tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Βήματα Επιχειρηματικής επιτυχίας

Σε εποχές οικονομικής κρίσης η έναρξη μιας νέας επιχείρησης αποτελεί τεράστιο ρίσκο, το οποίο δύσκολα μπορεί να αποφέρει άμεσα τα κέρδη που θα υπόσχονταν άλλες

Σε εποχές οικονομικής κρίσης η έναρξη μιας νέας επιχείρησης αποτελεί τεράστιο ρίσκο, το οποίο δύσκολα μπορεί να αποφέρει άμεσα τα κέρδη που θα υπόσχονταν άλλες εποχές. Για πολλούς, όμως, η εποχή αυτή φαντάζει και ως ιδανική επενδυτική ευκαιρία, με την ελπίδα ότι θα κάνουν μία μέτρια ή κακή αρχή μεν, αλλά ορισμένα κόστη θα είναι χαμηλότερα και ότι έχουν να προσβλέπουν σε καλύτερες μέρες. Η απόφαση έναρξης μιας επιχείρησης δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη, αλλά σε πολλές περιπτώσεις είναι η μοναδική λύση και άπαξ την πάρει κανείς, το μόνο που έχει να κάνει από εκεί και πέρα είναι σταθερά και προσεκτικά βήματα.

 

 

Βήμα 1ο: Η ιδέα

 

Αρχή πάντων… η ιδέα. Και το κατά πόσο υλοποιήσιμη είναι, βέβαια, αυτή. Η ιδέα αποτελεί πάντα προϊόν της φιλοδοξίας και της προσωπικότητας του κάθε μέλλοντα επιχειρηματία. Η κινητήριος δύναμη της ιδέας συνήθως είναι π.χ. η πείρα του ενδιαφερόμενου στον χώρο που θα ‘στήσει’ την επιχείρηση, οι τάσεις της αγοράς την εκάστοτε εποχή σύμφωνα με όσα βλέπει και ακούει γύρω του, τα ενδιαφέροντά του, τα παιδικά του όνειρα ή κάποια τυχαία περιστατικά, τα οποία τον έφεραν μπροστά σε αυτή την ιδέα.

 

Ωστόσο, όσο καλή και αν ακούγεται αυτή η ιδέα ή πρωτότυπη ή έξυπνη οι αριθμοί είναι αυτοί που λένε μόνο την αλήθεια. Απαραίτητο λοιπόν πριν από κάθε ενέργεια, είναι ένα επιχειρηματικό σχέδιο ώστε να διαπιστωθεί το ακριβές κόστος της πραγματοποίησης της ιδέας καθώς επίσης να εξετασθεί και η βραχυχρόνια και μακροχρόνια βιωσιμότητα της επιχείρησης δηλαδή ανάλυση εσόδων-εξόδων σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Όταν οι αριθμοί μας δείξουν το «πράσινο φανάρι» τότε όλα είναι απλά.

 

 

Βήμα 2ο: Λογιστής, Δικηγόρος, Μηχανικός

 

Το σημαντικότερο βήμα που έχει να κάνει όποιος ετοιμάζεται να ανοίξει μία νέα επιχείρηση είναι να βρει έναν καλό λογιστή και έναν καλό δικηγόρο.

Με την βοήθεια του λογιστή, ο ενδιαφερόμενος θα αποφασίσει αν θα πρόκειται για ατομική επιχείρηση ή εταιρία. Θα οριστεί έτσι το νομικό πρόσωπο της εταιρίας, ανάλογα με τα κέρδη που υπολογίζεται αυτή να έχει. Δουλειά του καλού λογιστή είναι δημιουργήσει τέτοιο ‘πρόσωπο’ για την επιχείρηση, ώστε ο πελάτης του να πληρώνει τους λιγότερους δυνατούς φόρους –στα πλαίσια του νόμιμου, φυσικά. Αυτή είναι μία δουλειά που μόνο ένας λογιστής μπορεί να κάνει.

 

Ο δικηγόρος εμπορικού δικαίου είναι απαραίτητος σε κάθε επαγγελματική κίνηση. Το πρώτο που αναλαμβάνει είναι η δημιουργία του καταστατικού αν πρόκειται για εταιρεία. Αν πρόκειται για ατομική επιχείρηση οι διαδικασίες είναι πιο απλές και όχι ιδιαίτερα χρονοβόρες και ο δικηγόρος δεν είναι απαραίτητος. Όμως σε κάθε περίπτωση οι επαγγελματικές συναλλαγές εμπίπτουν σε νομικές διατάξεις και ο δικηγόρος θα πρέπει να είναι διαθέσιμος να απαντήσει τόσο σε ερωτήματα που προκύπτουν από τον εκάστοτε επιχειρηματία. όσο και σε πρακτικά ζητήματα εφόσον χρειαστεί.

 

Οι περισσότερες επιχειρήσεις απαιτούν έκδοση άδειας (άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, είτε άδεια υγειονομικού, άδεια μουσικών οργάνων, πολεοδομική άδεια κλπ). Ο μηχανικός είναι ο κατάλληλος που μπορεί να υπογράψει στα απαιτούμενα έγγραφα για να εκδοθούν τέτοιου είδους άδειες.

 

 

Βήμα 3ο: Το κεφάλαιο

 

Εκτός κι αν το έχετε ήδη στην άκρη να… αυγατίζει, για να ανοίξετε την επιχείρησή σας θα χρειαστείτε ένα εύλογο κεφάλαιο.

 

Αυτό κατά πάσα πιθανότητα θα το αναζητήσετε σε κάποια τράπεζα, υπό τη μορφή επαγγελματικού δανείου. Αυτή είναι η στιγμή που πραγματικά μπαίνει ο μέλλων επιχειρηματίας στα βαθιά. Δε μπορεί να πάρει κανένας νέος επιχειρηματίας δάνειο από την τράπεζα αν δεν έχει κάποια εξασφάλιση –συνήθως κάποιο ακίνητο για προσημείωση. Ειδικά τέτοιες εποχές, καμία τράπεζα δεν μπορεί να εγγυηθεί για έναν νέο -ή όχι- άνθρωπο που κάνει τα πρώτα επιχειρηματικά του βήματα, αν αυτός δεν έχει τίποτε άλλο στο όνομά του. Τα πράγματα, βέβαια, αλλάζουν στην περίπτωση που κανείς έχει ήδη μία κερδοφόρα επιχείρηση, έστω και με λίγα χρόνια ζωής, και χρειάζεται ένα δάνειο για να την ενισχύσει. Τότε η τράπεζα μπορεί, χωρίς άλλη εξασφάλιση, να του δανείσει ένα μικρό ποσό και το ποσό αυτό μπορεί φυσικά να μεγαλώσει αν κανείς έχει κάποιο ακίνητο να προσημειώσει. Φυσικά, ρόλο στο κατά πόσο θα δώσει η τράπεζα το δάνειο παίζει και η ιδέα της ίδιας της επιχείρησης. Αν έρθει ένα νέο παιδί και ζητήσει να ‘στήσει’ μία δουλειά για την οποία δεν έχει ιδέα, είναι μάλλον απίθανο να πάρει δάνειο.

 

Πριν, ωστόσο, στραφείτε σε κάποια τράπεζα, ενημερωθείτε για τυχόν επιδοτούμενα προγράμματα που εξασφαλίζουν τη χρηματοδότηση της επιχείρησής σας (μερική ή ολική). Εν αναμονή της υλοποίησης του νέου προγράμματος του ΕΣΠΑ 2014-2020, πρόκειται να δοθούν στην αγορά 19 δις Ευρώ για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ανάπτυξη της τεχνολογίας και τη βελτίωση των περιβαλλοντικών συνθηκών.

 

Ωστόσο θυμηθείτε ότι είναι αναγκαίο το κεφάλαιο ασφαλείας. Είναι το κεφάλαιο που απαιτείται πέρα από αυτό της κατασκευής της επιχείρησης. Χρησιμοποιείται για την κάλυψη της τυχούσας απόκλισης από το αρχικό πλάνο, με σκοπό την επίτευξη των οικονομικών στόχων που εγγυώνται την βιωσιμότητα της επιχείρησης.

 

 

Βήμα 4ο: Η επιχείρηση

 

Μετά από όλη την αναγκαία Γραφειοκρατία και τις απαραίτητες ενέργειες το όνειρο είναι κοντά. Η επιχείρηση είναι σχεδόν έτοιμη όμως όλα αρχίζουν τώρα και συνεχίζουν με τον εξής τρόπο.

 

Ταυτότητα επιχείρησης: Η επιχείρηση θα πρέπει να έχει ταυτότητα ( Λογότυπο, Τοποθεσία, Προϊόν, Ύφος, κλπ). Ο επιχειρηματίας είναι αυτός που θέτει τα όρια και τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης. Η καθοδήγηση είναι υποχρεωτική από τον επιχειρηματία καθώς όλοι (πελάτες, προσωπικό, ανταγωνιστές) πρέπει να ξέρουν και επιδιώκουμε να ξέρουν την ταυτότητα της επιχείρησης για πολλούς και διάφορους λόγους.

 

Προσωπικό: Το προσωπικό είναι η εικόνα της επιχείρησης και η εικόνα της επιχείρησης πρέπει να είναι τέλεια και μη διαπραγματεύσιμη. Αναζήτηση βιογραφικών, συνεντεύξεις και η προσωπική κρίση του επιχειρηματία είναι μια διαδικασία χρονοβόρα, πολύ σημαντική και απαραίτητη. Εξίσου σημαντικό είναι ο επιχειρηματίας να δώσει τις ακριβείς κατευθύνσεις που θέλει για το προσωπικό του. Είναι σαφές ότι όσες απαιτήσεις έχει ο επιχειρηματίας από το προσωπικό του, τόσες απαιτήσεις έχει και το προσωπικό από τον επιχειρηματία και κατόπιν συμφωνιών οι δεσμεύσεις από όλες τις πλευρές πρέπει να τηρούνται κατά γράμμα.

 

Προμηθευτές: Η επιλογή προμηθευτών έχει μεγάλη σημασία καθώς πρόκειται για έναν συνδυασμό τιμής – ποιότητας. Η βέλτιστη επιλογή είναι προιόντα με τη δυνατή καλύτερη ποιότητα στην καλύτερη τιμή. Φυσικά αυτό δεν είναι κανόνας καθώς επηρεάζεται σαφέστατα από την ταυτότητα της επιχείρησης.

 

Τιμολογιακή πολιτική: Η επιλογή των τιμών είναι εργαλείο του marketing και θα πρέπει πριν οριστούν οι τιμές να γίνει η κατάλληλη έρευνα αγοράς και άλλες μελέτες. Επηρεάζεται στο μεγαλύτερο βαθμό από την ταυτότητα της επιχείρησης ωστόσο είναι εργαλείο κλειδί που μπορεί να εκμεταλλευτεί ο επιχειρηματίας από κάθε άποψη.

 

Διαφήμιση: Η διαφήμιση είναι απαραίτητη. Η διαφήμιση φέρνει πελάτες συνεπώς και έσοδα. Ίσως είναι τα μοναδικά χρήματα της επένδυσής σας που θα τα πάρετε τόσο γρήγορα πίσω. Φυσικά τίποτα δεν είναι εύκολο ωστόσο, υπάρχουν εργαλεία, μελέτες και δείκτες που μας δείχνουν τον βέλτιστο τρόπο διαφήμισης για τα αναμενόμενα επιθυμητά αποτελέσματα που θέτει ο επιχειρηματίας.

 

Παναγιώτης Τσιαμούλης,

Business consultant at TPC-Consulting.

[email protected]

http://tpc-consulting.gr/