tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Αναλογικά τέλη ταξινόμησης αυτοκινήτων με χρηματοδοτική μίσθωση

Τροποποίηση του Τελωνειακού Κώδικα για να καθιερωθεί η αναλογική καταβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση

Τροποποίηση του Τελωνειακού Κώδικα (ν. 2960/2001) προκειμένου να καθιερωθεί η αναλογική καταβολή του τέλους ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων που τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στη χώρα με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση.

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στον νόμο Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις: α) των Οδηγιών 2014/107/ΕΕ και (ΕΕ) 2015/2060, β) των Οδηγιών 2014/86/ΕΕ και 2015/121/ΕΕ, γ) της Οδηγίας 2013/61/ΕΕ και άλλες διατάξεις.

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την προτεινόμενη διάταξη προστίθενται περιπτώσεις 0 και ι στο άρθρο 120, προστίθεται νέο άρθρο 121α, προστίθεται παράγραφος 4 στο άρθρο 128, αντικαθίσταται το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 129 και προστίθεται υποπερίπτωση ζ'στην περίπτωση 4 της παραγράφου Α του άρθρου 137 του ν.2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α'), για την καθιέρωση νέας ρύθμισης που αφορά στην αναλογική καταβολή ή επιστροφή του τέλος ταξινόμησης επιβατικών αυτοκινήτων που τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στη χώρα με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση από εκμισθώτριες εταιρείες εγκατεστημένες στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η διάταξη αυτή κρίνεται αναγκαία για την ευθυγράμμιση της εθνικής νομοθεσίας με την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C‑66/15 και τη συναφή νομολογία, σύμφωνα με την οποία, εθνική νομοθεσία η οποία απαιτεί από τους υπηκόους της, οι οποίοι έχουν μισθώσει όχημα από εταιρεία εγκατεστημένη σε άλλο κ-μ, να καταβάλουν ολόκληρο το τέλος ταξινόμησης, τους αποτρέπει από το να μισθώνουν οχήματα από άλλα κράτη μέλη και παράλληλα αποτρέπει τις εταιρείες εκμίσθωσης από άλλα κράτη μέλη να παρέχουν υπηρεσίες στους εν λόγω υπηκόους, καθιστώντας την παροχή υπηρεσιών μεταξύ κρατών μελών δυσχερέστερη από την παροχή υπηρεσιών που πραγματοποιείται εξ’ ολοκλήρου στο εσωτερικό ενός κ-μ, σε αντίθεση με τις διατάξεις περί ελεύθερης παροχής υπηρεσιών.

Με την προτεινόμενη διάταξη, το τέλος ταξινόμησης για τα υπό κρίση επιβατικά αυτοκίνητα, επιβάλλεται πλέον αναλογικά με το διάστημα της χρήσης τους στη χώρα, με βάση τα ποσοστά απομείωσης του άρθρου 126 του ν.2960/2001, που αντικατοπτρίζουν το τέλος ταξινόμησης που αναλώνεται, μαζί με την αξία του αυτοκινήτου, κατά το χρονικό διάστημα της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης.
Προβλέπεται επίσης επιστροφή του υπολειπόμενου τέλους ταξινόμησης στις περιπτώσεις που αυτό αρχικά καταβάλλεται ολόκληρο, διότι δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το χρονικό διάστημα της χρήσης του στη χώρα, ως αντικείμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης. Δικαιούχο επιστροφής είναι και πρόσωπα εγκατεστημένα στη χώρα τα οποία εκμισθώνουν επιβατικά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, ώστε να μην αντιμετωπίζονται δυσμενέστερα σε σχέση με εκμισθώτριες εταιρίες εγκατεστημένες σε άλλα κράτη μέλη.

Τέλος, καθορίζεται το απαιτητό του τέλους ταξινόμησης για τα υπό κρίση οχήματα, προβλέπεται η δήλωσή τους κατά την άφιξή τους στη χώρα, ώστε να παρακολουθείται η διακίνηση τους από τις αρμόδιες αρχές, ως την αναλογική καταβολή του τέλους ταξινόμησης και καθορίζονται τα πρόστιμα για μη τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων υπαγωγής των εν λόγω οχημάτων στην ειδική ρύθμιση της προτεινόμενης διάταξης

Σχέδιο νόμου

2- Άρθρο …
Τροποποίηση διατάξεων του ν.2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (ΦΕΚ 265 Α')

Στον ν.2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (ΦΕΚ 265 Α’), επέρχονται οι ακόλουθες προσθήκες και τροποποιήσεις:
1.    Προστίθενται περιπτώσεις θ και ι στο άρθρο 120, ως εξής:

«θ) Χρηματοδοτική μίσθωση: η σύμβαση παραχώρησης, έναντι μισθώματος, επιβατικού αυτοκινήτου από εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης, εγκατεστημένη στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος, για επαγγελματική χρήση του αντισυμβαλλόμενου μισθωτή, ο οποίος έχει δικαίωμα στο τέλος της σύμβασης, είτε να εξαγοράσει το επιβατικό αυτοκίνητο, είτε να ανανεώσει τη σύμβαση για ορισμένο χρόνο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις του ν. 1665/86 (ΦΕΚ 194 Α')·

ι) Μίσθωση: η από επιχείρηση, η οποία είναι εγκατεστημένη στη χώρα μας ή σε άλλο κράτος μέλος και έχει σχετικό σκοπό, σύμβαση παραχώρησης της χρήσης επιβατικού αυτοκινήτου έναντι μισθώματος, για ορισμένο χρόνο, χωρίς δικαίωμα εξαγοράς στη λήξη της σύμβασης.»

2.    Μετά το άρθρο 121, προστίθεται άρθρο 121α, ως εξής:
«Άρθρο 121α

Τέλος ταξινόμησης επιβατικών αυτοκίνητων που τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στη χώρα με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση

1.    Το τέλος ταξινόμησης του άρθρου 121 του παρόντος νόμου, για επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης και αυτοκίνητα τύπου JEEP των δασμολογικών κλάσεων 87.03 και 87.04 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, αντίστοιχα, τα οποία τίθενται στη διάθεση προσώπων εγκατεστημένων στο εσωτερικό της χώρας με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση, κατά την έννοια των περιπτώσεων θ και ι του άρθρου 120, επιβάλλεται ανάλογα με το χρονικό διάστημα της χρήσης τους στη χώρα και υπολογίζεται ως εξής:
α. Για καινούργιο επιβατικό αυτοκίνητο, το τέλος ταξινόμησης ισούται με το ποσό που προκύπτει από την επιβολή του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και κατηγορίας αμαξώματος του άρθρου 126 του παρόντος νόμου, το οποίο αντιστοιχεί στη χρονική στιγμή λήξης του διαστήματος της χρηματοδοτική μίσθωσης ή μίσθωσης, επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για το υπό κρίση αυτοκίνητο.
β. Για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο, το τέλος ταξινόμησης ισούται με το ποσό που προκύπτει από την επιβολή ποσοστού επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης όμοιου καινούργιου αυτοκινήτου. Στην περίπτωση αυτή, το ποσοστό ισούται με τη διαφορά μεταξύ του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και αμαξώματος, κατά τη λήξη του διαστήματος της
χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης και του ποσοστού απομείωσης, λόγω ηλικίας και αμαξώματος, κατά την έναρξη της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης.
Όταν δεν προκύπτει διαφορά μεταξύ των ως άνω ποσοστών, επιβάλλεται τέλος ταξινόμησης:
–    για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 18 μηνών, με συντελεστή 1% επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας και
–    για μεταχειρισμένο επιβατικό αυτοκίνητο παλαιότητας άνω των 54 μηνών, με συντελεστή 0,5% επί του συνολικού τέλους ταξινόμησης για κάθε μήνα κυκλοφορίας.

2.    Η είσπραξη της διαφοράς μεταξύ του συνολικού τέλους ταξινόμησης και του μέρους αυτού που καταβάλλεται αναλογικά, σύμφωνα με τις ως άνω περιπτώσεις α και β, αναστέλλεται μέχρι τη λήξη του χρονικού διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης. Τα επιβατικά αυτοκίνητα δύνανται να επαναποστέλονται σε άλλο κράτος μέλος ή να εξάγονται σε τρίτη χώρα, με τήρηση των προβλεπόμενων διατυπώσεων και διαδικασιών, πριν από τη λήξη του χρονικού διαστήματος της χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης, οπότε η ως άνω διαφορά διαγράφεται.

3.    Υπόχρεο πρόσωπο, εκτός του ιδιοκτήτη, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 130 του ν.2960/01 είναι και ο μισθωτής, ο οποίος κατέχει ή χρησιμοποιεί επιβατικό αυτοκίνητο με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση.

4.    Όταν δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το χρονικό διάστημα της χρήσης του αυτοκινήτου στη χώρα, ως αντικείμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης ή μίσθωσης, το τέλος ταξινόμησης καταβάλλεται ολόκληρο από τον υπόχρεο και το μέρος αυτού που δεν αναλογεί στο χρονικό διάστημα της μίσθωσης και χρήσης στη χώρα, το οποίο υπολογίζεται αναλογικά με βάση τους συντελεστές απομείωσης λόγω ηλικίας, αμαξώματος και διανυθέντων χιλιομέτρων του άρθρου 126 του ιδίου νόμου, επιστρέφεται εντόκως, με βάση το επιτόκιο των εντόκων γραμματίων εκδόσεως Ελληνικού Δημοσίου τρίμηνης διάρκειας. Στις περιπτώσεις επιστροφής του τέλους ταξινόμησης, δικαιούχο πρόσωπο, εκτός από τον υπόχρεο, είναι και ο ιδιοκτήτης επιβατικού αυτοκινήτου το οποίο εκμισθώνει, στο πλαίσιο της επαγγελματικής του δραστηριότητας στη χώρα με χρηματοδοτική μίσθωση ή μίσθωση και για το οποίο έχει καταβληθεί όλο το τέλος ταξινόμησης. Η καταβολή σε οποιοδήποτε από τα ως άνω πρόσωπα απαλλάσσει το Δημόσιο από οποιαδήποτε ευθύνη.

5.    Αυτοκίνητο για το οποίο το τέλος ταξινόμησης έχει καταβληθεί αναλογικά ή έχει επιστραφεί δεν δύναται να υπαχθεί στις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 121 του παρόντος νόμου, περί απαλλαγής λόγω επαναταξινόμησης.

6.    Το ελάχιστο χρονικό διάστημα χρήσης του επιβατικού αυτοκινήτου στη χώρα για σκοπούς υπαγωγής στις διατάξεις του παρόντος άρθρου δεν δύναται να υπολείπεται του ενός μήνα. Για την έναρξη του χρονικού διαστήματος υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης λαμβάνεται ο χρόνος γένεσης υποχρέωσης καταβολής του, κατά την έννοια των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 128 του παρόντος νόμου, με εξαίρεση όταν το επιβατικό αυτοκίνητο έχει τεθεί σε ένα από τα ανασταλτικά καθεστώτα του άρθρου 133 του παρόντος νόμου, οπότε το χρονικό διάστημα υπαγωγής ξεκινά να υπολογίζεται με την έξοδο από τα καθεστώτα αυτά.

7.    Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις, τα έντυπα, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία υπαγωγής των επιβατικών αυτοκινήτων στις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου με αναλογική καταβολή ή επιστροφή του τέλους ταξινόμησης, τα απαιτούμενα παράβολα, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου.

8.    Οι διατάξεις του παρόντος άρθρου εφαρμόζονται δέκα (10) ημέρες από την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης της παραγράφου 7 και για αυτοκίνητα για τα οποία το τέλος ταξινόμησης βεβαιώνεται, μετά την ημερομηνία αυτή.»

3.    Προστίθεται παράγραφος 4 στο άρθρο 128, ως εξής:
«4. Το τέλος ταξινόμησης για τα επιβατικά αυτοκίνητα του άρθρου 121α, καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν από τη θέση αυτών σε κυκλοφορία και το αργότερο τη 15η ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή, η ειδική δήλωση της παραγράφου 2 του άρθρου 130 του παρόντα Κώδικα, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης. Εφόσον δεν συντρέχει για τα εν λόγω αυτοκίνητα υποχρέωση ταξινόμησης, το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό 5 ημέρες από την είσοδό τους στη χώρα και ως θέση σε κυκλοφορία, νοείται η χρήση του οδικού δικτύου της χώρας.»
4.    Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 129 αντικαθίσταται, ως εξής:
«Τα κοινοτικά οχήματα που αναφέρονται στα άρθρα 121, 121α, 122, 123 και 124 του παρόντος Κώδικα, καθώς και οι βάσεις των δασμολογικών κλάσεων 87.02 και 87.06 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, κατά την άφιξή τους στον πρώτο τόπο προορισμού, δηλώνονται αμέσως στην πλησιέστερη Τελωνειακή Αρχή.»

 

5.    Προστίθεται υποπερίπτωση ζ στην περίπτωση 4 της παραγράφου Α του άρθρου 137, ως εξής:
«ζ. Για τη μη τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων υπαγωγής των κοινοτικών οχημάτων στις ρυθμίσεις του άρθρου 121α του παρόντα κώδικα, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους χιλίων (1.000) ευρώ, εκτός από την εκπρόθεσμη επαναποστολή ή εξαγωγή, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της πιο πάνω περίπτωσης δ' και την εκπρόθεσμη καταβολή του τέλους ταξινόμησης ή της διαφοράς αυτού, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της πιο πάνω περίπτωσης ε»

6.    Η ισχύς του παρόντος άρθρου αρχίζει από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αρθρο …
Μεταβατικές διατάξεις
Οι διατάξεις του άρθρου 129 του ν.2960/01, όπως τροποποιείται με την παράγραφο 4 του άρθρου …. του παρόντος νόμου εφαρμόζονται από την ημέρα εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 121α του ν.2960/01.

Πηγή: Taxheaven