tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Προβλήματα με το κόστος εκτελωνισμού μέσω ταχυμεταφορών

Σε επιβαρύνσεις εκτελωνισμού υποβάλλονται οι παραλήπτες εμπορευμάτων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών

Σοβαρά προβλήματα έχουν προκύψει από επιβαρύνσεις εκτελωνισμού στις οποίες υποβάλλονται οι παραλήπτες εμπορευμάτων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών.

Σχετική εγκύκλιος της Γ/Δ Τελωνείων δίνει οδηγίες προς τις Υπηρεσίες για τον έλεγχο των παραληπτών σύμφωνα με τις γενικές αρχές που διέπουν την τελωνειακή νομοθεσία και διαδικασία και τις ειδικότερες για το συγκεκριμένο καθεστώς αλλά βγάζει εκτός τελωνείων τις επιβαρύνσεις που αφορούν σχέσεις μεταξύ εταιρειών και παραληπτών.

Όπως αναφέρεται για τις τυχόν επιβαρύνσεις που απαιτούν οι εταιρείες ταχυμεταφορών για την έκδοση της διατακτικής ή/και την διενέργεια των απαιτούμενων διατυπώσεων έναντι της τελωνειακής αρχής αυτές αφορούν τους όρους μεταφοράς μεταξύ των συμβαλλόμενων στη σύμβαση και είναι εκτός τελωνειακής νομοθεσίας.

Επίσης τα παράπονα και οι αναφορές των παραληπτών δεμάτων μέσω των εταιρειών ταχυμεταφορών για το κόστος που επιβάλλουν αυτές δεν αφορούν τα τελωνεία. Στις περιπτώσεις αυτές καταγγελίες και αναφορές μπορούν να απευθύνονται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (www.efpolis.gr), τον Συνήγορο του Καταναλωτή (www.synigoroskatanaloti.gr) και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (www.eett.gr).
 

Η εγκύκλιος

Αρ. πρωτ.: Δ19Α 5038308 ΕΞ 24.10.2013
Αναφορές- καταγγελίες παραληπτών εμπορευμάτων μέσω των εταιρειών ταχυμεταφορών για το κόστος εκτελωνισμού / έκδοση διατακτικής

Αθήνα, 24 Οκτωβρίου 2013
Αρ. Πρωτ.: Δ19Α 5038308ΕΞ2013

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΤΕΛΩΝΕΙΩΝ ΚΑΙ Ε.Φ.Κ.
Δ/ΝΣΗ 19η ΤΕΛ. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
ΤΜΗΜΑ Α'

Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 10
101 84 Αθήνα
Πληροφορίες : Δ. Μπουρίκος
Τηλέφωνο : 210 6987456
FAX: 210 6987450
Email: [email protected]

ΘΕΜΑ: Αναφορές- καταγγελίες παραληπτών εμπορευμάτων μέσω των εταιρειών ταχυμεταφορών για το κόστος εκτελωνισμού / έκδοση διατακτικής

Σε συνέχεια γραπτών και τηλεφωνικών αναφορών ιδιωτών-παραληπτών δεμάτων από τρίτες χώρες μέσω εταιρειών ταχυμεταφορών και προς αποφυγή άσκοπων τριβών κατά το στάδιο τελωνισμού των εμπορευμάτων/ δεμάτων, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1. Το τελωνείο υποβολής της διασάφησης θέσης σε ελεύθερη κυκλοφορία (εισαγωγή) δεμάτων από τρίτες χώρες είναι υποχρεωμένο να εξετάζει την ιδιότητα του διασαφιστή ως νόμιμου παραλήπτη των εν λόγω εμπορευμάτων, σύμφωνα με τις γενικές αρχές που διέπουν την τελωνειακή νομοθεσία και διαδικασία και τις ειδικότερες για το συγκεκριμένο καθεστώς.

2. Η απόδειξη της ιδιότητας του διασαφιστή ως νόμιμου παραλήπτη στηρίζεται στα φορτωτικά έγγραφα ή στην διατακτική των μεταφορικών εταιρειών. Η ευχέρεια προσκόμισης της φορτωτικής ή της διατακτικής εξαρτάται, προφανώς, από τη φύση της εμπορευματικής διακίνησης (πχ. ομαδοποιημένα φορτία μεταξύ διαμεταφορέων) και όχι από κάποιον τελωνειακό κανόνα.

3. Το αρμόδιο τελωνείο διαπιστώνει την ιδιότητα του διασαφιστή ως νόμιμου παραλήπτη με βάση είτε τη φορτωτική είτε την διατακτική του πράκτορα. Η διαδικασία έκδοσης των φορτωτικών εγγράφων και της διατακτικής μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών στην εμπορευματική/μεταφορική συναλλαγή διέπεται από το γενικό και ειδικό μεταφορικό δίκαιο και όχι από την τελωνειακή νομοθεσία.

4. Τυχόν επιβαρύνσεις / έξοδα / αμοιβές που απαιτούν οι εταιρείες ταχυμεταφορών για την έκδοση της διατακτικής ή/και την διενέργεια των απαιτούμενων διατυπώσεων έναντι της τελωνειακής αρχής διέπονται από τους όρους μεταφοράς μεταξύ των συμβαλλόμενων στη σύμβαση μεταφοράς και ενδεχόμενη εντολή αντιπροσώπευσης έναντι της τελωνειακής αρχής. Πρακτορειακά και λοιπά δικαιώματα των μεταφορέων και τρόπος διευθέτησης/ διακανονισμού αυτών με τους πελάτες τους κείνται εκτός τελωνειακής νομοθεσίας.

5. Καταγγελίες και γενικότερα παράπονα/ αναφορές των παραληπτών δεμάτων μέσω των εταιρειών ταχυμεταφορών για την διαδικασία έκδοσης της διατακτικής ή το κόστος που επιβάλλουν οι συγκεκριμένες εταιρείες, εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων των τελωνειακών αρχών. Ανάλογες καταγγελίες και αναφορές μπορούν να απευθύνονται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (www.efpolis.gr), τον Συνήγορο του Καταναλωτή (www.synigoroskatanaloti.gr) και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (www.eett.gr).

6. Σχετικές πληροφορίες για τις τελωνειακές διαδικασίες και τις χρεώσεις στο πλαίσιο της τελωνειακής διαδικασίας παρέχονται στους ενδιαφερόμενους μέσω της διαδικτυακής πύλης της Τελωνειακής Υπηρεσίας (www.customs.gov.gr) και σχετικού Εγχειριδίου Τελωνειακών Διαδικασιών (https://portal.gsis.gr/portal/page/portal/ICISnet/info).

Η ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
Σ. ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ

Ακριβές αντίγραφο
Ο Τμηματάρχης