκών.
2.    Η άποψη μου μέσα από την πολύχρονη και εξειδικευμένη εμπειρία μου αλλά και υπό το πρίσμα των  επερχόμενων αλλαγών προτείνει  σαφώς  τη χρήση του Φορολογικού Μηχανισμού, σε συνδυασμό με μια απλή, εύχρηστη αλλά πλήρη και με δυνατότητα περαιτέρω αναβάθμισης εφαρμογή τιμολόγησης.

Μερικά από τα πλεονεκτήματα της χρήσης ενός μη Φορολογικού Συστήματος (Η/Υ + Printer) με φορολογοποίηση των εκτυπούμενων στοιχείων μέσω της ΕΑΦΔΣΣ είναι τα ποιο κάτω:
•    Επιτρέπουν την συνεχή και ελεύθερη αναβάθμιση του λογισμικού τους.
•    Αντικαθίστανται άμεσα για οποιοδήποτε λόγο και ανά πάσα στιγμή γεγονός που εγγυάται την συνεχή και απρόσκοπτη λειτουργία της Επιχείρησης.
•    Παρέχουν την δυνατότητα της ελεύθερης εκτύπωσης κειμένων και εικόνων χωρίς τους περιορισμούς που τίθενται από τις προδιαγραφές των κλασικών Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών.
•    Οποιοσδήποτε λάθος χειρισμός διορθώνεται ευχερώς χωρίς την ανάμειξη των Φορολογικών αρχών.
•    Είναι σε θέση να εκδώσουν τιμολόγια, δελτία αποστολή, πιστωτικά τιμολόγια κλπ.
•    Είναι σε θέση να διεκπεραιώσουν νομότυπα τις διαδικασίες αποστολής και λήψης Ηλεκτρονικών Τιμολογίων.
•    Είναι σε θέση, χωρίς καμιά πρόσθετη παρέμβαση και κόστος, να αποστείλουν αυτόματα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, τα δεδομένα στην ΓΓΠΣ σύμφωνα με την νέα νομοθεσία.
•    Είναι σχεδόν βέβαιο ότι και αν ακόμη ήθελε στο μέλλον η Πολιτεία να υποβάλει στους επαγγελματίες  να αντικαταστήσουν τις παλαιού τύπου Ταμειακές Μηχανές με νέες, η ΕΑΦΔΣΣ θα παραμείνει στο απυρόβλητο, καθόσον έχει εξευρεθεί αρκετά πρόσφορη και αξιόπιστη λύση για την αποστολή των δεδομένων στην ΓΓΠΣ μέσω του λογισμικού υποστήριξης.

3.    Το κόστος μιας αξιοπρεπούς Ταμειακής Μηχανής κυμαίνεται μεταξύ των 350€ και των 550€.
Το κόστος της λύσης με την χρήση ΕΑΦΔΣΣ και Εφαρμογής Λογισμικού Τιμολόγησης κυμαίνεται μεταξύ 500€-600€ . Η διαφορά κόστους είναι βέβαιο ότι όχι μόνο θα εξανεμιστεί σύντομα αλλά θα υπερκεραστεί από την ευχέρεια και την ευελιξία που προσφέρει η λύση της ΕΑΦΔΣΣ.

Αφορά την υποχρέωση αγοράς φτμ τώρα  και σε 4 μήνες πάλι αγοράς καινούργιας.

Όπως γνωρίζετε, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4093/2012, όπως αυτές διευκρινίστηκαν με την ΠΟΛ 1004/4-1-2013 του ΥΠ.ΟΙ. προβλέπεται πχ για τους εκπαιδευτές υποψηφίων οδηγών,  συνεργείων αυτοκινήτων και λοιπόν υπόχρεων σε πρόσθετα βιβλία του αρ 10  η κατάργηση της υποχρέωσης τήρησης πρόσθετων βιβλίων της παρ. 5 του άρθρου 10 του προϊσχύσαντος ΚΒΣ και η άμεση (εντός του έτους 2013) καθιέρωση της υποχρεωτικής χρήσης ψηφιακών ταμειακών μηχανών, για την έκδοση αποδείξεων λιανικών συναλλαγών, ενώ παράλληλα και σχετικά με το άνω ζήτημα έχουν εκδοθεί και η ΠΟΛ 1220/ΦΕΚ 3517/31-12-2012, που αφορά την κωδικοποίηση και συμπλήρωση των τεχνικών προδιαγραφών των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών και συστημάτων, καθώς και η ΠΟΛ 1221/ΦΕΚ 3513/31-12-2012 που αφορά την αναβάθμιση των λογισμικών υποστήριξης των Ε.Α.Φ.Δ.Σ.Σ. και τον καθορισμό των αποστελλομένων αρχείων δεδομένων των φορολογικών στοιχείων στην Γ.Γ.Π.Σ., κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 20 του Ν.3842/2010 .

Σχετικά με τις παραπάνω διατάξεις πρέπει να σημειωθούν τα εξής :
Σύμφωνα με την διευκρινιστική του ΚΦΑΣ, ΠΟΛ 1004, ορίστηκε ως καταληκτική ημερομηνία για την προμήθεια φορολογικής ταμειακής μηχανής ή ΕΑΦΔΣΣ, για όσους υποχρεούνταν να τηρούν θεωρημένα πρόσθετα βιβλία, , η 28/2/2013, προθεσμία η οποία στην συνέχεια παρατάθηκε, μέχρι την 29/3/2013 . 

Όμως, σύμφωνα με την ανωτέρω ΠΟΛ 1220 θεσπίζονται νέες τεχνικές προδιαγραφές για τις ταμειακές φορολογικές μηχανές και τις ΕΑΦΔΣΣ, οι οποίες, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες μας θα είναι έτοιμες να διατεθούν στην αγορά, οι μεν πρώτες μετά την 1/10/2013 και οι δεύτερες μετά την 1/7/2013 .(ημερήσια αποστολή δεδομένων στο κεπυο)

Εξάλλου, οι οριζόμενες νέες τεχνικές προδιαγραφές σκοπό έχουν να διευκολύνουν την αποστολή των δεδομένων φορολογικού ενδιαφέροντος των τιμολογίων και των αποδείξεων λιανικής πώλησης στην ΓΓΠΣ του ΥΠ.ΟΙ., ενώ οι υπάρχουσες υποδομές της ΓΓΠΣ για την λήψη και την επεξεργασία αυτών των δεδομένων, εξ όσων γνωρίζουμε, δεν είναι έτοιμες και θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, προκειμένου να καταστεί δυνατή η προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις .

Τέλος, δεν έχει μέχρι σήμερα δοθεί καμία διευκρίνιση και οδηγία, σχετικά με το καθεστώς το οποίο θα ισχύσει κατά το ενδιάμεσο και μεταβατικό διάστημα (ήτοι τυχόν έκδοση χειρόγραφων τιμολογίων, διατήρηση αθεώρητων τιμολογίων παροχής υπηρεσιών, διατήρηση των μέχρι σήμερα υφισταμένων ταμειακών μηχανών κ.λ.π), ενώ σύμφωνα και με τις τελευταίες πληροφορίες μας, όσοι εκ των υποχρέων έσπευσαν να προμηθευθούν ήδη ταμειακές μηχανές, οι οποίες δεν πληρούν τις νέες οριζόμενες τεχνικές προδιαγραφές, που καθορίζονται με την ως ΠΟΛ 1220, δεν θα έχουν την δυνατότητα της τεχνικής αναβάθμισης τους, αλλά θα απαιτηθεί να αντικαταστήσουν αυτές με νέες ταμειακές μηχανές, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση τους με μεγάλο κόστος, σε μία εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία  .

Κατόπιν των παραπάνω, καθίσταται σαφές, ότι ουδείς λόγος υφίσταται για την επίσπευση της υποχρέωσης των προαναφερόμενων επαγγελματιών του , για την προμήθεια ταμειακών μηχανών, ή ΕΑΦΔΣΣ(φορολογικός μηχανισμός) σε ασφυκτική προθεσμία μέχρι την 29/3/2013, όταν, αφενός οι υποδομές της ΓΓΠΣ δεν είναι ακόμη σε θέση να παραλάβουν και να επεξεργαστούν τα σχετικά δεδομένα, αφετέρου δε, μετά βεβαιότητας οι συνάδελφοι μας θα κληθούν να αντικαταστήσουν αυτές τις ταμειακές μηχανές σε λίγους μήνες, με άλλες ταμειακές μηχανές, προσαρμοσμένες στις νέες προβλεπόμενες τεχνικές προδιαγραφές, με δυσβάσταχτη πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση τους, σε μία πολύ δύσκολη οικονομικά περίοδο .